Gnugga bort svallkött?

Krystalline

Trådstartare
En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära bort det. Och sedan smörja med kortison.
Jag tycker att det känns lite läskigt. Har någon av er tagit bort svallkött själva någon gång? Det är väl kanske 2-3 cm svallkött i ett sår på utsidan av ett framben.

Tänkte att jag får väl prova, och funkar det inte får jag be att de kommer ändå.
 
Gnugga bort?! Det har jag aldrig hört talas om. Hur skulle det ens gå till? Varför inte använda lotagen?
Jag hade pratat med en annan veterinär.
 
Jag har bara fått råd att smörja med kortison och det löste problemet för mig men det var rätt lite.
 
Gnugga bort?! Det har jag aldrig hört talas om. Hur skulle det ens gå till? Varför inte använda lotagen?
Jag hade pratat med en annan veterinär.
Ja men eller hur? Så tänkte jag också, men hon har sagt vid ett flertal tillfällen att det är så vi ska göra. "Man liksom bara gnuggar bort det med ett lite hårdare drag" :confused:
Jag ska åka ut nu och titta hur det ser ut idag. Men ärligt talat är jag inte ett dugg sugen på att pilla med det.
 
Jag kan meddela att det är fullständigt omöjligt att göra så i alla fall, vävnaden är ju hård. Jag tog på salvan och nytt bandage. Får se hur det ser ut vid nästa byte.
 
En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära bort det. Och sedan smörja med kortison.
Jag tycker att det känns lite läskigt. Har någon av er tagit bort svallkött själva någon gång? Det är väl kanske 2-3 cm svallkött i ett sår på utsidan av ett framben.

Tänkte att jag får väl prova, och funkar det inte får jag be att de kommer ändå.
Hade bett dom skära bort det istället.
 
Jag ska byta bandaget imorgon. Får se om det märks någon skillnad med kortisonsalvan. Annars blir det nog en ruskigt lång läkningsperiod 🤔

De sa också att han inte får röra sig, då rörelse förvärrar svallkött. Han är vanligen ute 24/7 och blir ledsen i sjukhage/box. Men jag får se hur det ser ut i morgon. Kan ju vara bättre, men jag har själv använt den salvan, och för mig tog det månader att läka. Kanske går snabbare för häst, vad vet jag.
 
Jag ska byta bandaget imorgon. Får se om det märks någon skillnad med kortisonsalvan. Annars blir det nog en ruskigt lång läkningsperiod 🤔

De sa också att han inte får röra sig, då rörelse förvärrar svallkött. Han är vanligen ute 24/7 och blir ledsen i sjukhage/box. Men jag får se hur det ser ut i morgon. Kan ju vara bättre, men jag har själv använt den salvan, och för mig tog det månader att läka. Kanske går snabbare för häst, vad vet jag.
Svallkött är väl bara estetiskt, dvs utseendemässigt? Att hålla häst på sjukhage i månader för något sådant som går att åtgärda med mindre operation är tufft. Prata med en ny veterinär, du kanske bara behöver ringa och vid eventuellt ingrepp får de komma ut.
 
En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära bort det. Och sedan smörja med kortison.
Jag tycker att det känns lite läskigt. Har någon av er tagit bort svallkött själva någon gång? Det är väl kanske 2-3 cm svallkött i ett sår på utsidan av ett framben.

Tänkte att jag får väl prova, och funkar det inte får jag be att de kommer ändå.
Har varit med om att använda lotagen i kombination med "gnuggning". Det var sår lågt ner på framben. Svallköttet växte över sårkanterna i höjdled - då rekommenderades skrubbning. Man skrubbar på svallköttet med en tandborste - dvs tills det börjar blöda. Lotagen används endast i kanten på såret. Sedan bandage med rejält tryck. Motion ökar tyvärr svallköttsproduktionen så det tar väldigt lång tid att läka ...
 
Jag ska byta bandaget imorgon. Får se om det märks någon skillnad med kortisonsalvan. Annars blir det nog en ruskigt lång läkningsperiod 🤔

De sa också att han inte får röra sig, då rörelse förvärrar svallkött. Han är vanligen ute 24/7 och blir ledsen i sjukhage/box. Men jag får se hur det ser ut i morgon. Kan ju vara bättre, men jag har själv använt den salvan, och för mig tog det månader att läka. Kanske går snabbare för häst, vad vet jag.
Jag tycker svallkött brukar minska fort med kortisonsalva.
Såret behöver såklart vila och skyddas under tiden, det läker ju väldigt dåligt när det bildats svallkött, men beroende på storlek och lokalisation så bör det kunna vara bra nog för att bara skyddas med kompress+klister snögg och klara lite mer rörelse på ett par veckor.
 
Jag har haft bra erfarenhet av att skrubba svallkött så det blöder och sedan baddade jag med probihorse och plåstrade om, det försvann på en-två veckor
 
Oj vi fick ett stort sår med mycket svallkött. Veterinären skar rent och varnade för att vi kanske behöver komma tillbaka varannan- var tredje vecka. Vi bandagerade och hade boxvila med korta promenader morgon och kväll och på 2 mån var det läkt utan nåt nytt svallkött. Vår vet sa att såret inte läker sålänge den granulativa vävnaden är där så enda alt enligt henne var att få bort det.
 
Lotagen ska endast användas i själva såret och absolut inte på kanterna där läkningen är. Lättast är att ta med en topz och badda på försiktigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 060
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp