Bukefalos 28 år!

Göra boxen och hagen roligare

S

Skorpan

Som rubriken lyder, hur kan man göra boxen och hagen roligare för en häst som lätt blir uttråkad? Har satt upp en boll med slicksten i boxen samt lägger ut granris i hagen men har någon fler tips vad man kan göra?
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

har hästen kompisar i stallet och i hagen bredvid? kan han gå tillsammans med en annan häst i hagen?

vad gör hästen när han blir uttråkad? förstör han boxen/hagen?
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

han har kompisar inne och år precis brevid några ute, får inte gå med andra tyvär.

Ja, han gillar att tugga...på allt speciellt trä :P
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

Till min har jag hängt en stor petflaska i ett snöre. Jag fyller den med krafft eller mineralpellets. Min tanke från början var att han skulle få något som skrammlar men den smarta hästen listade snabbt ut att det trillar ut mat när han buffar och slänger runt flaskan:idea: Ännu bättre ju:D
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

Inne i boxen brukar hästar uppskatta att få ha gamla borstar att gnaga på eller bara slänge runt med. :laugh:
Ute i hagen en "Happy HorseBall" kanske? Eller någon annan stor boll de kan sparka, bita på och ha roligt med, brukar vara väldigt uppskattat.
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

Hur ser hagen ut? Varför får han inte gå med andra? Oftast är det trevligast för hästarna att gå tillsammans i stora kuperade hagar så mycket som möjligt.

Du kan ge en ordentlig stock åt honom i hagen att tugga på. Finns det möjlighet att öppna övre halvan av boxdörren? Då skulle han kunna titta ut och se på allt som händer när han är inne. Annars har jag inte så mycket andra tips än de som redan är nämnda. Lycka till!:)
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

tack för alla tips. hagen är stor, dock bara en äng så inte direkt kuperat men har lagt ut pinnar och stockar. I Boxen har han en "happy hosreBall" plus godis och leksaker.
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

Hästkompis först och främst. Varför får han inte gå med andra hästar? Inte konstigt att han har tråkigt. Annars - mer grovfoder, eller något att tugga på, lite grenar eller någonting annat kul. Men bäst av allt är väl stor hage med en hästkompis eller helst flera att leka med.
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

om det var jag som bestämde skulle han genast få en hagkompis, som jag nämnt ovan går inte detta. han får ca 16 kg grovfoder per dag, mycket mer än så äter han inte. Grenar och sådant har han självklart alltid!
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

Vad får han för foder? nu tänker jag på hö och sånt. Sprid ut detta så har pålle att göra en liten stund:)

Jag brukar slänga in gamla grimmor o så i hagen, som pålle kan slänga omkring med^^
 
Sv: Göra boxen och hagen roligare

om det var jag som bestämde skulle han genast få en hagkompis, som jag nämnt ovan går inte detta. han får ca 16 kg grovfoder per dag, mycket mer än så äter han inte. Grenar och sådant har han självklart alltid!

Varför går det inte..?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: sweep
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp