Glider bakåt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 314
T

Tjalfe

Om en sadel glider bakåt, vad kan felet vara då?

Om sadeln ligger bra förövrigt kan man använda sej av en brösta då? Vad för slags brösta är isåfall bra? Funkar en sån där som bara är som ett resårband runt halsen/bogen? Eller ska det vara en sån där som sitter mellan frambenen?

Sv: Glider bakåt

Okej, varför finns det då bröstor? Man ser ju ganska ofta att dom används...

Varför finns det svanskappor? Ser de också ganska ofta ;)

Ne men brösta används väl på hopphästar som hoppar HÖGT, där är det nog ganska lätt att sadeln glider bakåt. Sedan så är det ofta som folk ha det som modedetalj. Frågar man varför så får man ofta inget vettigt svar. (OBS inte alltid).

Okej. varför har westernhästarna det för då?:D

Okej.:D Men om man har en sadel som faktiskt ser ut att ligga bra förövrigt(som hästen verkar trivas bra med för en gångs skull) och som man absolut inte hittar någon bättre sadel tilli nu läget, vad blir lösningen då?

(Inte min häst och sadel, frågar för en kompis).

1 kolla vidderna, funkar en annan vidd bättre? (om möjligt)

2 använder brösta men har i åtanke att sadeln inte ligger bra utan hjälpmedel.

Så tänker jag iaf, skulle börja leta ny sadel men behålla den gammla.

Jag tycker att det verkar som en modefluga just nu speciellt bland ponnyryttare.Om din kompis har en sadel som "verkar" passa så kan man väl ha den ett tag men din kompis bör ta ut en sadelinpassare för att gå med fel sadel kan bli förödande för hästen.Man bör inte jämna ut en opassande sadel med brösta eller svanskappor för hästarnas skull.Ta hjälp av en som är inom yrket..Mvh Åsa

Provar hon en smalare vidd så blir det för smalt, så sadeln är ej för vid.:crazy:

Prova ytterligare en bomvidd vidare, kan vara så att sadeln ligger ok för ögat men ändå är lite smal.

Kan det vara så att sadeln behöver stoppas för att passa hästens rygg??

Vad är det för ras på hästen?

En del hästar (typ löphästar) är ofta vida över revbenen men smalnar av väldigt mycket bakåt, det kan göra att sadeln åker bakåt. Även om den verkar passa bra.

om man sätter på en brösta när sadeln glider bakåt får hästen skav. tro mej jag har sett det alltför många gånger. dessutom, om sadeln ska sitta på plats måste bröstan spännas rätt tajt, och då tänker jag att den nog hindrar bogrörelserna. spänn gjorden i e två bakersta stopparna, det hjälper ibland. och om det inte är gjort så ta ut en sadelprovare som kan se om sadeln verkligen passar. hmm, det var nog det jag kan komma på nu. hälsa din kompis lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
615
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka