Bukefalos 28 år!

gödselplatta nu?

kisse

Trådstartare
Måste det vara sommar o sol när man gjuter platta eller kan man göra det nu i det väder som råder? (Omväxlande regn, sol, ett par minusgrader, ja ni vet...)

Följdfråga; var kan man köpa färdiggjutna "betongväggar" till plattan?

Trött på de dyra räkningarna för containern nu...:crazy:
 
Sv: gödselplatta nu?

Det ska helst inte vara minusgrader när du gjuter. De iskristaller som bildas då gör att betongen får dålig kvalité när den är färdig.
Det finns betong som är gjord för att användas i minusgrader, men det ä rbetydligt dyrare än vanlig betong och rätt så "trixig" att använda. Kräver att man blandar exakt recept och även att man gjuterlöpande och inte batchvis (kräver en mixer och blandare som du tappar kontinuerligt under gjutningen.

Det är mina erfarenheter genom jobbet (arbetar med anläggningsprojektering).
 
Sv: gödselplatta nu?

Blött är ju nästan en fördel, du behöver ju ändå bevattna betongen under tiden den brinner. Det får inte bli för blött innan det börjar brinna dock, då måste du täcka/skydda (t ex regnvatten som rinner till på marken).
Det finns ju en till lösning om du vill gjuta när det är några minusgrader. Är det bara ingen tjäle i marken kan du bygga ett tält över plattan och sätta en byggfläkt som håller det hela frostfritt. Inte helt gratis, men en variant om man åker på plötsligt väderomslag precis när man håller på.
 
Sv: gödselplatta nu?

Färdiga betongelement kostar pengar.... massor med pengar.

Om du googlar på betong så kan du hitta betongfabriker som ligger nära dig, frakten kostar pengar så det är ofta bäst att hitta någon i närheten.

Det finns även företag som kan leverera helhetslösningar till lantbruk med L-stöd m.m. men det kostar jättemycket och du behöver bygga en väldigt stor dyngplatta för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att anlita dessa.

Förutom att frakta betongelementen så kan du behöva en ordentlig maskin för att hantera dom på plats, typ hjullastare med kranarm-teleskoplastare eller liknande. Dom är ofta väldigt tunga och de flesta jordbrukstraktorer lyfter bara ca 1,5 ton (en del äldre traktorer eller små-traktorer på typ 60 hästkrafter klarar inte ens av så mycket som 1,5 ton) så det är stor risk att din vanliga traktor inte rår på dom även att du har lastare påmonterad.

Dock så kan du vinna mycket tid med färdiga betongelement jämfört med att gjuta på plats - det tar ju en hel del tid med att bygga formar, få armeringen på plats m.m. plus att det är lite "bök" med att gjuta betong på vintern.

Det bästa är nog dock om du kan vänta till dess att sommaren är här, då blir det mycket enklare att anlägga en gödselplatta än vad det är nu.

Glöm inte bort att räkna med att du förmodligen måste förstärka marken ordentligt där du ska bygga gödselplattan, annars kommer den inte hålla särskilt länge.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 346
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 485
Senast: Habina
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid sneakers eller gympaskor skor på mig. Men ibland vill jag (och behöver) vara lite mer finklädd...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 749
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp