Gödselfrågor!

Q

Qwyxz

Jag har en del frågor...

Är spån det billigaste alternativet, som underlag i box?
Är det svårt att bli av med gödsel till bönder och liknande om man använder sig av spån?
Hur mycket kostar det (på ett ungefär) att köpa en egen container?
Hur mycket kostar det (på ett ungefär) att få den tömd?

Sv: Gödselfrågor!

Det är nog enklare att ha en tippkärra isf container skulle jag tro. Kärran kan ju bonden hämta med traktor. Vad det kostar kan jag tyvärr inte svara på. Det beror säkert på var i landet man bor också.

Container i sig är inte så dyrt. MEN du måste göra den tät. Och dessutom håller den inte särskilt länge då gödseln fräter hårt på metallen.

Spån är dyrt och svårt att bli av med. Bönder skyr den. Det billigaste är halm. Svårt att få tag på i år, men vi har småbalar som kostar 7 kr/st och som är från ett par år tillbaka. Fin och gyllengul. Lätt att mocka och lätt att bli av med.

Vet inte var du finns, men containerpriser och böndernas välvilja skiljer sig något beroende på efterfrågan och tillgång på gödsel.

Vi får betala 500 kr/månad och 900 kr/tömning när vi skaffar container (exkl. moms).Vi kommer då att få ett växlarflak utkört.

Spån är inte så populärt att gödsla med på åkrar då det tar lång tid att förmultna i jämförelse till halm eller torv.
Halm är väl billigast att ha rent krasst sett. Dock blir det ju snabbare och mer utfyllning på gödselstacken = någon ska hämta.
Jag undar om man inte får räkna med ca 800:- för tömning av conteiner + en viss månadshyra?
att ha spånbädd med halm över och bara ta ut bajset är nog ekonomiskt.

*Är spån det billigaste alternativet, som underlag i box?
-Nej, halm är mkt billigare.

*Är det svårt att bli av med gödsel till bönder och liknande om man använder sig av spån?
-Har inte erfarenhet av det varit svårare, men hört av andra att dom har svårt. Vi har tom blivit uppringda av en bonde som frågade om hon kunde få våran gödselstack. Vi använder bara spån.

*Hur mycket kostar det (på ett ungefär) att köpa en egen container?
-Vet inte vi fick våran..

*Hur mycket kostar det (på ett ungefär) att få den tömd?
-Vi betalar ca 500:- per tömning, men det är svart.. :angel:

Beror lite på var i landet man står. Här är halm dyrare än spån.

Man kan faktiskt elda med hästgödsel. Då får plötsligt "skiten" ett värde.:idea:
Där jag har mina hästar uppstallade tittar vi på en lösning där vi kan värma inte bara vår egen anläggning utan också närliggande hus och till och med få överskottsvärme så att vi kan värma både ridhus och ridbanor.

Men då krävs en REJÄL investering för att elda skit till nyttig värme. Kanske inte aktuellt för alla, men väldigt intressant.

Var det inte ATL som hade en stor artikel om just detta?

Till TS: torv är lätt att bli av med, det är en jättefin jordförbättrare, men jag vill inte förespråka torv till någon, då det är en ändlig resurs.

Naturligtvis krävs en rejäl investering. Uppvärmningskostnaden för ridanläggningens granne, ett slott med tillhörande annexbyggnader, ligger på närmare en miljon om året så gödselanläggningen kommer att betala sig rätt fort.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: tara
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 496
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka