Sälja min åker?

fejko

Trådstartare
Jag har en hästgård på 13 ha varav 8 ha åkermark. Jag är singel och har två hästar. Första året jag bodde här hägnade jag in 2 ha till mina egna hästar och tog hö på resten. Eftersom jag inte har egna maskiner hyrde jag in folk som gjorde jobbet. Jag gjorde små och stora ensilagebollar. Eftersom jag inte var högprioriterad kund kom "gubbarna" alldeles för sent och så höet fick dåliga energivärden. Jag sålde storbalarna till en travgubbe för halva priset eftersom värdena var dåliga (vilket jag också påpekade). Jag fick inte betalt av travgubben och när jag kollade med KF hade han skulder till bla brottsoffermyndigheten :angel:

Året därpå hade jag en uppgörelse med min granne. Hon fick gräset på rot och jag fick betalt i 10 storbalar. Sista året tyckte hon skörden blev för dålig så hon ville inte fortsätta om jag inte sådde in en ny vall. Jag räknade lite på det och kom fram till att det vara lika bra att låta åkern vara och att bara ta gårdsstödet.

Häromdagen erbjöd sig en granne att köpa åkern på 6 ha. Jag vet inte vad jag ska göra? Det lockar förstås att få pengar i handen, men samtidigt kommer ju en del att gå bort i skatt, dessutom kommer ju värdet på gården att minska så jag måste ju lösa ut en del av lånet jag har på Landshypotek. Dock får jag kanske loss en 100 000 som jag kan köpa häst och lägga plåt på ladugårdstaket för.

Dock bedriver jag gården som passiv näringsverksamhet (jordbruksfastighet) och det är väl tveksamt om jag kan fortsätta med detta om jag säljer åkern. Sedan kan det ju alltid vara bra att ha tillgång till egen höproduktion. Jag funderar lite på att ta emot hyresgäster men det är svårt att hitta bra. Det måste vara någon man verkligen kan lita på i så fall.

Jag funderar också på vad som händer om/när grannbonden dör eller inte orkar mer (han är 60+). Om han säljer riskerar jag nya grannar nära inpå min gård, vet inte om jag känner mig riktigt bekväm med det heller?

Jag funderar lite på att så en ny vall och ta småbalar med hö nästa år. Tror ni det skulle funka? Jag har ingen skulltork men det verkar inte så dyrt. Sedan vet jag inte om jag pallar med jobbet?

Jag ska prata med revisorn om detta men han är på semester för tillfället.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja min åker?

Jag hade undvikit att sälja. Arrendera hellre ut, då har du kvar marken och bedriver fortfarande näringsverksamhet.
 
Sv: Sälja min åker?

Jag tycker samma, och arrendera ut på ettårskontrakt så att det inte blir besittningsskydd.

Förutom klassningen som näringsfastighet och avdragsmöjligheter för reparationer och underhåll så kan värdet vid en framtida försäljning bli mycket mindre. Åtta hektar åker är perfekt tycker jag till en mindre hästgård.
 
Sv: Sälja min åker?

Svarar båda: Tack för era svar! Jag är lite inne på samma linje med "magkänslan". Grannbonden är jättehygglig och vill absolut inte pressa mig, men är inte intresserad av att arrendera sa han.

Är dock lite bekymrad att skattemyndigheten ska ha åsikter om att gården är olönsam. Om jag bara drar in 15000 (gårdsstöd) ett år så har jag egentligen mer utgifter (räntor+elräkningar) än inkomster. Kan dom dra in F-skattesedeln tror ni? (Ska naturligtvis fråga revisiorn om detta också).

Jag har inte hästarna med i verksamheten.
 
Sv: Sälja min åker?

När det gäller vallen så om ni inte har gödslat ordentligt blir skörden därefter, är det inte mycket ogräs behöver det nog inte sås om.
 
Sv: Sälja min åker?

Arrendera verkar vara bäst tror jag. Men vem vill arrendera på ettårskontrakt? Om någon vill bruka marken, så vill de väl antagligen veta några år framöver vad de kan förvänta sig att få ut av den. Har de arrende på flera år så kan de ju så in annan gröda också, använda den så som de vill.
 
Sv: Sälja min åker?

Jag tror inte många jordägare går med på längre än ett år eftersom arrendatorn då får besittningsskydd och arrendet inte går att säga upp.

Så är det i varje fall här nere, nästan ingen skriver längre än ett år. Men det man kan göra är att ta med en klausul om ersättning för insådd gröda osv. om arrendatorn inte får förnyat arrende.
 
Sv: Sälja min åker?

Fast med arrenden, så är det väl så att om jordägaren kan påvisa bättre rätt till marken, så gäller väl inte besittningsskyddet? Det hör väl till ovanligheterna att en arrendator försöker hävda sin rätt till besittning, vid uppsägning av arrende?

Häromkring är det åtminstone ganska vanligt med arrende på flera år, just för att arrendatorn ska kunna nyttja marken så som denne vill. Hittills har jag inte hört några problem med det heller, när jordägaren själv ska använda marken för eget bruk.
 
Sv: Sälja min åker?

Om jag vore grannen skulle jag oxå säga att jag inte var intresserad av att arrendera... :-)

Det finns säkert andra som är mer uttalat intresserade av att arrendera din åkermark. De kan så in själva o ch ta skörden helt efter er överenskommelse. Du får "sälja in" din mark till grannar på längre håll. Bönder och rena entreprenörer som skördar och säljer vidare kan åka en bit för att skörda det de vill göra affärer i eller behöver för sitt eget djurbestånd. Passa på och prata om det då du är ute och promenerar med jycken, träffar "grannar" som bor flera km bort.

Lycka till! (Jag tycker inte heller att du ska sälja - det kan minska helhetsvärdet på din fastighet.)
 
Sv: Sälja min åker?

Nästan ingen kanske jag inte skulle skrivit, för så bra insyn har jag inte, men det vanligaste är att man har ettåriga avtal här runtomkring.

Visst är det så att att kan jordägaren visa att han behöver marken mer än arrendatorn så går det antagligen igenom, men det är inte säkert att det alltid är så lätt att visa det och att ledamöterna i arrendenämnden tycker samma.

Det typiska fallet här är nog inte att jordägaren vill hävda självinträde utan kanske att man inte kommit överens om hur stort arrendet skall vara, eller så vill man byta arrendator eller sälja marken och då har en arrendator med besittningsrätt en stark ställning och jordägaren har i princip mist sin bestämmanderätt över sin egen mark för överskådlig framtid.

Men det är ett problem, helt klart, för den som brukar marken behöver normalt ha en längre framförhållning, men som jordägare bör man tänka noga igenom, och rådgöra med tex. LRF, innan man skriver på avtal längre än ett år.
 
Sv: Sälja min åker?

tycker du ska höra dig för om någon bonde vill arrendera din åker istället. här har vi en storbonde som arrenderar mark från flera mindre gårdar i området.
 
Sv: Sälja min åker?

Att sälja vore det sämsta du kunde göra. Det kommer att minska värdet på din gård.
Kanske fler är intresserade av att arrendera. Eller så provar du själv att ta in småbal? Lycka till!
 
Sv: Sälja min åker?

Fejko, vad du an gor, salj inte!!!!

Om grannen nte villarrendera, alltsa pa 1 ars kontrakt, kanske tala med jurist om kontrakt som loper pa flera ar, men dar klausul sager att det ar endast arrende och besittningsratt ar inte giltligt.. Ngt sant...
Men salj inte, du kan ocksa hyra ut som sommarbete kanske? Vet inte var du bor, men ibland an det vara hopplost att hitta gras.
Lycka till men som sagt, om du saljer, vet du inte vad du far for grannar...De kanske bygger smahus omrade med (fasa) gatrubelysning!!! och sen klagar pa godsel stacken.... lol..
 
Sv: Sälja min åker?

Jag tror inte många jordägare går med på längre än ett år eftersom arrendatorn då får besittningsskydd och arrendet inte går att säga upp.

Så är det i varje fall här nere, nästan ingen skriver längre än ett år. Men det man kan göra är att ta med en klausul om ersättning för insådd gröda osv. om arrendatorn inte får förnyat arrende.

Visst går arrendet att säga upp. Men som markägare kan man inte säga upp den som arrenderar marken för att låta någon annan ta över markarrendet. Men att säga upp det för att själv bruka marken är inga poblem. Men man får ju vänta tills dess att kontraktstiden löpt ut, vanligt är 5 årsperioder.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja min åker?

Arrendera verkar vara bäst tror jag. Men vem vill arrendera på ettårskontrakt? Om någon vill bruka marken, så vill de väl antagligen veta några år framöver vad de kan förvänta sig att få ut av den. Har de arrende på flera år så kan de ju så in annan gröda också, använda den så som de vill.

Att arrendera år från år är ju tämligen ointressant. Man kostar ju på marken räjäla summor i t.ex. täckdikning och gödsling, är ju helt meningslöst för ett år i taget.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sälja min åker?

För att få gårdsstöd på mark måste man skörda något t.ex. hö eller hösilage och det måste transporteras bort från marken. Man kan alltså inte betesputsa eller låta bli att ta någon skörd. Kommer de ut och kollar blir ditt gårdsstöd indraget.

Grannen som fick ta så gott som gratis skördar på 6 ha mot att endast ge dig 10 hösilage balar och nu inte vill så om är lite väl snål tycker jag. Annonsera efter en arrendator men tala gärna med LRF konsult hur du kan göra så att de inte får besittnings rätt på din mark.

Undvik att sälja för det drar ner värdet på din gård, precis som många andra redan har skrivit.
 
Sv: Sälja min åker?

För att få gårdsstöd på mark måste man skörda något t.ex. hö eller hösilage och det måste transporteras bort från marken. Man kan alltså inte betesputsa eller låta bli att ta någon skörd. Kommer de ut och kollar blir ditt gårdsstöd indraget.

Nejdå jag har pratat med länsstyrelsen om detta och iom att jag inte söker vallbidrag behöver jag inte skörda.
 
Sv: Sälja min åker?

För att få gårdsstöd på mark måste man skörda något t.ex. hö eller hösilage och det måste transporteras bort från marken. Man kan alltså inte betesputsa eller låta bli att ta någon skörd. Kommer de ut och kollar blir ditt gårdsstöd indraget.

Grannen som fick ta så gott som gratis skördar på 6 ha mot att endast ge dig 10 hösilage balar och nu inte vill så om är lite väl snål tycker jag. Annonsera efter en arrendator men tala gärna med LRF konsult hur du kan göra så att de inte får besittnings rätt på din mark.

Undvik att sälja för det drar ner värdet på din gård, precis som många andra redan har skrivit.

Som tidigare skrivits så måste man inte skörda enbart för gårdsstödet, gäller bara för vallstödet.

Hurvida bonden är snål eller inte är ju inget man kan rent generellt avgöra här, beror ju på hur pass mycket man får ifrån åkern i det här skicket. Är ju inte alldeles gratis med tid och diesel, så får man ut bara en fjärdedel av det som går så kostar det ju mer än det smakar. Och det var ju tydligen det som gjorde att denna person nu inte kände att det var lönt. Samt att mark som inte underhålls i form av omläggning och gödsling o.s.v. producerar ju inte bara mindre mängd utan även mindre näringsvärden.

Och man får inte besittningsrätt på någons mark, det som inte går att göra, som jag tidigare skrivit, är att säga upp arrendet för att låta det övergå till någon annan brukare. För eget bruk så är det ju inga som helst problem sedan kontraktstiden löpt ut, marken är ju trots allt min. Däremot så bör man tänka på att man bara kan ha gårdsstödet vilande under en period, efter det får man köpa sig ett nytt gårdsstöd.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sälja min åker?

Men riktigt så är det inte, att säga upp avtalet med självinträde som grund är ett giltig skäl för att arrendet inte skall förlängas men det förutsätter att arrendatorns drift inte påverkas i någon större utsträckning, gör den det så får han behålla arrendet även om ägaren själv behöver marken. Och som alltid när det gäller en bedömningsfråga så är varje fall unikt och det går inte att på förhand säkert säga hur arrendenämnden ser på det. När jag läste om fastighetsrätt för många år sedan så gick jag också igenom en del rättsfall där det bedömdes arrendatorn hade bättre rätt till marken än ägaren och fick förlängt arrende.

Så även om jordägaren själv skall bruka marken är det långt ifrån säkert att han får tillbaka den. Jag vet att en del tror så men det är alltså fel.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 082
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 038
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 832
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp