Bukefalos 28 år!

Glukosamin och fiskolja

aiquen

Trådstartare
Ni som ger ovanstående till era hundar - vad ger ni för sort? Märker ni någon skillnad på hunden?

Jag funderar framför allt på att börja ge glukosamin till min gamle hund, men tycker jag hör så olika var jag än vänder mig. Vissa menar att "glukosamin som glukosamin" och att man kan köpa detta till sin hund i vilken affär som som helst (hälsokostaffär som ridsportbutik). Andra verkar mena att det måste vara en speciell sort/speciell mängd glukosamin/speciellt innehåll (utöver glukosamin då antar jag) för att det ska vara till någon nytta för en hund.

Jag blir helt förvirrad! Jag vill förstås att det ska göra någon nytta om jag nu ska ge det, men måste samtidigt komma så billigt undan som möjligt.

Vad säger ni här inne?

Jag undrar också om man kan överdosera ämnen som glukosamin, kondiotrin och fiskolja? Om t.ex. fodret man ger innehåller en (ganska liten förvisso) mängd av något av ovanstående, kan man ändå ge det som tillskott och följa doseringsanvisningarna för det?
 
Sv: Glukosamin och fiskolja

Tyvärr är det så att de dyrare glukosaminerna är bättre, exempelvis Cosequine. När det gäller fiskolja ska Dr.Baddaky´s vara bra.
 
Sv: Glukosamin och fiskolja

Ja, det kan man förstås tänka sig att de dyra är bättre. Men vad är det som skiljer egentligen? Det känns ändå ganska mycket att betala 250-300 kr (där jag tycker de dyraste tillskotten verkar ligga, inkl. frakt om man beställer på nätet) i månaden för lite tillskott. Det är ungefär hälften av vad maten kostar liksom.

Men tack för svaret!

Det är ingen som har några svar på mina övriga frågor?
 
Sv: Glukosamin och fiskolja

Jag har för mig att man brukar säga att det förutom glukosaminet ska ges som glukosaminhydroklorid (HCI) och även innehålla kondroitin. Det kravet uppfyller åtminstone Seraquin och Cosequine. Hur det är med Aktiv hund som jag vet att många förespråkar vet jag inte.

Enligt min veterinär så kan man inte överdosera Seraquin och Cosequine. Överskottet tas inte upp av kroppen.

Seraquin (som jag köper) är betydligt billigare att köpa på apoteket än hos veterinären.

Din fråga om fiskolja har jag inte en susning om, trots att jag själv ger laxolja. Jag ger Salmopet eller Kronch.

En fråga som jag kan passa på att slänga in är följande: Jag träffade på en kvinna för ett tag sedan som påstod att man inte ska ge glukosamin och NSAID vid samma mål eftersom det ena (vilket minns jag inte) förtar effekten av det andra. Någon som har hört något om det? :confused:
 
Sv: Glukosamin och fiskolja

Jag använde Aktiv Hund på den gamla damen. När det var slut och jag någon gång köpte Seraquin istället så blev hon genast sämre. På henne fungerade Aktiv Hund bäst.
Dr Baddakys fiskolja gillar vi att använda här.

NSAID kan kompletteras med Glukosamin. Ofta kan man med glukosaminets hjälp dra ner på NSAID-dosen efter ett tag (inte alla individer dock).
 
Sv: Glukosamin och fiskolja

Puh, det här är verkligen en djungel... Men jag börjar känna mig lite klokare ang. innehåll och så nu i alla fall, tror jag.

Annars så Seraquin har jag tittat lite på, men tyvärr tycker jag det verkar vara väldigt dyrt. Dessutom tycker jag det är en nackdel att en ask bara innehåller 60 tabletter. Jag har en ganska stor hund så jag åker ju på att ge en ganska hög dos, så en sådan ask skulle inte räcka särskilt länge (bara 20 dagar till att börja med). Just det är väl inget att hänga upp sig på dock, men med tanke på priset också, så...

Aktiv hund har jag också funderat på och sett att många verkar vara nöjda med, så det lutar åt att jag köper hem och testar det, så får jag se om jag märker någon skillnad på hunden. Jag får hoppas att det gör någon nytta.

Tack för svaren! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 252
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 706
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp