Sv: Glutenintoleranta människor...
Aha, jag förstår. Jag fick diagnosen för ca 1,5 år sedan, och i början var allt bara kaos. Jättejobbigt är det, och jag var verkligen skitledsen! Men man vänjer sig tack och lov. Det ÄR inte helt lätt tycker jag, men man hittar alla de här små konstiga ingredienserna man ska passa sig för så småningom.
Korrekt att biopsin ska vara klar först.
Låt även bli laktos i början, så läker tarmen bättre. Det finns ju en myriad laktosfria produkter.
Nu är jag extra-super-känslig vilket gör att jag måste välja bort en del även ur det glutenfria sortimentet, men jag tycker att det går bra nu ändå. Det finns kakor och sånt för oss också.
T.ex. pasta får man ju inte äta vanlig såklart, men Ica har kommit med en glutenfri variant som är god. Speciellt spaghettin, den smakar nästan som vanlig pasta och är en riktig livräddare.
Vad gäller godis har OLW har en bra sida där du kan se vad som innehåller gluten och inte. Jag kör som sagt lite hardcore, så jag äter lättsaltade potatischips mest. Daim är också OK, likaså Snickers. Glass köper jag den ekologiska från SIA, den är det inga konstigheter i vad jag har sett.
Har du Facebook? Det finns en bra grupp där!
Fråga gärna om du undrar nåt specifikt. Det är svårt att berätta allt på en gång.