Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Fibusen

Trådstartare
Hade totalt glömt bort att jag slängde i en tvätt här om dagen,idag när jag skulle tvätta igen så upptäcker jag den,och den stinker! :crazy:

Hjälper det att bara tvätta om den,eller bör jag göra något mer? Går det ens att få bort lukten igen?

Jag har aldrig glömt nån tvätt förut så jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga!
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Jag skulle tvättat om och om det inte räcker så skulle jag lagt tvätten i ättiksbad innan tvättomgång nr 3.
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Det ska räcka alltså?

Luktade verkligen illa,sur disktrasa nästan! Jag har själv vääääldigt dåligt luktsinne,endå så kände jag denna stank! Orolig att det ska lukta lite endå sen som inte jag känner själv,för vem vill gå runt och lukta disktrasa? :yuck:

Jag provar att tvätta om den för att se om det räcker...
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Det blir inte att lukta ättika i stället då?
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Tycker inte det brukar räcka att tvätta om... Kanske litegrann, men upplever det som att så fort kläderna blir varma/fuktiga/man använder dem så kan man ana lukten då och då igen. Ättika har jag aldrig prövat!
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

För min del så tycker jag inte det räcker att tvätta om. Brukar få hälla i äppelcidervinäger i tvättmedelsfacket och köra tvätten en gång till, är det enda jag upplevt får bort den sura lukten.
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Jag tycker det brukar hjälpa om tvätten först får torka, och därefter köra den igen. Gällande tvättmaskinen funkar citronsyra i tvättmedelsfacket o sedan köra den tom. :)
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Möjligtvis lite precis i början, men oftast tar den bara bort lukten. Någon dl eller två tar jag om det stinker surt.
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

tvätta om och häng för tork utomhus

Och sen är det bra att köra en 90-graderstvätt (handdukar och lakan) i maskinen efteråt också, för den sura lukten riskerar att stanna kvar i maskinen annars.
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Häll en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket och tvätta sedan om tvätten som vanligt. Ättikssprit tar bort stanken utan att lämna någon lukt efter sig.
 
Sv: Glömt tvätt i maskinen,hur får man bort lukten?

Jag är mästare på att glömma tvätten (insåg i skrivande stund att vittvätten jag körde imorse ännu ligger kvar..). Jag brukar tvätta om med alla medel som vanligt plus ättikssprit i tvättmedelsfacket.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: Zacci
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 513
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
565
Senast: Ramona
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp