Glyptoperichthys gibbiceps sjukdom?

djurvän333

Trådstartare
Köpte en glibbceps för 10 dagar sedan och allt gick fint tills jag idag såg att han hade ljusare fläckar på sig. Någon som har någon idé vad det är och vad som kan göras?

20210114172347-2a02:aa1:161c:55e6:1:2:22d7:264e.jpg
 
Fläckar eller prickar? Vet att det finns nån pricksjuka som kan behandlas med droppar i vattnet. Du kanske kan ta kort på den och ringa typ Firstvet och fråga?
 
Köpte en glibbceps för 10 dagar sedan och allt gick fint tills jag idag såg att han hade ljusare fläckar på sig. Någon som har någon idé vad det är och vad som kan göras?

20210114172347-2a02:aa1:161c:55e6:1:2:22d7:264e.jpg
Jag är inte så bra på sjukdomar tyvärr, det ska gå ganska långt för att gibbisar ska bli sjuka, men det skulle kunna vara början på ett svampangrepp?

Den ser alldeles för mager ut dock. Det är svårt att se hull på denna typ av fisk (och ännu svårare på en ögonblicksbild såklart) men det syns lättast över panna och kinder, det ska inte vara så skarpa kanter som det ser ut att vara på den bilden.

Har du köpt den från en djuraffär så är det vanligt att de svälter dem där, pga att de växer fort annars. Det är lättare för affärerna att sälja små söta gibbisar och de ska ju bli +50 cm bjässar av dem så de växer fort i början om man sköter dem rätt. Hos privatpersoner hamnar de iofs också ofta fel och svälter där med..

Jag hade i första hand försäkrat mig om att vattenvärdena var prima, är karet väl cyklat och stort nog att klara av belastningen en växande gibbi innebär så hade jag matat upp den så fort som möjligt. Ge den gärna (utöver bra algtabletter) en bit skalad sötpotatis som du sätter en gaffel i så den sjunker till botten så den kan mumsa på den under hela dygnet, skalade gröna ärtor är gott och nyttigt också. Ger mina egna en del räkor också, det älskar de!

Skulle tro att i en bra miljö med bra näringsrik mat så repar den sig själv, medicinerat hade jag gjort först om det blev värre istället för bättre.
 
Jag är inte så bra på sjukdomar tyvärr, det ska gå ganska långt för att gibbisar ska bli sjuka, men det skulle kunna vara början på ett svampangrepp?

Den ser alldeles för mager ut dock. Det är svårt att se hull på denna typ av fisk (och ännu svårare på en ögonblicksbild såklart) men det syns lättast över panna och kinder, det ska inte vara så skarpa kanter som det ser ut att vara på den bilden.

Har du köpt den från en djuraffär så är det vanligt att de svälter dem där, pga att de växer fort annars. Det är lättare för affärerna att sälja små söta gibbisar och de ska ju bli +50 cm bjässar av dem så de växer fort i början om man sköter dem rätt. Hos privatpersoner hamnar de iofs också ofta fel och svälter där med..

Jag hade i första hand försäkrat mig om att vattenvärdena var prima, är karet väl cyklat och stort nog att klara av belastningen en växande gibbi innebär så hade jag matat upp den så fort som möjligt. Ge den gärna (utöver bra algtabletter) en bit skalad sötpotatis som du sätter en gaffel i så den sjunker till botten så den kan mumsa på den under hela dygnet, skalade gröna ärtor är gott och nyttigt också. Ger mina egna en del räkor också, det älskar de!

Skulle tro att i en bra miljö med bra näringsrik mat så repar den sig själv, medicinerat hade jag gjort först om det blev värre istället för bättre.
Tack för de bra tipsen! Brukar ge ett par supervit tablets b om dagen då jag har en men ska testa å ge lite ärtor å sötpotatis med!
Tyvärr hitta jag honom död imorse :(
Kanske kan va att han inte åt utav tabletterna? Tycktes mig mest se honom gömma sig i en utav grottorna eller så satt han på ena väggen där det finns alger. Väldigt tråkigt...

Akvariumet är stort och byte även vatten igår och tillsätts happylife tillsammans med det nya vattnet i hopp om att det skulle hjälpa till lite men dessvärre inte. Ph värderna är bra å har en bra pump som renar å cirkulerar. Har även en hel del växter och gömmor.

Har en hona som jag har haft i ett par år nu. Hon växer fint och har aldrig haft några problem med henne. Tog och titta lite på henne och hon har inga skarpa kanter och såg inga fläckar på henne. Men hon brukar fort va framme när hon ser att ja kommer då det brukar betyda mat så vet att hon får i sig bra. Brukar annars va i grottan eller simma runt lite utanför å leta efter mat.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Jag upplever att rätt många malar har insjunkna bukar och är knepiga redan i butikerna. Man får vara väldigt noga när man handlar.
 
Jag upplever att rätt många malar har insjunkna bukar och är knepiga redan i butikerna. Man får vara väldigt noga när man handlar.
Har två zoo butiker i min närhet men brukar bara handla på den ena då den andra ser förjävlig ut i akvariumen. Inte ofta jag är där längre men de gångerna ja går in och tittar så är det alltid några döda fiskar och växterna ser inte bra ut heller dvs de få som inte är av plast.
Vet inte riktigt hur dem fortfarande får sälja.
 
Tack för de bra tipsen! Brukar ge ett par supervit tablets b om dagen då jag har en men ska testa å ge lite ärtor å sötpotatis med!
Tyvärr hitta jag honom död imorse :(
Kanske kan va att han inte åt utav tabletterna? Tycktes mig mest se honom gömma sig i en utav grottorna eller så satt han på ena väggen där det finns alger. Väldigt tråkigt...

Akvariumet är stort och byte även vatten igår och tillsätts happylife tillsammans med det nya vattnet i hopp om att det skulle hjälpa till lite men dessvärre inte. Ph värderna är bra å har en bra pump som renar å cirkulerar. Har även en hel del växter och gömmor.

Har en hona som jag har haft i ett par år nu. Hon växer fint och har aldrig haft några problem med henne. Tog och titta lite på henne och hon har inga skarpa kanter och såg inga fläckar på henne. Men hon brukar fort va framme när hon ser att ja kommer då det brukar betyda mat så vet att hon får i sig bra. Brukar annars va i grottan eller simma runt lite utanför å leta efter mat.

Men ursh vad tråkigt! :cry:
Då var den nog för illa däran från början, så då var det nog inte mycket du kunde gjort om det redan gått så långt! :( Tycker den ser ut att vara i typ 12 cm storleken (?) och då kan den ju haft det tufft ett bra tag innan den hamnade hos dig!

Om de inte kommer fram och äter hade jag blivit orolig redan då faktiskt, i mina öron låter inte det friskt, så skygga brukar inte gibbicepsar vara när det vankas mat om inte ngt är fel (sällskap/miljö/sjukdom). Men han borde inte blivit bortskrämd av den större gibbin heller, din hona måste ju vara uppemot 40 cm iaf om hon har ett par år på nacken och de verkar mest bråka om de är i ungefär samma storlek.

Egentligen så vill de helst inte dela akvarium med andra liknande malar, de är ju revirhävdande, så jag hade inte rekommenderat att köpa en ny gibbi om du redan har en iaf. :) Alla mina är rätt griniga på varandra (blev det med åldern, som ungfiskar är de ju ofta trevliga). Mina hade helst haft varsitt egna jättekar om de fick välja, men det har jag inte möjlighet till än tyvärr.. Men jag hade inte skaffat mig flera om jag vetat vad jag vet idag, så ville bara inflika det. :)
 

Liknande trådar

Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
800
Senast: Pegasus63
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 500
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 512
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp