Gödselplatta eller inte?

Kassiopeja

Trådstartare
Undrar om det finns någon regel för hur många hästar man får ha innan man måste ha en gjuten gödselplatta eller inte? Jag hade nämligen fått för mig att man ALLTID måste ha det nuförtiden, men jag kanske har fel? :confused:

/JES

Har för mej att det är max 4 hästar för att slippa ha gjuten gödselplatta.
/Kenaz

under 4 hästar behöver du inte ha det.

förresten, hört nåt om att om man enbart har torv, att man inte behöver ha platta då, ngn som vet om det stämmer?

Det spelar inte någon roll vilken typ av strö du använder, däremot kan vissa kommuner vara "snällare" med om du får lägga gödseln i stuka på fält eller inte beroende på ts-halten i gödseln.

Det finns ingen generell regel om när man måste ha gödelplatta (och hur stor den måste vara). Det kan variera en del beroende på dels vilken kommun man bor i och dels även var i kommunen man bor. (så är det i vår kommun, hårdare krav där jag bor nu än där jag hade hästarna innan vi flyttade hit)
Man bör alltså kontakta miljökontoret i SIN kommun för att få korrekt information för vad som gäller på respektive plats.

Sv: Gödselplatta eller inte?

Kolla med din kommun! Vi fick en muntlig anmärkning vid senaste kontrollen hos oss, att vi BORDE ha en gödselplatta fast vi bara har tre hästar i lilla stallet. Det var tydligen ny regel för i år! Eftersom allt annat var i mycket god ordning på gården så hoppades inspektörerna på att det fanns en platta vid nästa besök.. .

Sv: Gödselplatta eller inte?

Man måste ju inte ha gödselplatta, man kan använda container t.ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 987
Senast: Editten
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?