Globus Loke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ÄlskaGlass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 373
Ä

ÄlskaGlass

Hej! :)

Nu letar jag ny sadel till min C-ponny och min sadelmakare föreslog Globus Loke.

Men nu skulle jag vilja höra några ord om den från er....är den bra att hoppa i, rida dressyr osv.

Väldigt tacksam för svar :bow:

Sv: Globus Loke?

Hade den ett tag till min ponny, tkr inte om den. Det kändes som att man satt framåtlutad (berodde kanske på att den inte passade riktigt) och den var "halkig" och allmänt obekväm :p

Jag red i en Globus Loke igår för första gången.
Fick också känslan av att man hamnade framåtlutad och att den var väldigt hal. Den låg ändå väldigt bra på hästen. Jag kunde i alla fall inte sitta ordentligt i den.

Jag har ridit i en sån några gånger när jag rider en bekants häst och jag skyr den sadeln som pesten! Hemsk tycker jag :crazy:

Hamnar i jättekonstig position och stöden sitter helt fel och den känns oproportionelig på något sätt.

Jag skulle inte köpa en sån :p men prova själv tycker jag, det är ju möjligt att du gillar den och då vore det synd att missa pga att andra hatar den :p

Vilka sadlar föredrar ni?
Jag vill helst hitta en begagnad till ett bra pris. Letar då allround - eller hoppsadel (helst hoppsadel).
Vilka märken och modeller tycker ni om?

:bow: Tack för svaren :bow:

Köpte faktiskt precis en Globus Loke till min 3-åring när hon skulle ridas in (det var den enda som låg bra på henne). Jag tycker faktiskt inte att den var så tokig, det där med att ramla framåt kände inte jag av. Numer rider jag i en wellington dressyrsadel och ska byta bort min loke till en "riktig" hopp eftersom det börjar bli dags...

Jag har en Globus Loke till uteritter och gymnastikhoppning. Tycker det är en rätt skön sadel. Jag sitter inte i framvikt som några andra gör. Ändå är min häst lite överbyggd och plattmankad. Inte är den hal heller. En trevlig sadel helt enkelt. Funkar bra att hoppa i, men jag hoppar inga höga höjder. Däremot är den inget vidare att rida dressyr i. Det går inte att sitta bekvämt då utan en dressyrsadel tycker jag. Det enda som kan vara mindre bra är att den inte är speciellt mjuk i sitsen, (men jag har vassa sittben också)
Klart prisvärd sadel. Har haft min i 2,5 år och jag har inga planer på att byta ut den.
P.S Den är bra om man är långbent, för knäna för plats utan att sticka utanför kåpan.

Vi köpte en i våras. Den är bra, men den hänger just nu bara på sadelhängaren då den måste stoppas om. Han rida in cirka 20 gånger.:mad: Sen så är jag för lång för den. Jag tyckte vi skulle köpa en 17 1/2 men alla sa en 17 räcker. Till slut gav jag med men något jag inte skulle ha gjort. Köp en tillrekligt stor, för annars är den inget skön att rida i. Jag har knäna nästan nere vid kanten. :(

Lite trådkapning, men hör ändå till ämnet.
Läste på sadelsidan att Globussadlarna är små i storlekarna och att en 34 är att räkna som normal. Jag har en 36:a och den är ca 115 grader. Hur kan då en storlek mindre vara normal? Är det någon som vet om Globus ändrat sina storlekar?

När jag var hos sadelmakaren för att prova globus esperanza sa han att de kune skifta något i storlekarna, dvs en 34 kan vara lika vid som en 36, men att det kunde skifta lite neråt också. man kan alltså inte riktigt lita på vad som står på dem, men att de är helt okej sadlar iaf så länge man provar ut just det exemplar man ska använda.

Det är ju konstigt att man inte kan lita på storleken. Inte lätt att tex sälja en begagnad då. När jag var hos sadelmakaren för ett tag sen hade hon fått en ny sändning från Globus där alla sadlar var en storlek större (precis som du också hört) mot vad de var märkta med. 34:an var som en vanlig 36:a. Sadelmakren ringde Globus för att höra om de ändrat i storlekarna men de hävdade att det var som vanligt. Det syndes tydligt att det var det inte. Jag var inne för att prova en 34:a eftersom min 36:a var lite väl vid, men de var exakt lika. Ännu knepigare blir det ju om storlekarna ibland är mindre än vanligt. Snurrigt.

Jag hjälpte lite tjejer med sadlar för en vecka sen, och då provade vi Globus, och dom var mycket mindre än andra Globus jag har sett/provat! En 38 bom var nästan lika smal som den 34 bom jag hade för några år sen... 34an vi provade var betydligt mindre än min 34, den var säkert bara runt 90 grader eller liknande... Så jag vet faktiskt inte vad som stämmer längre. Antingen har dom vääääldigt många måndagsex och felmärkningar nuförtiden (när jag köpte min Globus för 3 år sen var alla rätt lika i storlekarna) eller så har dom ändrat bomvidderna.

Det verkar helt förvirrat. Nu är jag rätt nöjd med min globus, men det blir nog ingen globus igen om det skulle bli aktuellt med ny sadel.
Det verkar för rörigt.

Ja, jag håller med.. :crazy: Jag var väldigt nöjd med min Globus, men dom Glpobus jag sett/provat i år har varit sämre i kvaliten. Jag provade en Esperanza i vintras, och den hade så torrt och dåligt läder att det hade spruckit på sina ställen (en sprillans ny sadel, ingen hade provat den före mig, och den har inte hängt i flera år, sadeln var tillverkad 06 och var beställd en vecka innan)

Jag tyckte loken var skön att sitta i och den funkar som allroundsadel men den jag provade var hal (det går ju att ordna..). Jag tyckte den var jättebra att hoppa i men jag har bara hoppat i dressyrsadel det senaste året :p

D_K: Vi lånade hem en Esperanza för ett par veckor sedan den var också jättedålig i lädret, den var provriden i 1 gång och hade jättestora märken efter stiglädret :crazy: Håller globus på att bli sämre?? De som varit en bra billigare sadel..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
152
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 844
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka