Godis i skolan?

https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdf

Här är rekommendationen.

Det är ju inte "hålla ned på socker" utan på läsk, glass, chips, bullar, godis, torkad frukt och nötter.
Jag tror nog att det kan stämma faktiskt, inte för att någon bryr sig.
(och jag blev ganska förvånad över hur lite det är)

Men skolan ska dock bry sig och följa näringsrekommendationer så de ska rimligen inte kunna ge mer än hälften av det där till ett barn under en vecka, för att inte ha tagit sig rätten att ge hela portionen framför föräldrarna.

Det blir ju ändå en ganska stor mängd för en vuxen sedan, bara det att man inte brukar tänka på att barnen inte kan äta lika mycket.

Tvååring:
Fyraåring:

1 flaska läsk (=33 cl) 1/2 bulle 1 dl lösglass 75 g lösgodis 2 stora glas äppeldryck (= 5 dl) eller 1 liten chokladbit (28 g) 1 isglass (72 g) 40 g chips eller 1 flaska läsk (= 33 cl) 1 baklava 50 g blandad torkad frukt 40 g cashewnötter

Så om förskolan ger en tvååring (förra inlägget, citerat) en piggelin och ett glas juice så är det ju hälften. Det är kanske ok, men två piggelin och två glas juice är ju närapå hela mängden.
 
Är det ens tillåtet att kräva att det skickas med frukt/fika hemifrån? Det ska väl skolan stå för eftersom skolgången ska vara gratis?
 
Tänk om lärarna istället körde en happydans 3 minuter. Alla ställde sig upp och bara skakade loss till något glatt. Fasen så mycket bättre än en frukt eller godis. VARFÖR har vi blivit så fixerade vid att äta jämt o ständigt. Ingen behöver en pick me up i form av kolhydrater. Om hjärnan är trött av hjärnarbete som den blir i skolan så är det bättre att kickstarta den med rörelse.
 
Fyraåring:



Så om förskolan ger en tvååring (förra inlägget, citerat) en piggelin och ett glas juice så är det ju hälften. Det är kanske ok, men två piggelin och två glas juice är ju närapå hela mängden.
Fast vilken skola ger barnen två piggelin och två glas juice i veckan?

Jag tror egentligen vi tycker samma, jag tänker bara att ett kex/skumtomte/whatever en gång i veckan inte kan vara en stor sak. Trådstarten handlade väl också om skolbarn och inte 1-2 åringar?
 
Fast vilken skola ger barnen två piggelin och två glas juice i veckan?

Jag tror egentligen vi tycker samma, jag tänker bara att ett kex/skumtomte/whatever en gång i veckan inte kan vara en stor sak. Trådstarten handlade väl också om skolbarn och inte 1-2 åringar?
Nej en skumtomte hit eller dit gör ju ingenting.

Och den klassen där åtta och nioåringarna fick godis varje vecka var väl mer kanske dåligt för deras moral eller något :laugh:

Men det lät ju som att det fanns förskolor som gav bullar och kakor och juice låter väl inte alls så ovanligt?

Men jag håller med, någonting underligt är det, på min tid... så fick vi chokladmjölk på fritids praktiskt taget varje dag och då var ändå hälsoproblem bland små inte lika vanliga.
 
Är det ens tillåtet att kräva att det skickas med frukt/fika hemifrån? Det ska väl skolan stå för eftersom skolgången ska vara gratis?
Jag tror (obs inte helt hundra) att man får be föräldrar skicka med typ matsäck vid enstaka tillfälle. Sen rekomenderar ju många skolor att eleverna tar med frukt/smörgås. Jag har alltid ett paket knäckebröd i mitt skåp, ifall något barn inte fått med sig frukt hemifrån. Det har jag dock köpt för egna pengar. Vet att andra lärare gjort likadant. Så stor skillnad på barnens koncentration om de får lite påfyllning med energi runt 9.00!
 
Tänk om lärarna istället körde en happydans 3 minuter. Alla ställde sig upp och bara skakade loss till något glatt. Fasen så mycket bättre än en frukt eller godis. VARFÖR har vi blivit så fixerade vid att äta jämt o ständigt. Ingen behöver en pick me up i form av kolhydrater. Om hjärnan är trött av hjärnarbete som den blir i skolan så är det bättre att kickstarta den med rörelse.
Det är rätt modernt med rörelsepauser, åtminstone på lågstadiet men även på mellanstadiet till viss del. ”Mina” elever på mellanstadiet har tre pauskort per dag. Får de spring i benen så får de, vid lämpligt tillfälle (tex inte mitt i genomgång) ta ett pauskort, då får de springa ett varv runt huset eller åka tre åk i linbanan.
 
På mitt barns skola tror jag inte barnen får ta med godis, men det förekommer fika, godis, snacks etc. frekvent. Tror tex mellanmålet en dag i veckan är fikabetonat. Utöver det verkar de (tillsammans med engagerade klassföräldrar..) hitta massor av tillfällen till sötsaker. Inget som stör mig alls faktiskt. Ser inte hur det skulle kunna vara ett stort problem?
Det är ett problem eftersom allt fler barn i dag blir överviktiga och lever med en kost som innehåller mycket socker, lite motion och mycket stillasittande med tex en skärm.
 
Jag tror (obs inte helt hundra) att man får be föräldrar skicka med typ matsäck vid enstaka tillfälle. Sen rekomenderar ju många skolor att eleverna tar med frukt/smörgås. Jag har alltid ett paket knäckebröd i mitt skåp, ifall något barn inte fått med sig frukt hemifrån. Det har jag dock köpt för egna pengar. Vet att andra lärare gjort likadant. Så stor skillnad på barnens koncentration om de får lite påfyllning med energi runt 9.00!
En av barnens skolor skickade hem en lapp inför utfärder där man fick kryssa i om man ville ha med sig egen matsäck eller om skolan skulle skicka med barnen mat på utfärden. Jag kryssade varje gång i att skolan skulle stå för det och la till att även om jag har råd att skicka med VET jag att det finns föräldrar som inte har så de barnen ska inte vara ensamma om att få mat från skolan och känna någon form av "skam" eller liknande som är så lätt att göra, och att det här systemet de har faktiskt är bra.
 
Det är ett problem eftersom allt fler barn i dag blir överviktiga och lever med en kost som innehåller mycket socker, lite motion och mycket stillasittande med tex en skärm.
Att det är ett samhällsproblem är jag med på. Dock rätt säker på att det största problemet och boven i dramat inte är den ev lilla glasspinnen vid kompisens födelsedag.
 
Att det är ett samhällsproblem är jag med på. Dock rätt säker på att det största problemet och boven i dramat inte är den ev lilla glasspinnen vid kompisens födelsedag.
Många bäckar små.
Om man inte serverar en massa söt hela tiden, om man firar något genom att skära ut roliga figurer av frukt som man ändå serverar varje dag, om man ser till att barnen äter bra i skola och förskola, om man ser till att barnen har idrott och rör på sig och om föräldrarna gör samma sak, så finns det också möjligheter till det där extra goda. Man behöver inte ens överdriva för att det ska bli bra, det blir det om man använder sitt förnuft och inte överdriver med sockerrika livsmedel och stillasittande aktiviteter.
 
Många bäckar små.
Om man inte serverar en massa söt hela tiden, om man firar något genom att skära ut roliga figurer av frukt som man ändå serverar varje dag, om man ser till att barnen äter bra i skola och förskola, om man ser till att barnen har idrott och rör på sig och om föräldrarna gör samma sak, så finns det också möjligheter till det där extra goda. Man behöver inte ens överdriva för att det ska bli bra, det blir det om man använder sitt förnuft och inte överdriver med sockerrika livsmedel och stillasittande aktiviteter.
Jag ställer mig mest frågande om man i skola och förskola serverar ”massa sött hela tiden..”. Jag tycker som sagt mitt barns skola serverar rätt mkt sötsaker (iaf i jämförelse med förskolan och hur jag minns min egen skoltid) men det är ändå absolut max en gång i veckan, så tänker fortfarande att kostproblem varken grundas eller ligger där.

Jag ser till att mina barn äter hälsosamt utanför skolan, därför kanske inte stressad av nån extra kaka från skolans håll :)
 
Jag ställer mig mest frågande om man i skola och förskola serverar ”massa sött hela tiden..”. Jag tycker som sagt mitt barns skola serverar rätt mkt sötsaker (iaf i jämförelse med förskolan och hur jag minns min egen skoltid) men det är ändå absolut max en gång i veckan, så tänker fortfarande att kostproblem varken grundas eller ligger där.

Jag ser till att mina barn äter hälsosamt utanför skolan, därför kanske inte stressad av nån extra kaka från skolans håll :)
Mina barn är modell äldre och jag har under åren sett hur skolorna förändrats lite grann i det där. Vissa sämre och andra bättre, någon har plötsligt infört sockerförbud mitt i allt också. Jag ser helt klart positivt på utvecklingen för det är ju många ställen barn hänger liksom- skolan och hemma, farmor och mormor, kompisar, andra släktingar osv. Om alla har samma vettiga kosthållning är det ju inga problem, om man inte har det så blir det ytterligare en som stoppar i ens barn sött tänker jag.
 
Har ett barn i åk 2 och ett i åk 8.

Vad gäller det yngre skulle godis aldrig förekomma. Är det något väldigt speciell så kan de få isglass eller popcorn, väldigt sällan. Någon gång per termin gör de en utflykt och då får man skicka med saft och bulle om man vill.

Det äldre går ju i högstadiet så där är det vilda western. De köper fika och godis i skolans cafeteria och i affären som ligger bredvid skolan. Det äts skräp hela tiden.
 
De får bjuda på isglass när de fyller om de vill.
Vi ger aldrig något förutom kanske en klubba till jul.
De får pepparkakor och en lussebulle vid Lucia.
Vi är väldigt restriktiva.
De får typ ett sudd när de fyller år och så.
 
Nej det händer absolut inte i sönernas skola (6 och 9 år). Äldsta sonen har ADHD och specialkost pga matproblem och undervikt och vi var tvungna att ha intyg från BUP och dietist för att han skulle få ha med sig annat än frukt/macka med nyttigt pålägg. Nu har han smoothie/drickyoghurt/ näringsdryck/powerbars/drickchoklad/juice och även chips men det satt hårt inne. Aldrig att det skulle förekomma annars.
 
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
Åk 2: De får glass några gånger per år, typ jul- och sommaravslutning och skolans dag. Fröken ger dem ungefär en godisbit per år, en polkastång till jul. På fritids ytterligare några gånger glass, tex när de firar midsommar, och så kan de grilla mash mallows ett par gånger per år.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
5 695
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp