Bukefalos 28 år!

Godare färssås

Wille

Trådstartare
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?
 
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?

Jag hoppas du får bra svar! Jag får inte heller till det riktigt så numera använder jag bara den färsen när jag gör tacos. Där har man ju naturligt mer kryddor.
 
Hmm. Jag vet inte vad den färsen har för ”grundsmak” men jag hade valt ungefär samma ingredienser som du. Jag hade hackat löken och verkligen låtit den karamelliseras i en bra stund, och sedan hade jag haft äppelcidervinäger och honung nära till hands för att stämma av sötman och syrligheten som jag själv aldrig tycker bli bra när tomaterna kommer ur en burk. Riven morot gillar jag för det blir lite extra tuggmotstånd och smaken blir rundare, och en massa färska kryddor i på sluttampen lyfter ju vilken sås som helst. Ibland har jag i mörk sojasås eller balsamvinäger i mina vegofärsar. Vad exakt är det som dina smaklökar tycker fattas?
 
Hmm. Jag vet inte vad den färsen har för ”grundsmak” men jag hade valt ungefär samma ingredienser som du. Jag hade hackat löken och verkligen låtit den karamelliseras i en bra stund, och sedan hade jag haft äppelcidervinäger och honung nära till hands för att stämma av sötman och syrligheten som jag själv aldrig tycker bli bra när tomaterna kommer ur en burk. Riven morot gillar jag för det blir lite extra tuggmotstånd och smaken blir rundare, och en massa färska kryddor i på sluttampen lyfter ju vilken sås som helst. Ibland har jag i mörk sojasås eller balsamvinäger i mina vegofärsar. Vad exakt är det som dina smaklökar tycker fattas?
Jag kan inte alls sätta fingret på vad som fattas.
 
Jag brukar köpa krossade tomater med basilika, tycker det ger mer smak eftersom kryddorna och tomaterna legat ihop länge.

Slänger även i en matsked eller så med sweet chilisås. Ett knep från min make när han jobbade på en fin restaurang i Danmark. De körde med det när ”något” saknades men de inte kunde avgöra vad :D Funkar bra!
 
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?
Nu använder jag inte vegofärs. Men ajvar tycker jag kan vara himla gott att ha i liknande rätter(och annat).
Det finns både mild och stark.
 
Jag brukar köpa krossade tomater med basilika, tycker det ger mer smak eftersom kryddorna och tomaterna legat ihop länge.

Slänger även i en matsked eller så med sweet chilisås. Ett knep från min make när han jobbade på en fin restaurang i Danmark. De körde med det när ”något” saknades men de inte kunde avgöra vad :D Funkar bra!
Fint tips med sweet chilisåsen. Jag har en flaska i kylen jag inte vet vad jag ska göra med. Men nu vet jag.
 
Ofta tycker jag att mustighet kommer med lite mer kryddning och fler ingredisener?

Jag vill gärna ha rejält med oregano i såsen också. Jag antar att du har oregano eftersom du har trädgård @Wille.
Såhär års kompletterar jag med lökblast och lök av olika sorter.
Ja, jag har oregano som växer vilt i trädgården.
 
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?
Örter som flera föreslagit! Istället för rödvin kan du ta vinäger exempelvis rödvinsvinäger, balsamico eller liknande. Det ger dels syra men också lite mera smak.
Sen tycker jag att vegofärs kräver lite mer umami så som lite japansk eller kinesisk soja, umamibuljingtärning eller misopasta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta har ju inget med hästarna att göra, hoppas ingen misstycker till denna tråd... Men om ni älskar vitlök vill äta något underbart...
Svar
1
· Visningar
790
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp