Glasögon abonnemang

monster1

Trådstartare
Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva för vardagsbruk och läs/skärmglasögon eftersom jag sitter mycket vid dator. Sedan även progressiva solglasögon. Provade ut bågar till alla dessa och blev rekommenderad abonnemang på 24 månader (sedan lämnas glasögonen tillbaka). Jag blev chockad över hur dyrt det var, det landade på 1000 kr i månaden i 24 månader och då äger jag inte ens glasögonen när det är klart. Är det var det kostar?
Jag har bara haft skärmglasögon tidigare och de kostade väl men det var en engångs utgift och jag har haft dom i 5 år nu. Funderar nu på om jag ska bryta avtalet om abonnemang och istället bara köpa de progressiva vardagsglasögonen och se om jag kan få skärmglas via jobbet istället.
 
Skulle aldrig köp ett glasögonabonnemang. För egen del skulle jag enkelt komma upp i engångskostnaden för glasögon på ett år med abonnemang och jag byter väl vart fjärde år eller så när glasen blivit för repiga. Sist beställde jag på internet för några tusenlappar. Terminalglasögon får jag via arbetsgivaren om det skulle behövas och solglasögon har jag men oftast med linser. Nu har jag ett enkelt och stabilt synfel men man ska ha behov av att byta bra ofta för att det ska vara värt med abonnemang.
 
Fick du ens veta vad priset för att köpa är som jämförelse?
Har optikern bedömt att du har ett sådant synfel att du kommer behöva byta ofta, eller hur motiverar han annars att abonnemang är det bästa alternativet för dig?

Om nej, så är det inte en rekommendation, utan en försäljningspitch.
 
Fick du ens veta vad priset för att köpa är som jämförelse?
Har optikern bedömt att du har ett sådant synfel att du kommer behöva byta ofta, eller hur motiverar han annars att abonnemang är det bästa alternativet för dig?

Om nej, så är det inte en rekommendation, utan en försäljningspitch.
Nej inget pris att jämföra med och jag var väldigt trött och inte så bra på att stå på mig just då. Men det är ju 30 dagars ångerrätt så jag kan knalla tillbaka och säga att jag inte vill ha det förhoppningsvis. Det var heller inte förrän alla bågar var bestämda som priset kom upp och då kunde jag liksom inte förmå mig att börja jiddra.
 
Följdfråga, våra terminalglas måste köpas hos en annan optiker som är upphandlad kan man föra över sin undersökning eller måste den göras om hos den andra optikern?
 
"Om en synundersökning visar att du behöver anpassade terminalglasögon för bildskärmsarbete, har du rätt till sådana enligt arbetsmiljöverkets föreskrifter." "Glasögonen ska vara arbetsredskap och innebär inga kostnader för dig. Arbetsgivaren betalar både synundersökningen och för grundutförande av glasögon."
https://www.unionen.se/rad-och-stod/terminalglasogon-vid-bildskarmsarbete
Jo jag vet, jag tycker bara det är jobbigt att göra om undersökningen.
 
Följdfråga, våra terminalglas måste köpas hos en annan optiker som är upphandlad kan man föra över sin undersökning eller måste den göras om hos den andra optikern?
Be om att få ut ett papper med ditt recept bara. Det ger alla seriösa optiker ut utan diskussion.
 
Jag blev också pålurad ett abonnemang sist, men gick tillbaka nästa dag och ångrade mig och köpte ut glasögonen. Trots att jag som student hade 25% rabatt och halva priset på bågen så blev det mycket dyrare än att betala kontant. Jag var dessutom väldigt missnöjd med terminal/läsglasögonen. Jag kan inte använda dem på jobbet för skärmen är för långt ifrån (informerade om hur långt bort skärmen var i samband med beställning och kontrollerades med två optiker om jag verkligen skulle ha ”läs”-styrkan även på terminalen..)

Både jag beställde ett par hos den optiker jag gjorde undersökning hos och ytterligare par hos en annan optiker med samma recept. Bara receptet är nyare än 1 år gick det bra. Men vet också optiker som inte gör på recept från andra, så det måste man kolla.
 
Jag känner inte en enda som varit nöjd med att ha abonnemang. När de räknat efter har de insett att det hade blivit mycket billigare att köpa glasögonen rakt av istället. Flera som inte har räkning som sin starka sida har känt sig lurade då optikern fått det att framstå som mer ekonomiskt fördelaktigt än vad det är.
 
Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva för vardagsbruk och läs/skärmglasögon eftersom jag sitter mycket vid dator. Sedan även progressiva solglasögon. Provade ut bågar till alla dessa och blev rekommenderad abonnemang på 24 månader (sedan lämnas glasögonen tillbaka). Jag blev chockad över hur dyrt det var, det landade på 1000 kr i månaden i 24 månader och då äger jag inte ens glasögonen när det är klart. Är det var det kostar?
Jag har bara haft skärmglasögon tidigare och de kostade väl men det var en engångs utgift och jag har haft dom i 5 år nu. Funderar nu på om jag ska bryta avtalet om abonnemang och istället bara köpa de progressiva vardagsglasögonen och se om jag kan få skärmglas via jobbet istället.
Du har inte funderat på att operera ögonen hos t ex Memira istället?
 
Och här är en som är nöjd med abonnemang, men jag fick ett helt annat pris, 179 kr i månaden och då ingår årlig undersökning och byte av samtliga bågar (3 st). Jobbet stod för den initiala undersökningen samt terminalglasögonen men jag fick ändå räkna in det i abonnemanget.
Jag fick se prisjämförelser och det gick i princip jämt ut i o m att kostnaden för terminalglasögonen gick på jobbet.
 
Jag har så dålig syn att mina glasögon blir snordyra, lätt 10’ paret om jag ska köpa den kontant. Även om jag vet att det i längden blir dyrare så valde jag abonnemang för att få sprida ut det lite. Har två par glasögon och ett par solglasögon. Men vet inte om jag skulle rekommendera det rent ekonomiskt egentligen, det var dock smidigt för mig. Ingår byte varje år och fria rengöringsprodukter. Om jag har abonnemanget i tre år istället för två är alla tre paren friköpta. Det får löpa på såhär känner jag.
 
Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva för vardagsbruk och läs/skärmglasögon eftersom jag sitter mycket vid dator. Sedan även progressiva solglasögon. Provade ut bågar till alla dessa och blev rekommenderad abonnemang på 24 månader (sedan lämnas glasögonen tillbaka). Jag blev chockad över hur dyrt det var, det landade på 1000 kr i månaden i 24 månader och då äger jag inte ens glasögonen när det är klart. Är det var det kostar?
Jag har bara haft skärmglasögon tidigare och de kostade väl men det var en engångs utgift och jag har haft dom i 5 år nu. Funderar nu på om jag ska bryta avtalet om abonnemang och istället bara köpa de progressiva vardagsglasögonen och se om jag kan få skärmglas via jobbet istället.
Två par glasögon med progressiva linser är ju inte helt billigt, så är det ju. Däremot beror det ju mycket på hur ofta du behöver byta dem. Själv bytte jag precis, men det berodde inte så mycket på att min syn försämrats, som att linserna började bli dåliga, och vid synundersökningen fick jag att förutom ålderssynthet som började märkas hade jag samma fel som för sex år sedan.
 
Jag avbokade idag och köper bara ett par glasögon kontant eller vad man ska säga. Sen ska jag fixa terminalglas via jobbet om jag lägger en slant emellan kanske de kan använda mina bågar som jag har idag på läsglasen.
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp