Gör bara fel

matildamilton

Trådstartare
Blev under hela grundskolan mobbad och utfryst vilket lett till att jag konstant går runt och tänker att folk ogillar mig för vad jag säger/gör. Är rädd att säga och göra fel saker och gör jag minsta lilla misstag kan jag grubbla över det i all evighet. Går runt och är tvärsäker på att ledare i stallet egentligen ogillar mig och bara är trevliga då de måste, tänker att allt jag gör blir fel (även om jag ändå är bra på vad jag gör). Negativt väger mycket tyngre än positivt och det är mycket svårt för mig att på riktigt vara helt nöjd. Vill vara uppskattad och gör alltid det jag ska och mer.

Kan man höja självkänslan på något sätt? Är så jäkla trött på att planera exakt allt i förväg och sen bryta ihop totalt när minsta lilla sak går fel...
 
Känner igen mig allt för väl tyvärr. Mitt tips är att gå och prata med någon. Vet inte hur gammal du är, men ungdomsmottagningar brukar ha kurator/terapeut/psykolog som man kan få prata med.
 
Ä
Känner igen mig allt för väl tyvärr. Mitt tips är att gå och prata med någon. Vet inte hur gammal du är, men ungdomsmottagningar brukar ha kurator/terapeut/psykolog som man kan få prata med.
Går och pratar med psykolog både pga. av detta och pga. att jag är nedstämd och orolig, men där har vi bara precis startat så känns som att det kommer att ta ett tag innan saker kommer tillrätta.

Kan ju vara intressant hur andra hanterar problemet.
 
Jag brukar ibland tänka "tänker jag så om andra?" Alltså, jag går ju inte ständigt runt och tänker på hur dåliga och dumma alla andra är, så varför skulle de tänka så om mig?

De allra flesta har nog med egna bekymmer :)
 
Ä

Går och pratar med psykolog både pga. av detta och pga. att jag är nedstämd och orolig, men där har vi bara precis startat så känns som att det kommer att ta ett tag innan saker kommer tillrätta.

Kan ju vara intressant hur andra hanterar problemet.
Jättebra att du tar tag i det! Jag tänker nog mycket som @tolksele skriver här, att jag går ju inte runt och tycker illa om folk, så varför skulle de göra det om mig. Och tänka att det bara är tankar och inte är verklighet. Typ "nu får jag en tanke om att X tycker illa om mig". Då får jag lite mer distans till tanken och behöver inte göra det till absolut verklighet i mitt huvud.
 
Man kan absolut höja självkänslan! Du kan t.ex. gå till kuratorn i skolan, och säga att du vill ha tips på hur du kan få bättre självkänsla. Det finns ganska "enkla" sätt att använda, som kan förbättra den.

Det finns också en bok av Mia Törnblom som heter "Självkänsla nu!" som många tycker hjälper dem. Jag har inte läst den, så jag kan inte uttala mig, men vet som sagt att den är populär.

Några generella tips annars:
* Ställ dig framför spegeln varje dag (till exempel när du borstar tänderna) och säg högt tre saker som är bra med att vara du.
* Planera varje dag att göra något som gör dig glad, och fokusera på att uppskatta det och må bra i stunden
* När du gör något bra - beröm dig själv för det! Även om det inte är perfekt, det kan vara att du gjorde något läskigt, att du klarade ett prov, vad som helst egentligen.
* Försök umgås med familj/vänner som uppskattar dig som person
* Om någon säger något snällt/berömmer dig för något - Säg tack! Det är så lätt att man börjar bortförklara, "jaa det gick ganska bra på ridpasset men..." men försök stoppa det och säg bara tack istället, och sug i dig känslan.
* Om något går dåligt - försök tänka "skitsamma". Det gör faktiskt ingenting att allt inte alltid är perfekt!
* Lyssna på magkänslan. Ofta får man bättre självkänsla om man lyssnar mer på sig själv, till exempel att våga säga nej om man vill även om det kanske känns som att man är "dålig". Det är inte dåligt att lyssna på magkänslan.

Om du tittar runt på t.ex. ungdomsmottagningens hemsida, tjejjourens hemsida och sådär så är jag säker på att du kommer hitta massor av bra tips.
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 611
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp