Gnällig hund

Hubert

Trådstartare
Hej! Jag har en leonberger på över två år som har blivit väldigt gnällig vilket gör mig jätteorolig för jag vet inte varför han gör det..
Jag är gravid i 9 månaden och har hemska foglossningar. Blev sjukskriven i vecka 23, då klarade jag av att gå promenader och ta med min hund ut och släppa ut honom. Den senaste månaden har jag fått order om att inte gå långa promisar eller köra bilen.. Min sambo tar alla promisar med hunden och jag tar ut honom på gården mellan promisarna.
Han går långpromenad kl 6.30
Ut på gården och busa vid 10.30
Promenad kl 12.30
Ut på gården och busa vid 14.30 samt vid 16.00
Långpromenad kl 17.30

Han har sen valp fått legat i soffan men för nån månad sen skaffade vi en ny soffa.. Vi bestämde oss för att han inte får ligga i den och sen den dagen har han blivit extremt gnällig (det kan väl inte ha med det att göra? )

Idag var min sambo ute på långis vid 6.30, hunden var nöjd fram till att sambon åkte till jobbet kl 8. Han började gnälla och pipa 10 minuter efter. Ignorerar jag honom lägger han sig ner en stund men kliver upp och piper igen efter ett tag.. Kliver jag upp från soffan blir han jätteorolig och måste följa efter.. Går jag till köket lägger han sig där, går jag till badrummet lägger han sig där.. Men det som gör mig orolig är detta gnällande.. Han har inte varit såhär förut.. Enligt sambon vill hunden bara ha min uppmärksamhet, men jag vet inte..

Kan tillägga att han inte är såhär när sambon är hemma.. Då kan han gnälla när han vill ut (typ vid 17 när sambon kommer hem) men ingenting annars.. Så sambon har ju aldrig fått uppleva detta gnällande.. Men så fort jag är själv med hunden börjar han. Vad kan det bero på?
 
Det kan vara för att du är gravid, min ena blev förvisso inte gnällig men ville vara nära nära och det är ju någon form av oro. Jag tyckte också att han blev mer spänd mot andra hundar. Men det gick över när bebis var ett par månader och det är ju snart för din del :)
 
Det kan vara för att du är gravid, min ena blev förvisso inte gnällig men ville vara nära nära och det är ju någon form av oro. Jag tyckte också att han blev mer spänd mot andra hundar. Men det gick över när bebis var ett par månader och det är ju snart för din del :)



Åh! Det har jag faktiskt inte tänkt på :) ligger jag och vilar brukar han oftast vara lugn faktiskt :) tack för svar :)
 
Antingen som @Milosari skrev, eller så tänker jag lite snabbt att han kanske bondat väldigt mycket med din sambo och gnäller för att han inte är hemma? Om han nu inte är likadan när sambo är hemma, menar jag.

Mina hundar gnäller inte när jag är borta, men de saknar mig och uppför sig väldigt olika om jag är hemma eller inte - det är jag som är den bästa. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 298
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp