Globus Loke?

KrullTroll

Trådstartare
Så har då Våds sadel börjat bli dels för liten och dels så har han ändrat form i ryggen så den ligger inte bra av den anledningen heller.
Våd är nu 4 år och nordsvensk. Han har breddat på sig en hel del under sommaren så ryggen är både bredare och rakare. Funderar nu på vad som kan tänkas passa?
Någon rekommenderade en Globus Loke vidd 38. Någon som tror att den kan tänkas passa?
Eller finns det andra märken jag kan hålla utkik efter?
Letar i 5000-kronorsklassen.

Dagsfärska bilder på ryggen :) (något sommar-rund)
10313710_10152372571763789_4509403148106869857_n.jpg

10584085_10152372571753789_1026682501253856298_n.jpg

Jag har Globus till min nordsvensk (4 år) :-) Har haft en Clic 36 fram till nu, har precis köpt en Esperanza 36 istället då han har blivit ännu plattare över ryggen. Clicen är aningen aningen mer takformad än Esperanzan så det var därför jag bytte. Min är plattare över ryggen än vad din är (vad man kan se på bilden iaf) så en Globusadel skulle nog kunna passa på din. Loke har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men jag har läst att den passar breda hästar med platt och rak rygg.
Ska för övrigt sälja min Clic... :angel:;)

Jag har Globus till min nordsvensk (4 år) :-) Har haft en Clic 36 fram till nu, har precis köpt en Esperanza 36 istället då han har blivit ännu plattare över ryggen. Clicen är aningen aningen mer takformad än Esperanzan så det var därför jag bytte. Min är plattare över ryggen än vad din är (vad man kan se på bilden iaf) så en Globusadel skulle nog kunna passa på din. Loke har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men jag har läst att den passar breda hästar med platt och rak rygg.
Ska för övrigt sälja min Clic... :angel:;)

Har läst detsamma, och han är ju lite "takig" över ryggen. Mindre nu när han dels lagt på sig och fått lite mer muskler. Men ändå inte helt platt.
Så då kanske en clic är att begrunda?
En snabb titt på begagnat-marknaden visade att det fanns betydligt fler av clic:en oxå.

Han har nu haft en santa cruz celine nuni xwide, men dom är ju smala i bommen så den ska motsvara vid.
Funderar på vilken vidd han skulle behöva på en globus.
Om 36 kan bli för litet...

Får packa in honom och åka till sadelutprovaren helt enkelt.
@mizzmaria, du har pm ;)

Lånar tråden lite då jag också funderar på en Loke. Har blvit rekomenderad en sån till min häst men jag tvivlar på att ens 38 räcker till. Hon är ett köksbord.

Jag har en Loke på min med bred, rak och platt rygg. Här är en bild av ryggen. En Loke kan nog vara värt att prova på din.

rygg4.jpg
Hur ser den här ryggen ut uppifrån? Vilken vidd har du på din och vet du hur många grader det motsvarar?

Håller tummarna. Blir det Clic eller Loke? Clic gillar jag skarpt! Tyvärr för takformad för min pålle. Loke har jag läst massa negativa åsikter om, men red en ridlektion med en loke i sommras (på lånad häst) och den var helt okej den med tycker jag :)

Håller tummarna. Blir det Clic eller Loke? Clic gillar jag skarpt! Tyvärr för takformad för min pålle. Loke har jag läst massa negativa åsikter om, men red en ridlektion med en loke i sommras (på lånad häst) och den var helt okej den med tycker jag :)

En clic, dressyr.
Är clic dressyr och clic hopp bygda på samma bom?

Fast såg nu på hemsidan att hon har en Loke hemma oxå. Så kanske plockar med båda. Bra att kunna jämföra tänker jag. :)

Min är vidd 36, men den är av den äldre modellen. De nyare är en storlek mindre så motsvarar 38 nu. den är 115 grader. Min häst har xx-vid i Jacson. Hittar ingen bild av ryggen uppifrån tyärr.

Var hos sadelprovaren idag och fick med mig tre (!!) sadlar hem. Har till på måndag em att prova så jäääklar vad jag ska rida i helgen :p

Idag testades clic:en. 17,5 och 36"
Tycker att den ligger ok? kanske något bred tom då den trilla ner lite på manken vid ridning men det kan ju lösas med en padd tills han ev breddar mer. Eller ska jag isf sikta på en storlek mindre?
Jag tyckte den var lite trång i sätet för mig.
Lite bilder
image_zpsbc3dfdda.jpg

6D61BBD4-EF4D-412E-B5AB-480C581C6251_zpsi5igud5o.jpg

F0559CFE-DC1F-41E6-8E66-EAF26D6E7CB6_zpsxfbyut5m.jpg

2D008600-00BD-4B4D-874E-517333DD1A23_zpskojrrz9w.jpg

489C9FC7-5644-45F8-B92C-5CEC806CBCDC_zpsamg6rvxh.jpg

Efter ridning
7E9F6598-C8A4-4702-A4E6-12FA27AAD479_zpsm47pjink.jpg

Imorn tänkte jag gå upp till ridhuset och testa alla tre för att lättare kunna jämföra med varandra.
Sen blir det riding hela helgen lång.

Mina muskler och leder är helt klart inte vana vid att sitta så rakt :wtf:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 289
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Time Lord
·
Utrustning Hejsan! Har precis kollat upp min Gold medel Agnes och den ligger perfekt, dock är den för smal i bomvidden. Har en x-wide, alltså...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Lenasisu
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka