Globus Nice

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 936
C

Chica

Är det någon som har denna sadlen?
Skulle vilja veta vad ni tycker om den!

Sv: Globus Nice

Jag är väldigt desperat, då jag går i köpetankar. Påminner den om nån annan sadel?

Globus Nice sadlarna e toppen bra. Helena Lundbäck använder sådana som komplement till sina butetsadlar.
De e tydligen lite gjorda som butets.

Super mjuka och sköna samt ger bra stöd. Rekommenderar verkligen denna sadel!!:bump:

Hejsan! Globus nice sadlarna är permanent stoppade. Skulle aldrig vela köpa en permanent stoppad då stoppningen förflyttas och på ett år så kan det hända mycket med stoppningen.
Har själv precis köpt en globus esperanza...som jag tycket var skön att rida i och hoppa när jag provridit den...har inte hunnit rida i den hemma än då jag håller på att fetta in den.

Har aldrig hört om den sadeln, någon som kan lägga ut bild? Pris? Vart köper man?

Globus_Nice.jpg

Kostar ca 9500, men finns på www.storahallebo.com för 7100:-
Borde finnas hos alla sadelförsäljare som tar in Globus sadlar.

MartinaN skrev:
Hejsan! Globus nice sadlarna är permanent stoppade. Skulle aldrig vela köpa en permanent stoppad då stoppningen förflyttas och på ett år så kan det hända mycket med stoppningen.
Nja, tycker att du har fel där. Permanentstoppade sadlar har inte, i alla fall inte de jag har sett eller ägt ull som stoppning. Stoppningen är mera som paneler kan man säga och flyttar definitivt inte på sig eller plattas till.

Nej, men om de skulle bli sneda, skulle man inte kunna stoppa om dem, vilket gör de permanentstoppade sadlarna oanvändbara i det läget.

Passar Nice raka ryggar lika bra som te.x globus click?

Hur är lädret i jämförelse med clicken?
Är new market färgen gulaktig eller orange?
Som bilden visar?

Ynthe skrev:
Nej, men om de skulle bli sneda, skulle man inte kunna stoppa om dem, vilket gör de permanentstoppade sadlarna oanvändbara i det läget.
Jamen, hur kan de bli sneda när inte stoppningen kan flytta på sig?:confused: Däremot om hästens rygg ändras så kan man inte stoppa om sadeln och då blir den oanvändbar till just den hästen. För- och nackdelar med både permanent- resp. omstoppningsbara sadlar alltså.

Tack för alla svar! Jag skulle också vilja veta om den passat´r hästar med rak rygg.

De kan flytta på sig marginellt, men det är såpass mkt att det märks.
Panelerna kan också tryckas ihop olika mycket på olika platser och till slut får man en ojämn sadel.
Har man en sadel med permanentstoppade paneler måste man vara väldigt försiktig med hur man rider i den, hur man hoppar upp, att hästen är jämt musklad och arbetar rätt. För det är inte så lätt att rätta till i efterhand....

Chica: Med tanke på att deras andra sadlar passar rak rygg borde den också göra det om man tänker logiskt, men jag har inte provat den. Men den har ju inte ullstoppade bossor, så det är mkt möjligt att den är ganska mkt mer böjd än deras andra sadlar, för alla deras ullstoppade sadlar är ganska bra uppbyggda med kilbossorna.

Mycket möjligt..får väl låna hem och prova. Tycker att det är lite lustigt att ingen här inne vet så mycket om dom eller har en egen.
Har dom precis kommit ut på marknaden kanske?

Har faktiskt lånat hem en nu. Såg jättebra ut och supermjuk och skön! Låg dessutom bra på min häst som är ganska rak i ryggen, lite rund:p och ganska outvecklad manke.
Om någon är intresserad av denna sadlen, så kan jag rekomendera att prova!

Ja, just den modellen har de bara haft sen typ september eller något, och jag har hittills inte sett den i någon ridsportbutik även om jag flitigt besöker alla jag hinner med :angel: Så förmodligen är den väl såpass ny att ingen har sett den ännu.

Hur var lädret om man jämför med Globus andra sadlar?
Var det någon skillnad?

Såg faktiskt väldigt bra ut! Välsydd och vad jag kunde se en mycket korrekt sadel, alltså inte sned eller så. Vet inte om jag skrev det innan, men jag fick alltså ha bomvidd 36.Den allra största! Ver kar som om Globus sadlarna är små ibomvidderna, eller vad tror du?
Mycket nöjd however! Ska tillägga att det är en mycket mjuk sadel.Både för mig och hästen

38 är den bredaste bomvidden.. Fast det kanske inte gäller vid Nicen? De andra modellerna finns upp till 38.
Globus är ju stora i bomvidderna.... 34 (som jag har) är betydligt bredare än en vanlig normal mot vid. Om man jämför med Stubben är den som en 32 ungefär.

Och jag har faktiskt inte träffat på något annat märke som har så breda bomvidder utan specialbeställning (stl 38) utan de flesta märkens bredaste modeller är så breda som 36:an.

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
170
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur