Glukosamin på FRISK hund?

Charlottee

Trådstartare
Är det bra att ge glykosamin på frisk hund i förebyggande syfte? För- och nackdelar?

Min vovve är röntgad hela fram, men inget bak då jag ej ser någon anledning utan tecken på besvär. Hon är U.A. fram. Men jag tror att hon har lite dåligt med ledvätska, då det kan "knaka" till ibland, tex. när man torkar tassar. Inte mycket men ibland..och då undrar jag ifall det är någon ide att ge glykosamin i förebyggande syfte? Med eller utan "knakningar" så är det en stor hund. Några biverkningar av att men ger det på en i dagsläget frisk hund? TACKSAM för alla svar!:bow:

/C

Sv: Glukosamin på FRISK hund?

Ja, man kan ge det förebyggande. Fast jag vet inte om det kan göra något åt knakningar.
Min hund får det eftersom hon haft en korsbandsskada och löper lite större risk att drabbas av artros om jag fattat det rätt, så veterinären rekommenderade att vi skulle börja ge glucosamin.

Ja, man kan ge det förebyggande. Fast jag vet inte om det kan göra något åt knakningar.
Min hund får det eftersom hon haft en korsbandsskada och löper lite större risk att drabbas av artros om jag fattat det rätt, så veterinären rekommenderade att vi skulle börja ge glucosamin.

Okej tack för ditt svar!:)

Som jag fattat det finns det något ämne i glukosaminen som hjälper till att producera mer ledvätska:confused:.. och knakningarna i det här fallet kommer med största sannolikhet från lite dålig ledvätska..jag har t.o.m "problemet" själv.

Men detta är bara vad jag HÖRT, och ALLA rätta mig gärna om jag har fel!:p

Konstigt, jag har hört att man inte ska ge det i förebyggande syfte? Står det skrivet nånstan att man faktiskt kan göra det så vill jag gärna se det.

Knak och knix-ljud kommer väl av att leden inte är tillräkligt tät, (att det glappar liksom) så det slipper in luft i leden som gör att det knäpper?? Fast det kan iofs bero på ledvätska??

experten har talat:rofl:

Knak och knix-ljud kommer väl av att leden inte är tillräkligt tät, (att det glappar liksom) så det slipper in luft i leden som gör att det knäpper?? Fast det kan iofs bero på ledvätska??

experten har talat:rofl:

Jaa så kan det säkert vara också, men det är första gången JAG hör det!;):p

Glukosamin har visat sig ge effekt vid artroser (pålagringar). Jag tror inte att det skadar att ge det i förebyggande syfte men har nog ingen större effekt. Den förebygger inte artroser, men har en viss antiinflammatorisk effekt när de väl finns där. Om du känner dig orolig tycker jag du ska röntga din hund.

Glukosamin har visat sig ge effekt vid artroser (pålagringar). Jag tror inte att det skadar att ge det i förebyggande syfte men har nog ingen större effekt. Den förebygger inte artroser, men har en viss antiinflammatorisk effekt när de väl finns där. Om du känner dig orolig tycker jag du ska röntga din hund.

Okej tack för ditt svar!

Nej, jag känner mig inte orolig, får hon minsta tecken på att något är fel kommer jag självklart att röntga. Hon fyller tre år i höst och har inga som helst besvär i nuläget. Jag satt bara och funderade på om man kan ge glukosamin i förebyggande syfte och tänkte att det kan vara en ide att skriva en tråd här, då det måste finnas fler en jag som undrar.
Tänkte att det kanske kunde förebygga atroser i "en viss mån" och man skulle kunna ge det på hundraser som har en benägenhet att få det. Men nu skrev ju du faktiskt att det INTE förebygger. Och jag är jätte tacksam för ditt svar.:bow:

Typer av problem? tack för ditt svar!

Det vågar jag nog inte svara på eftersom jag inte har några speciella grunder för det.
Men innan jag röntgade min omplacering så stötte jag ihop med en granndam som har kennel här brevid, varav jag sa att jag kanske kunde ge honom glukosamin i förebyggande syfte.
"För guds skull gör inte det, det kan orsaka ...."
Det är det jag kommer ihåg. Bästa och säkraste sättet att få svar är nog att ringa upp ett par veterinärer och lyssna på vad de har att säga.

Lycka till.

Jag minns inte iheller direkt varför man inte ska ge det i förebyggande syfte men om nån får reda på det så återkom gärna för jag vill veta.

GLUKOSAMIN

Bildas naturligt i kroppen av proteiner vid behov.
Ska endast ges vid sjukdom eller skadeproblem och inte i förebyggande syfte.
Ett ämne som blir toxiskt om kroppen inte behöver det

Även jag har hört att det inte är bra att ge glukosamin i förebyggande syfte! (citatet ovanför kommer från www.standardt.se)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
693
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 378
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen... 2
Svar
35
· Visningar
6 560
Senast: Och_Aye
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 244
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka