Göra hemsida- HJÄLP?

K

kotten

Jag vet att det finns en massa trådar om hemsidor, men har inte fått svar på mina frågor, så nu hoppas jag att någon kan hjälpa mej!

Ska för första gången göra en hemsida och vet egentligen inget om hur. Jag vill ha en adress som heter typ www.xxxxxx.com (eller .se), då måste jag registrera en domän har jag förstått. HUR/VAR gör man det??

Jag har sett att det finns en del saiter som erbjuder webhotell med domäner där man betalar tex 79/ månad, finns det ingen möjlighet att ha en hemsida utan att behöva betala varje månad? Kommer ju bli jättedyrt i längden... Där finns det ju färdiga program som man kan använda, men om man har ett eget program för att skapa hemsidan och sen bara vill lägga upp den på en domän, hur gör man då??
 
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

via de flesta webhotell kan du få hjälp att registrera en domänadress, och det kostar några hundra/år.
och tyvärr kan du sällan ha en sådan på gratishotell, men du kan länka om en sådan adress till en adress på gratishotell.
men det är värt att ha ett riktigt hotell.

beroende på typ av hotell kan du flytta över din info lite olika.
vissa kan du mappa upp som en mapp på datorn, andra kräver att du nyttjar deras program.
lite svårt att visa så här enkelt.
 
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

Okej, men nu har jag gjort min hemsida i frontpage, är det någon som kan rekommendera nåt webbhotell där jag kan skaffa en domän och lägga upp den? Tror att jag behöver ganska mycket utrymme och sen har jag i alla fall behov av 10 "undersidor" eller vad man ska kalla det, typ att mn klickar på nåt och kommer till en annan sida (fast ändå på min adress). Ifall de har någon betydelse för vilken man ska välja... Helst vill jag inte kasta ut massor med pengar... finns det bra webbhotell som inte kostar mer än ca 500/ år? (tillkommer det då avgiften för domänen eller är den med?

Sen undrar jag också om jag kan ändra i hemsidan när och hur ofta jag vill? Jag vil ju ha igång den så fort som möjligt men det är ju ändå massor kvar at fixa:crazy:.

Jättetacksam för svar på alla mina frågor!!
 
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

One.com ska vara bra efter vad jag har hört, men googla på "webbhotell" så får du jättemånga träffar till företag/sidor där du kan skaffa dig plats till din hemsida samt ett eget domännamn.

Sedan behöver du ett FTP-program för att ladda upp hemsidan, men hur det fungerar när man är ansluten till ett större webbhotell vet jag inte riktigt. Om det är så att hotellet har någon smidig lösning eller om man får fixa program o.s.v. själv... Men det finns säkert någon annan här som har koll på det?

Och självklart kan du ändra din sida när du vill! Men då ändrar du ju på din hårddisk så för att resultatet ska synas på nätet måste du ladda upp sidan på nytt för varje gång du har ändrat något.
 
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

Är det någon som vet hur man skaffar ett ånt program då? Finns det gratisversioner? Eller är det någon som vet något hotell där man kanladda upp det man gjort i frontpage utan ett sånt program?
 
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

Jag använder WinSCP som FTP-program, för att ladda upp filer och editera HTML-filer direkt på mitt webbhotells server.
Det finns alltid gratis FTP-program, som används för att ladda upp HTML- och bild-filer :)

Det går att lägga upp en webbsida gratis, men en egen domän (typ www.xxx.com) kostar alltid. Vill du komma billigt undan samt nå ut till så många som möjligt bör du lära dig XHTML och CSS själv. Använder du Frontpage och stöter på problem är det svårt att få hjälp med vad som kan ha gått fel :)

Du är välkommen att PM:a mig om du behöver hjälp :)
 
Senast ändrad:
Sv: Göra hemsida- HJÄLP?

Tack för alla svar, nu har allt blivit lite klarare!:)
Lutar åt att det blir one, där kostar det från 12/måno man kan byta upp sg om man behöver mer utrymme... låter bra!

Valde frontpage för att jag vill ha nåt som går flytta med om jagbyter hotell och sen kan jag inte så många såna där koder och då funkar det ju bra. Ska ändåinte göra nåt jätteavancerat nu!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 955
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp