Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt?

Domino_s

Trådstartare
Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke, massage och tillskott hade hon det jobbigt. Redan då funderade jag på att ta bort henne. Det blev mycket bättre framåt våren och sommaren har varit bra.

Nu började det igen, med en hälta som hon fick Metacam för, såg superfin ut och rörde sej som en liten dressyrponny (aldrig sett henne så fin). Hältan var borta när metacankuren var över, dock kvarstod hennes gamla tråkiga rörelsemönster men till "viss del" tycker jag att man ska få va stel när man är gammal..

Men nu var det dags igen för ett liten tag sen, ny hälta och väldigt stel.
När jag hade köpt henne kollade jag upp henne då hon hade väldigt konstigt rörelsemönster och hade varit avkastardrottning på ridskolan hon stod på (barnen grät när de fick henne) och veterinär och ET konstaterade att hennes rygg inte var som den skulle. Tre kotor är tydligt påverkade, på vilket sätt exakt vet vi inte då jag inte har röntgat henne. De sa att det är ju säkert inget som går att göra något åt ändå så låt henne gå nu sålänge hon inte har ont och det har hon inte sålänge hon bara går i hagen, men när hon börjar få problem, konstiga hältor fram och tillbaka stelhet m.m så åk och kolla eller ta bort henne. Men nu går det inte längre, hon ser inte okej ut.

Vi har testat väldigt mycket, Bot, massage, ET (som dock bara har undersökt rygg tillsammans med vet, vill inte "behandla"), tillskott, smärtstillande m.m m.m Men ingenting har gett något bestående effekt. Det vi gör för henne just nu känns bara som att vi "sminkar" över problemet. Har till och med testat att sätta igång henne försiktigt för att stärka rygg, funkar inte, hon blir halt trots extrem försiktighet.

Tilläggas ska också att de som har jobbat på ridskolan hon kommer från säger att hon under alla sina år där mer eller mindre har varit halt till och från under hela tiden hon var där. (detta har jag fått veta efter köpet).

Hon går inte igenom ett böjprov, det vet jag. Reagerar på alla fyra. Hon har börjat protestera mot hovslagaren, tycker att det är jättejobbigt att stå och hålla upp frambenen längre tid. I somras rymde hon mer än gärna en gång ibland från hagen, för ett par dagar sedan rymde hennes hagkompisar och hon stod ensam kvar, trots bara en övertråd kvar så stod hon kvar, min gissning.. Hon klarade inte av att böja och sänka ryggen för att komma under.

Tilläggas ska också att hon har dåliga tänder och vi har fått kolla henne väldigt ofta för att hålla det i schack.

Jag har bestämt mej, hon ska inte behöva ha en hård vinter till. Ponnyn är inte vrålgammal, dock är kroppen på henne gammal då hon har haft ett mycket hårt liv. Jag själv har ägt henne sedan i början på förra året. Hos mej har hon bara gått och haft det bra, förutom några väldigt kortlivade försök att få igång henne litegranna för att se om det går att stärka ryggen.
Jag har säkert glömt någon del av berättelsen, men i det stora hela så är det här vi står nu..

Men nu vill jag vara helt säker, gör jag rätt? (jag har nämligen blivit ifrågasatt) :(

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt?

Det låter ju som om du verkligen provat allt, utan resultat och ponnyn mår inte bra. Vad finns det att ifrågasätta?
 
Sv: Gör jag rätt?

Det låter ju som om du verkligen provat allt, utan resultat och ponnyn mår inte bra. Vad finns det att ifrågasätta?

Att hon ser lycklig ut, att jag ska prova lite till.. Personerna som ifrågasatt vill inte på något sätt vara elaka, men de vill att jag ska testa lite mer saker, ge det lite mer tid..

Jag känner att jag har gett det så mycket och de såg inte hur dålig hon var förra vintern.. :( Men iom att de ifrågasätter så känner jag mej som världens hemskaste hästägare, jag älskar ju ponnyn enormt mycket hon betyder väldigt mycket för mej, men jag känner att jag vill låta henne gå nu innan hon blir så dålig igen. Känner att det är så enormt dumt att gå och vänta på att hon ska bli sämre.

Mvh Domino_s
 
Sv: Gör jag rätt?

Du gör rätt och tänker som en klok hästägare.

Ifrågasätter man dig så be dem fara.
 
Sv: Gör jag rätt?

Du gör rätt. En stallkompis till mig gjorde likadant med sin äldre häst i slutet på sommaren, en sommar till går bra men inte en vinter till. folk hade åsikter om det med, men jag skulle gjort precis likadant.

En gång har vi behållt ett djur för länge av enbart egoistiska skäl. Slutade med att kroppen sa upp sig helt och akut avlivning. Aldrig mer.
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag blev också ifrågasatt när jag tog bort min gamling. Han var ju jätte pigg och glad.. Men han var halt på alla fyra för att hans leder var så kassa, dock såg dom bara den glada gubben som bockade och brallade omkring i hagen. Men jag gjorde vad jag tyckte vara det bästa och snällaste emot honom :)

Och det gör du också, känner du att detta är det rätta för din ponny så är det de! Det är ett ansvar som följer med hästen, ett beslut vi alla behöver ta nångång. Du är stark som tar detta beslutet, tvivla inte på dig själv!
 
Sv: Gör jag rätt?

Du gör rätt. En stallkompis till mig gjorde likadant med sin äldre häst i slutet på sommaren, en sommar till går bra men inte en vinter till. folk hade åsikter om det med, men jag skulle gjort precis likadant.

En gång har vi behållt ett djur för länge av enbart egoistiska skäl. Slutade med att kroppen sa upp sig helt och akut avlivning. Aldrig mer.

Det är det jag inte vill ska hända, att hon ska bli kanondålig och verkligen lida det sista och att jag då ska behöva ringa ut någon akut och ta bort henne. Det är inte värdigt i mina ögon, när jag har ett annat val..

Jag bryr mej egentligen inte om vad andra tycker, men visst snurrar det i huvudet och det värsta är skuldkänslorna. :cry:

Mvh Domino_s
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag blev också ifrågasatt när jag tog bort min gamling. Han var ju jätte pigg och glad.. Men han var halt på alla fyra för att hans leder var så kassa, dock såg dom bara den glada gubben som bockade och brallade omkring i hagen. Men jag gjorde vad jag tyckte vara det bästa och snällaste emot honom :)

Och det gör du också, känner du att detta är det rätta för din ponny så är det de! Det är ett ansvar som följer med hästen, ett beslut vi alla behöver ta nångång. Du är stark som tar detta beslutet, tvivla inte på dig själv!

Min lilla prinsessa är inte heller okej i sina ben (kommer förmodligen från ryggen) men det finns säkerligen en hel del skit i lederna i benen också.
Hon har livsglädje och kan busa till det i hagen på somrarna så det står härliga till, men nu ser man på henne att stelheten börjar komma tillbaka, hältorna kommer och går och glädjerycken i hagen är helt borta..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Gör jag rätt?

Ja min prins hade det väldigt jobbigt som sista vintrarna, somrarna var inga problem när det var varmt. Så sista vintern bestämde jag mig för att han skulle få en sista bra sommar innan det fick vara slut. Jag ville inte vänta på att en dag få ett samtal om att han inte kunde resa på sig eller att han halkat i hagen för att det var halt och han stel.. Hellre låta en glad häst somna in än att vänta på att dom verkligen lider :heart
 
Sv: Gör jag rätt?

Du gör helt rätt, jag skulle inte heller vilja se min gamla häst lida mer eller ha det svårt. Även om han ser lycklig och glad ut för att han har det bra ändå. Du har ju försökt med allt och kämpat. Att ge en häst ett värdigt slut är det bästa man kan ge dem på slutet. Att inte låta de stå tills de är döende. Du ska inte behöva bli ifrågasatt för att du respekterar hästens välmående och att du inte vill att hon ska lida till döds! Det har ju redan gått en bit iom att hon protesterar mot hovslagaren osv. Hon har ju ont, du har gjort helt rätt val! Styrkekramar till dig som tänker som en sundhästmänniska!
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag tycker det är helt vansinnigt att vänta till hästen blir sämre. För inte kommer hon att piggna till av rätt sorts lindor, täcke eller vitaminer. Det går ju bara på ett håll, och det är flera saker som inte funkar.

Du gör helt rätt. De som väntat för länge innan verkställande, och hästen hunnit bli riktigt dålig, de vittnar alla om att de borde gjort det tidigare. De så ju vad som höll på att hända.

Varma medkänslor, det är inget lätt beslut.
 
Sv: Gör jag rätt?

Tack allihopa för era tankar! Ni gör det hela lite lättare. Jag skulle aldrig förlåta mej själv om jag lät min prinsessa gå och ha ont i onödan, hon betyder alldeles för mycket för mej.

Än en gång, tack!

Mvh Domino_s
 
Sv: Gör jag rätt?

Människor ifrågasatte mig också, min häst kunde knappt gå längre utan höga doser av smärtstillande. Folk förstår inte.
Men trots att han var så sjuk ville han leva, det syntes, därför var det ett jättesvårt val att ta bort honom. Det är så himla svårt att veta om man gör rätt, men om du väljer att ta bort henne nu så kommer hon inte att behöva lida. Med min häst gick det så långt att han blev personlighetsförändrad av smärtan. Vad du än väljer kommer i varje fall inte jag klandra dig.
Det är ett jättesvårt val vad man än väljer. Men man måste ändå välja.
 
Sv: Gör jag rätt?

Människor ifrågasatte mig också, min häst kunde knappt gå längre utan höga doser av smärtstillande. Folk förstår inte.
Men trots att han var så sjuk ville han leva, det syntes, därför var det ett jättesvårt val att ta bort honom. Det är så himla svårt att veta om man gör rätt, men om du väljer att ta bort henne nu så kommer hon inte att behöva lida. Med min häst gick det så långt att han blev personlighetsförändrad av smärtan. Vad du än väljer kommer i varje fall inte jag klandra dig.
Det är ett jättesvårt val vad man än väljer. Men man måste ändå välja.

Ja, min är också levnadsglad.. Men ibland ser jag på hennes blick att det är jobbigt. Hon ser lite ledsen och frustrerad ut.. Hon älskar fortfarande pyssel och att få sin lilla mule pussad. Det tog på henne självförtroende när synen blev sämre på höger öga också (nyligen). Hon blev lite mer osäker på de andra hästarna i hagen och håller sej gärna en bit bort.

Mvh Domino_s
 
Sv: Gör jag rätt?

Åh, hon låter mysig. Det är så ledsamt att de ska bli gamla och sjuka :'(
Om du ber en veterinär att ge henne smärtstillande tills nästa sommar kan hon få en sommar till, men jag vet inte om det är snällt heller.
 
Sv: Gör jag rätt?

Jag önskar att någon som du sagt till mig att ta bort mitt halvblod tidigare än vad jag gjorde. Men de jag litade mest på sade att jag var ond som ville låta honom slippa lida. Och jag trodde på dem. Men jag lyckades tillslut få min familj att förstå att nu är det nog och han fick slippa ifrån.
 
Sv: Gör jag rätt?

Hej!

För mig låter det som ett enkelt beslut. Låt ponnyn somna in, innan den blir sämre i kylan.

Inget lätt beslut och heller inget någon annan ska lägga sig i eller ifrågasätta (så länge du inte låter ponnyn lida, men det verkar ju inte vara problemet här).

/Lavinia
 
Sv: Gör jag rätt?

Men nu vill jag vara helt säker, gör jag rätt?

Av det du berättat så tycker jag absolut det är rätt beslut.
All cred och styrka till dig som tänker på din hästs bästa!

Jag har själv varit med om folk som ifrågasätter mitt beslut angående avlivning av häst. Det är inte kul... det är ju inget beslut man tar lättvindigt och på ogrundade grejer direkt, när jag väl bestämt sig ville jag ha stöttning och förståelse i mitt beslut. -Inte att bli ifrågasatt och ge mig dåligt samvete så jag skulle börja vela igen ...
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt?

Glöm inte att det är inte vi som bestämmer att våra älskade djur ska dö - däremot när och hur. Jag anser att man ska göra det så det blir bäst för djuret, när man vet att det bara går utför, att vad man än gör kommer man i bästa fall bromsa upp förloppet, men inte stoppa eller vända det - då är det dags.

Att det sen är fruktansvärt tungt - visst är det! *skickar tröstkram*
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 670
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 090
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp