Godkänd som transportering ?

urkella

Trådstartare
Tror ni dessa skulle vara godkända att använda i sverige ?
Tycker de ser väldigt behändiga ut och man slipper tänka på backa med släp :p

minihorsehaul3.jpg

2d.jpg

3_w_horses-bob.jpg

Sv: Godkänd som transportering ?

Du får maila till vägverket och fråga. Frågan är väl mer hur man får upp ponnierna i transporten?? Lyfter man upp dem?

Ser sjukt opraktiskt ut tycker jag främst vid lastning, hur gör man?

Vidare så kommer man ju bara åt hästarna från ett håll, bakifrån vilket är det mest riskfyllda dessutom. En skötardörr el liknande bör ju alltid finnas så att man kan komma åt dem från olika håll om det skulle behövas.

Tror nästan att måtten inte skulle godtas, om det inte handlar om minimala ponnyer och att man är minimal själv..

Tror nästan att måtten inte skulle godtas, om det inte handlar om minimala ponnyer och att man är minimal själv..
Vi har minimimått som gäller hur stora spiltorna ska vara, dessa mått är samma oavsett hur små ponnyerna är - om det an man tycka vad man vill, men så är det.
Jag tror inte att en sån låda är tillräckligt stor.

Det finns b-kortslastbilar som är kontruerade för att transportera hästar i, om man vill slippa köra med släp.

Det finns ramp till :) Här är en annan modell.
aluminum1.png

ameo: En hästlastbil hade man fått bygga om en himla massa vilket känns onödigt samt att de hade kunnat simma runt då det blir så mycket döyta, så fall behändigare att bygga om en "jobbarbuss" eller liknande som är mycket mindre om det nu är godkänt :p

Funderar på hur min connemara skulle gå in där?

Men visst, har man pluttehästar att köra runt på så varför inte? Tycker dock det ser litet ut... För människan i alla fall. Orka stå nedböjd och göra pållarna?

Antar att det är ett billigare alternativ än än vanlig hästbuss och därför skulle vara intressant. Skulle jag väga för och nackdelar så av bara sett bilderna så väger nackdelarna tyngre...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 296
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet