Bukefalos 28 år!

Goda råd vid tvilling födsel

giffan

Trådstartare
Jag skulle vilja gardera mig med lite goda råd inför en tvilling födsel.
Jag vet inte om stoet bär tvillingar så för att göra en lång historia kort så är det så här.
Stoet stog på betäckning och blev ej dräktig. Hon togs hem och det gjordes UL där hon ej var dräktig. Hästen såldes och allt va frid och fröjd. Nya ägaren ringer i slutet av mars början av april och säger att hon misstänker att hästen är dräktig. Vet koll görs och mycket riktigt stoet är dräktig. Nu är det bara så att när hon inseminerades och vi tog hem henne så ville de ju att vi skulle kolla med UL för att det fanns misstanke om att det kunde bli tvillingar... Hon visade sig inte dräktig, men är det. Hur stor är chansen att det är tvillingar?? Skulle hon ha fölat för tidigt då? Hon är satt till 8 juni.
Om det nu skulle bli tvillingar, vad är viktigt att tänka på då??
Stoet är jätte stor om magen, men det har hon varit vid förra fölningen med... så hon kan ju vara en som blir jätte stor bara...
 
Sv: Goda råd vid tvilling födsel

Är ni säkra på att hon inte träffat hingst efter att hon är konstaterad ej dräktig?
Hur som, tvillingfödsel är mycket ovanligt, och man kan inte göra mer än vanligt, dvs vara med när de fölar.
Jag kan tänka mig att OM det är tvillingar så är risken för felläge större.
 
Sv: Goda råd vid tvilling födsel

Förhoppningsvis är det inte tvillingar !

Det du kan göra är övervaka och se till att vara där när det är dags. Se till att ha råmjölk hemma och tanka i de små (även om det bara är en) direkt efter fölning. Går stoet tiden ut så är det ju större chans att två stycken klarar sig och nu är det ju inte så långt kvar.
 
Sv: Goda råd vid tvilling födsel

100% säker ja. Så första vet har missat på UL. Pratade med den veterinären som sa att hon minnsan alltid rekomenderade ett andra UL om första inte visade något... Något jag aldrig har hört eller gjort tidigare.
 
Sv: Goda råd vid tvilling födsel

jag köpte ett sto var kollat på 18dar, men inte visade nån dräktighet, jag köpte henne som tävlingshäst till trav men efter fyra månader var hon lite väl tung i kroppen så vi gjorde ett UL och mycket riktigt var hon dräktig så det blev ett återköp.
Hon var sån hela sitt liv, det gick inte att se förrän på typ dag 20. Konstig eg, men hon hade aldrig tvillingar och den vet som kollade var min seminvet så jag litade helt på det:) men det gick ju bra ändå.
 
Sv: Goda råd vid tvilling födsel

Idet här fallet så ville semin vet att stoet skulle kollas då det fanns risk för tvillingar då det var flera gulkroppar... Därför känner jag mig lite orolig nu när det missades på de första UL. Stoet är jätte stor om magen med... det gör ju inte att man blir mindre orolig.
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Habina
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 561
Senast: Myelin
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 825
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp