Lite funderingar

Tagliabue

Trådstartare
Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är coolugn och bryr sig nada :D). Hur som haver, har lite funderingar som jag har dryga månaden att klura på.

Ihopsläpp efter betäckning
För det första så har stoet gått med min travarvalack som varit kastrerad sedan 1 år tillbaka, valacken har varit väldigt dominant över henne men de kommer bra överens och ponnyn är galen i blodingen.

Min fundering är då, borde det vara några problem att släppa ihop dom igen efter att ponnyn varit borta 1-2 månader på betäckning? De känner varandra bra och klickar bra med varandra, dock är han ju lekfull och lite dominant. Min oro blir ju då att hon ska bli stressad dels den 33 mil långa hemresan (själva resandet inga problem, enbart lastningen) och dels om han börjar valla henne några dagar innan de kommer överens igen, är livrädd att hon ska resorbera fostret.

Släpper jag ihop dom igen, kan jag låta henne gå med valacken till fölning och även efter fölning? Eller borde jag låta henne gå själv med fölet sedan? De har en stor hage, så stoet kan gå undan för fölning.

Avmaskning
Stoet avmaskades nu i onsdags, efter taget träckprov. Valacken avmaskades i vintras hos förra tränaren, tror dock han ej tog träckprov utan enbart avmaskade pga troende mask. Borde jag avmaska båda två efter att stoet kommit hem igen eller enbart avmaska stoet? Tar givetvis träckprov innan. Känns som onödigt att ta träckprov på stoet efter 1-2 månader borta.

Ultraljuda
Stuteriet som ponnyn står på nu (litet russtuteri), brukar fara iväg med stona till ett större travarstuteri ca 3 mil bort. Iom att mitt sto är väldigt oroligt vid just lastningen (kan vara en riktig sugga ibland trots att vi kör fruktansvärt lugnt med henne, hon har en stor och fin finka och alltid hönät), så är jag ju givetvis orolig att stoet ska resorbera fostret ex vid 16 dagars lr 30 dagars kollen! Hur ska jag besluta? Är det värt att lasta och ultraljuda henne eller chansa och ta hem henne vid lämplig till (33 mil) och sedan åka till kliniken för att ultraljuda henne där, och inte veta om hon är dräktig eller ej? När man har lämnat iväg henne så pass långt vill man ju inte åka ner med henne igen om det skulle visa sig att hon inte är dräktig.

Ge mig förslag och idéer nu på hur jag ska göra, det är ju främst ultraljudandet som är aktuellt nu.
 
Sv: Lite funderingar

Du ska absolut inte låta transportera henne för nån 30dagarskoll. Vid 16 dagar är det inte lika farligt, men eftersom du skriver att hon "kan vara en riktig sugga" skulle inte jag transportera då heller. Låt henne vara kvar till efter 40 dagar.
 
Sv: Lite funderingar

Så efter 40 dagar är det "grönt" att ta hem henne? Jäklar det är längre tid än jag trodde, räknade med drygt 30 dagar att hon skulle vara borta, men vi körde ner henne igår ca 2-3 timmar efter att vi åkt började hon brunsta och idag blev hon betäckt första gången.

Hur stor chans kan det vara att det int blir ngt föl om vi tar hem henne vid 16 dagar? Det är enbart lastningen hon inte tycker om, sen står hon som ett ljus på finkan och är inte ett dugg nervös.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 865
Senast: Mineur
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: axel
·
Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: mackan
·
Hästvård För drygt 2 månader sedan flyttade jag mina 2 hästar till ett nytt stall. Mina 2 hästar går tillsammans med en till valack i en stor...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp