Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt vid promenad?

lakrits

Trådstartare
Vilket är erat bästa tips till att få hunden att sluta dra när man är ute och går?

Min kille är drygt 11 månader gammal och supertrevlig.
När vi är ute och går så vill han gärna ligga en meter framför mig och det gör att han drar/ligger på.

Nu är han lite värre än vanligt då jag misstänker att han börjar bli könsmogen. Han lyfter än så länge inte på benet och så men nosen är ständigt i backen.

Kan beskriva en av promenderna idag hur jag gick tillväga och ni får gärna säga om vad som är rätt eller fel...vad jag kan göra annorlunda eller om jag ska fortsätta som jag gör.

När han visar tecken eller är på väg att dra eller lägga sig framför så stannar jag och backar. Han vänder sig om (vilket resulterar i att kopplet blir löst). Jag säger "här", visar med hand min vänstra sida. Han kommer oftast och ställer sig eller sätter sig brevid..jag ger beröm i form av godis eller klapp. Jag ser till att jag börjar gå innan honom. Beröm när han går vid min sida.
Det går jättebra ett par tre-fyra steg.....sen är han på G fram igen.

Jag förstår att det tar ett par promenader innan han förstår det här men gör jag rätt?
När han satt eller ställt sig vid min sida så väntar jag på att han ska ta kontakt med mig...då får han beröm och vi går vidare.

En annan sak...när vi är ute och går eller dyl. och har stått still för länge så börjar han dra i kopplet, typ bita som en dragkamp. Det händer även ibland under promenad om han blir bussugen.

Om det skett när vi gått så har jag bara ignorerat och gått vidare. Då har han slutat efter en stund för det är ju inget roligt om den i andra änden inte drar tillbaka.
Är det fel?
Jag tänker att om jag står still och han börjar bita/dra och jag går med...är det inte lite så då att han vinner? Att jag ger efter?

Jag tar tacksamt emot tips och råd.

Vi har varit anmälda till kurs tre gånger med honom och alla gånger har vi fått säga nej.....
Vår son har haft fritidsaktiviteter som satt stopp och eftersom sonen har ett stort behov av det (överengergi m.m) så har det gått före. Därför har jag jobbat mycket på egen hand hemma och gör det så fortfarande..
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

hej:)

Det som funkar bäst för Lowa och mig (som är ett litet energiknippe, plöjer gärna fram som en grävling i kopplet om hon får välja:angel: )
Är "vändmetoden"
Såfort hon sträcker kopplet vänder jag och går raskt åt andra hållet, alltså lär hon sig efter ett par upprepningar att om hon drar i kopplet kommer hon inte dit hon vill!
Fungerar jättebra!

jag akn fortfarande få påminna henne ett par gånger i början av promenaden, men sen går hon snällt brevid mig, allra oftast!


i början provade jag också att stanna och backa, bara stanna och vänta på att hon söker kontakt osv, men det fungerade aldrig riktigt.
det blev en för långdragen process för henne varje gång, så hon kopplade inte riktigt.

Det här märks att hon verkligen förstår!



lattjar med kopplet gör min också ibland, men det kan jag lite generat säga att det får hon:D
Hon gör det inte mkt, och slutar när man säger till en gång, så det är inget som stör mig:)
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Halloj :)

Ok........det är nästan samma sätt då fast du går ett steg längre kan man säga....du vänder och går åt andra hållet medans jag bara vänder och står still.
Hmm.......kanske ska prova det i stället..kanske är tydligare.
Hon tar det inte som att "Oj...ska vi hitåt i stället"?

Hihi.....tyvärr kan jag inte acceptera att han gör så.....han är ju lite större och starkare än din sötnos.

Tack för tipset........tar gärna fler om du/ni har.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Putt putt........vill hemskt gärna ha fler råd inför morgondagens promenader
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Jag har gjort precis som du när jag försökt få min hund att sluta "dra" i kopplet.
Drar hon, stannar jag och säger "här", sen får hon gå vid min vänstra sida till jag säger att det är ok att gå fram igen.
Målet är ju att hon ska kunna gå längre och längre stunder vid min sida.

Jag provade också att bara vända när hon drog i kopplet till en början, men insåg ganska snabbt att det inte fungerade särskilt bra. Hon fortsatte dra i alla fall.
Huvudsaken är väl att man kommer på något sätt som fungerar bra för både dig och hunden och jag tyckte din lösning har fungerat bra för oss.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Han fattade vinken och kom till min sida direkt när jag sa här men som sagt...trippade iväg efter ett par steg. Men...det tar väl ett tag innan han förstår det hela.
Glömde skriva att sista biten på hemvägen så gick han lös och kom upp till min sidan ändå...när han gick före..utan korrigering med hjälp av koppel. Givetvis fick han massor av beröm.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Är ofta ute och går med "dragmonster" typ schäferpojkar i 2 årsåldern..

Det jag gör är nästan som du, men:
Jag använder inte handtecken eller röstkommando när jag lär en hund att inte dra. För mig är hand och röstkommandon till för moment i tävlingslydnad. Om jag säger här så är det likvärdigt med fot, alltså inte bra att inte dra i kopplet. Dra i kopplet ska inte vara ett moment som ska genomföras på kommando och sedan avslutas, typ varsegod, utan en självklarhet jämt.

Jag förstärker med ett morrljud (svårt att förklara) eller nej när hunden drar. Sedan stannar jag upp, väntar in hunden utan att säga något själv. Hunden ska själv komma på hur den gör rätt, försäk låta hunden i så stor utsträcking som möjligt tänka ut lösningen själv. När hunden är i rätt läge- massa beröm, eventuellt godis (beroende på hur hunden är med godisträning).

Det som jag vill poängtera är:
Tala om när hunden gör fel och rätt, men låt den vandra vägen mot rätt utan massa instruktioner.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

När du stannar upp och inväntar hunden......har du då på nåt vis visat var den ska gå eller hur gör du det?
Jag börjar med ganska kort koppel men ändå så det inte drar i honom, han har möjlighet att gå lite vid sidan om mig. Sedan knatar han på och hamnar före.......då stannar jag...visar var han ska vara och går sen vidare.

Funderade då på hur du gjorde för att de ska veta var de ska gå nånstans.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Med några dragiga pensionatsgäster har jag gjort följande:
Hunden börjar dra, jag kommenderar "nej" . Om inget händer motas hunden in bakom mig. Där får den gå ett tag. Jag använder inte kopplet utan röst och kroppen för att få hunden dit jag vill.
Efter en stunds promenad på det sättet släper jag fram hunden igen. Om den börejar dra upprepar jag samma procedur.

Har testat flera olika sätt och detta är dte som funkat bäst. Om hundne inte skärper sig kan den ju alltid fortsätta gå bakom.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Jag har gjort något liknande.
Jag bara vänder helt om , och går vidare
Fösta gången ett knick i kopplet så hunden fattar att den skall med.
Min lilla 7 mån tik är skit duktig nu. Hon följer mig fot när jag säger till nu.
GGGRRRRR
Nu löper hon Första testet från hennes sida.
Mötte i dag på 2 hundar innanför ett staket. De sprang och gapade fram o tillbaka.
Hon blev lika tokig stog på bakbenen och skulle dit.
Svårt att så ner henne på backen ingen bra drag kraft.
Men jag fick tag i henne och slängde om kull henne.
Hon blev helt spak. Reste sig skakade av sig. Sedan helt lugn.
Jag markerade direkt att hon gjorde fel.
Ända sättet var att göra så. Fick inget bra sätt att få henne lugn.
Hon är 7 mån rottweiler 37 kg tung
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Jag har alltid hunden på min vänstra sida. Även om den går med lite längre koppel så låter jag den inte flyga kors och tvärs, vänster, höger framför mig. När hunden alltid går på vänster sida förstår den utan handtecken eller röstkommando när jag stannar upp att den ska komma närmare. Eftersom jag påvisar missnöje med hundens beteende när den drar är det naturligt att den försöker göra rätt och eftersom den aldrig får gå på höger sida så är det även naturligt för den att komma närmare mig (eftersom det är då beröm kommer) på den sidan. Det kan ta några gånger innan hunden förstår, men jag känner ofta att det blir ett bättre slutresultat om hunden själv får komma på hur den ska göra rätt och att jag sen visar den att detta ALLTID gäller!

Men om du inte ska tävla med hunden så kan man ju använda kommando eller rösttecken. Men jag tycker att en hund som tränas i lydnad och får ett kommando förväntar sig ett moment som följs av varsegod. Och att inte dra i koppel är inget moment, utan en självklarhet!

Lycka till! Hoppas du förstår vad jag menar!
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Är det negativt för hunden att gå bakom? Jag förstår inte hur detta sätt skulle kunna vara effektivt i längden eller fungera som inlärningsmetod. Jag tror inte att hunden kopplar: drar jag i kopplet så får jag gå bakom, alltså ska jag inte dra för då får jag gå bredvid. Det känns som för många steg för att hunden snabbt ska fatta. Dessutom jobbar man knappast på kontakten med hunden när den får gå bakom en.

Nej, visa missnöje med hund som drar, och beröm hund som går fint bredvid. Jobba mycket med kontaktövningar. Få upp ett samarbete. Var tydlig och konsekvent. Sen hur man går tillväga kan ju fungera olika från individ till individ, men med din metod tycker jag att man tappar kontakten med hunden.
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Tack så mycket för tipset...jag ska prova det här i morgon.
Återkommer med hur det gick
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Nej det är positivt för mig eftersom jag slipper dragandet :)
Dessutom blir dte belöning för hunden då den får gå frammåt. Många hundar som drar gör det för att de har för bråttom att komma till kisslukter osv...att då bli instoppad bakom är ganska trist.

Vet inte hur bra det funkar "i längden" men så länge hundarna varit på pensionatet har det fungerat för mig...har även testat andra metoder men denna har fungerat bäst för just mig...
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Du är ju verkligen kunnig inom detta hör jag. Att slänga ner en hund i marken är ju ett mycket bra tips att ge.... :smirk:
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Jag förstår att det är en lösning för just dig, men tror dock inte det är den bästa för lakrits eftersom vi talar om hennes egna hund. Då vill man ju ha en inlärning som ger en bestående lösning på problemet. Men förstår att det kan vara en enkel och snabb metod när man som du har dragiga pensionatsgäster:) (Är inte avundsjuk;) )
 
Sv: Gör jag rätt vid promenad?

Min hane vägde 47kg vid ett års ålder...han är relativt stor, dock hålls han smäcker...
Mammas tik är rätt slank, väger kanppa 30kg 6månader...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 214
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp