Globus tömkörningsgjord

evis

Trådstartare
Jag funderar på en tömkörningsgjord som finns lite längre ner på denna sidan; http://www.lillhastenistav.se/ko.htm
Globus tömkörningsgjord är det med två olika gjordar. Är det någon här som har en sådan? Är den värd pengarna? Bra läder? Och framförallt - det står att det är två olika gjordar så den passar både häst och ponny, men hur stor häst och hur liten ponny? ;) A-ponny?

Samt ytterligare en fråga - ni med lädertömmar som ni använder vid tömkörning, hur långa är era tömmar?

Sv: Globus tömkörningsgjord

Jag har provat den från Chetak (samma typ). Lädret på den var dock bättre än på de Globus-gjordar jag sen sett.

Mourven fick ha den långa gjorden och inte så långt in åtspänd, men så har ju han väldigt kraftig bröstkorg och jag tror det stora halvblodet den satt på vanligtvist hade den åtspänd ungefär likadant ;)

AE sa att 16 m (två 8 m) är bäst och att man ska satsa på bra TUNNA lädertömmar. Jag tyckte dock det var alldeles för mycket att hålla reda på :p Men man kanske vänjer sig ;) Man får se till att lära sig en bra fattning (som han försökte lära mig, men jag nu glömt :eek: ).

Tänk dock på det han sa till mig. Mourven med en såpass rund rygg/bröstkorg ska absolut inte ha en sådan gjord med metall-däckel, då det blir jättedålig passform (trycker bredvid ryggraden och sticker sen ut på sidorna). En sådan gjord passar mer halvblodstypen med höga, tunna mankar.

Gah, höga tunna mankar - undrar var man kan hitta hästar med såna......? ;)

Är det metallbåge i den där Globus-gjorden? Dne går inte att böja ut/runt/forma på något vis?

Skulle ju vara super ifall jag kunde ha samma gjord på Rigo OCH Lejonhjärta - dvs att den korta gjorden är tillräckligt kort för Lejonhjärta och att någon av gjordarna funkar med Rigo.
Men egentligen är det en gjord till Lejonhjärta jag söker, bara för att ha i vår och sommar och höst när han ska tömköras. Har redan en billig syntetgjord som funkar på Rigo. Vill bara ha något som stabiliserar tömmarna något ifall de skulle få något trots-fnatt och ska svänga och snurra - annars skulle det ju funka med "långa tyglar"-varianten istället (men det är svårare att reda ut trots-snurrande på långa tyglar).

Suck, varför är det så dåligt utbud på grejer på butikerna i den här stan.... :( :mad:

Jag har reptömmar som är 12 m och det känns rätt mycket tycker jag, men så är det ju rep också. Läder blir ju smidigare, om man vill tömköra på volt så är dte förstås bättre att ha rätt långa...

Jag har en från Cheetak, det är stl full, den passar på min haflinger på 155. Den passar nog en större d-ponny, men har man en mindre ponny behöver man nog en mindre storlek.

Min är stålförstärkt, Globus är också det.

Lädret är okej, men det kräver ju lite mer skötsel än t.ex. Tärnsjö....

Mina lädertömmar är 16 m har jag för mig...

jag köpte en tömkörningsgjord till min 3 åring, hon är redan inkörd och jag ville ha en bra tömkörnings gjorsd, ville då ha en sådan som Anders Eriksson NNVÄNDER och tipsar, men det vart att jag åkte förbi hööks och köpte deras i läder den kosstar ca 1300 om jag minns rätt, jag tycker den e "skit" bra och ligger perfekt, den skall också passa liten häst till stor häst, till det annvänder jag långa tömkörningstömar som ska vara 16-17 meter långa :D

Vi använder den på B-ponny med den "lilla" gjorden. Det fungerar, dock har jag fått göra extra hål på stropparna till den ponnyn som är smäckrare i kroppen.

Gjorden duger till mig som inte gör så avancerade grejer iaf :)

Jag använder en KG gjord med svanskappa. På denna gjord finns flera ringar och olika möjligheter att arbeta hästen.
Lädertömmar 2*9m, den ena dubbelsydd (drivande)
Har själv provat flertalet billiga varianter men de var totalt värdelösa på mina hästar.
Även min tränare (mkt duktig och känd A tränare totalsågade en av dessa billiga (chetak)
De billiga varianterna funkar säkert på vissa hästtyper men inte på mina lurviga,runda goa ryssar.

/ Nanne:banana:

Den är gjord av skitläder som aldrig tar åt sig fett, du kan alltså aldrig få det så där vackert mjukt och skönt genom smörjning när den blir gammal. Den blir bara sämre och sämre i lädret.
Passforemen är för en häst med megamanke, hög och smal.
en väldigt dålig gjord.

evis skrev:
Jag funderar på en tömkörningsgjord som finns lite längre ner på denna sidan; http://www.lillhastenistav.se/ko.htm
Globus tömkörningsgjord är det med två olika gjordar. Är det någon här som har en sådan? Är den värd pengarna? Bra läder? Och framförallt - det står att det är två olika gjordar så den passar både häst och ponny, men hur stor häst och hur liten ponny? ;) A-ponny?

Samt ytterligare en fråga - ni med lädertömmar som ni använder vid tömkörning, hur långa är era tömmar?

hejsan!

Såg du inte min gjord som jag hade hos er i sommras?? den passar allt från shettis till storhäst. Den var dyr men mkt bra läder och jag hade lädertömmar och det fungerar utmärkt :)
jag har lite väl långa tömmar skulle haft dom kortare...

Hör av dig så kan du komma och titta på den, //kram Joa

Jag har en men den passar inte min häst, och som många har nämt tidigare i tråden så finns det nog inte många hästar den passar på :crazy: Jag tycker att det är synd att den är gjord på ståldäckel, passformen är verkligen inte bra.

Nej, satsa på ngt annat istället, själv ska jag beställa en från Strömsholmssadelmakeri när ekonomin tillåter. Inte så fasligt dyrt, han gör utan ståldäckel så gjorden blir annpassningsbar + att man får välja själv lite hur den ska se ut, tex antal ringar etc.

Jag har en chetac-gjord och tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Visst - lädret kanske inte är i lika bra kvalitet som Tärnsjö, men jag lägger banne mig inte ut en förmögenhet på en gjord som används kanske två ggr/vecka. Jag har ett halvblod med bred rygg och låg manke och den passar nästan lika bra på henne som på kompisens högmankade fullblod.
Summa summarum - duger utmärkt, prisvärd.

De är rätt så dyra men absolut värda priset!
jag köpte min bättre begagnad av min tränare komplett med tömmar och svanskappa för 5000:- (nästan aldrig använd och genomgången av tärnsjö)
Rekommenderar verkligen denna gjord! Den är underbar!

/ Nanne:banana:

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
435
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Mli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka