Gnager - saltbrist?

godishanna

Trådstartare
Min hästs boxgranne gnager väldigt mkt på allt trä i boxen, hon har snart tagit sig igenom en hel påle (som stöttar taket...hm) på bara ett par månader. Saken är att hon inte har ngn saltsten och så vitt jag vet får hon inget extra i fodret. Kan det bero på detta? Det har oxå börjat smitta av sig på min häst som "sympatignager" fast han har saltsten. Vad göra?

Lägg in något annat att gnaga på

Det är väl ett ganska vanligt fenomen att de börjar gnaga på inredningen så här på vintern? Hos oss är det det i alla fall...flera av hästarna börjar gnaga på träväggarna framemot vintern.

Jag lägger in pinnar/grenar/stockar av framförallt asp i boxen. Min häst är inte kräsen och käkar de flesta träslag - men asp och gran är favoriterna. De mindre pinnarna äter han upp hela, de större stockarna barkar han prydligt. Vi har gott om träd så jag brukar fälla en 15-meters asp och såga i lagom stora delar och ha på "lager" utanför stallet, de största stockarna lägger jag ut i hagen för barkning. De mindre åker in i boxen - en ny gren varannan dag eller så. En sån 15-meters asp uppsågad räcker i ett par månader.

Min häst får mycket grovfoder och har fri tillgång på "ät-halm" men uppskattar ändå att få demolera och käka upp sina pinnar. Och väggarna får vara ifred.

Sv: Gnager - saltbrist?

Hm, skulle vilja att de hade nåt att gnaga på ute i hagen iaf. Men här i Skåne finns inte så mkt träd... :smirk:

Får hästen för lite motion och blir rastlös kan den börja gnaga på väggar etc. Men visst kan det säkert ha med saltet att göra också.

Träätning brukar i 9 av 10 fall ha sin lösning i MER grovfoder..Då hästar normalt tuggar många timmar/dygn och inte kan göra detta så brukar trä vara det dom gnager på. Prova ge mer grovfoder...

Problemet ligger ju i att det inte är MIN häst som gnager som en besatt. Vad ska jag säga till ägaren... "Du, din häst äter upp inredningen, du måste göra si eller så..." kanske inte så uppskattat...

Både min häst och "gnagaren" får tillräckligt med grovfoder + att de står på prima halm. De är ute minst 4 timmar om dagen och rids regelbundet.

Jag har för mig att man kan sätta något på väggen så hästen inte vill gnaga för att det luktar dåligt. Kära? Eller är jag helt ute och svamlar nu..

Om hästarna är ute minst 4 timmar så står de antagligen i box ganska många timmar per dygn. Med 5 h i hagen och 1h ridning + 1h skötsel står ju hästen i boxen 17h varje dygn. Inte så konstigt att hästar med anlag för olater skaffar sig sådana i boxen då.

NU är det förvisso så att min häst står i ett stall 'på landet', med god tillgång till hagar, men jag tycker att han varit ute lite om han bara varit ute 8h.

concierge skrev:
Jag har för mig att man kan sätta något på väggen så hästen inte vill gnaga för att det luktar dåligt. Kära? Eller är jag helt ute och svamlar nu..
det finnns en sak som heter No Bite som man kan smeta på på väggen...vet dock inte vart vi har köpt det för det var ett tag sen...men jag tycker att det funkar ganska bra att sätta på och de gnager inte lika mycket när de märker att det smakar illa... ;)

Mina hästar hade också gett sig på väggarna om de bara stod ute 4 timmar/dag...

Nähä, och varför kan du inte säga det då ?? Du får endera ett Nej eller ett ja....Ge tips till den som äger hästen att prova att ge mer grovfoder och se vad som händer framöver SAMT låta hästen vistas i hagen mer än 4 timmar per dag...snacka om begränsad utevistelse...

Vi har ingen möjlighet att ha hästarna ute mer än 6 h per dag och det blir minst 4 h. Detta pga många hästar och små hagar. Jag tycker själv det är i minsta laget men inte så mkt att göra åt.
Hon gnager ute oxå på staketet.

Hon FÅR tillräckligt med grovfoder - garanterat - men inget salt, däri ligger min fråga...

Nobite...? Ska testa men frågan återstår ju...

Ge hästägaren "en försenad julklapp" innehållande saltsten.=alla hästars rätt, att ha.
Lösningen på broblemet med gnagandet löste vi i stallet på ett bra och effektivt sätt.Nämligen följande recept, blanda malen vitpeppar (rikligt) med vanlig matolja och pensla på de utsatta ställen hästar kan tänkas gnaga, dessutom billigt och utan GIFT, funkar dessutom utomhus i rikligare mängd !

Var det riktat till mig? :confused: Jag har inga som helst problem med "bävrar" eftersom mina hästar får vara ute och har tillräckligt med hö...

ZMULAN jag svarar endast "tråd frågare", och min mening är EJ att stöta eller vara kaxsig, endast dela med mig av mina erfarenheter (och ta del av andras) !
Törs jag ej konfrontera "öga mot öga", så håller jag enbart käften.
Dessutom "saknar" jag detta behov,att vanära andra, vilket jag är stolt över !

Hände samma sak med våra hästar. Stoet knaprade sig in till hästen bredvid. Det var en ren stressituation pga morsan skadade sig rejält vid en ofrivillig avsittning och hästarna fick "tillfälliga" hästskötare. I och med att dessa arbetade blev det helt kaosartat för hästarna med tider och så. Det gick så långt att stoet tuggade genom foderstatsskylten (i plast!) som satt på boxdörren. :confused:
Det löste sig med att ta det lite lugnare i stallet och sysselsättning! Jag märker fortfarande att om det är för "stökigt" i stallet med ungar som ränner omkring, blir hon irriterad och börjar gnaga.
Vid saltbrist brukar väl hästen slicka på allting?! Slicka på händerna, på backen och sånt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 219
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 491
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
9 032
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025