Bukefalos 28 år!

Göra ny planlösning på källare

vilse

Trådstartare
Snart går flytten till ett nytt hus - och vi börjar med en storrenovering i källaren.

Pga av gammal fukt kommer hela golvet rivas upp och byggas på nytt. Då tänket vi passa på att göra om planlösningen där nere.
Såhär ser det ut idag:

k%25C3%25A4llare-nu.jpg

(röda strecken är dörrar)


Vi har ju våra funderingar på hur vi skulle kunna bygga om det - men vill ni hjälpa till med alternativa planlösningar? Man fastnar så lätt i sina egna tankar och idéer...

Idag finns det:
1 sovrum
1 allrum med kamin (kaminen är idag uppmurad och söndrig - denna kommer rivas ut och ersättas av en täljstenskamin)
1 toa
1 dusch (i tvättstugan)
1 förråd
1 groventré

* Vi vill gärna ha alla rummen kvar - men duschen får gärna ersättas av ett (bubbel)badkar, och flyttas in på toaletten.
* Vi vill gärna försöka få bort den onödiga korridoren.
* Pannan bör helst stå kvar på samma plats - närmsta platsen till köket (dit det redan är ganska långt)

Vi kommer riva ut alla väggar (troligen), utom hjärteväggen, så de behöver man inte ta någon hänsyn till.
Såhär kommer det se ut sen:
k%25C3%25A4llare.jpg



Hur hade du velat ha planlösningen om du fått välja? :)


(måtten är bara snabbt uppmätta så det kan skilja på några cm. men man får en ungefärlig uppfattning om hur det ser ut i varje fall)
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Såhär kanske? :angel:



Nu har jag inte alls kollat och tagit någon direkt hänsyn till måtten men ändå :p
De smala strecken i "Groventrén" och i "Förrådet" är i mitt huvud tänkt som klädhängare och typ hyllor? :angel: Men är ju självklart upp till er ;)
T.T. = Torktumlare T.M. = Tvättmaskin
 
Senast ändrad:
Sv: Göra ny planlösning på källare

Verkar bökigt att ha entré genom tvättstugan? Ducka för all upphängd tvätt?

TS: Mina föräldrar har en så bra källare tycker jag, men det är utformat efter deras hobbies/intressen lite mer. T ex ett snickeri-rum där man kan snickra och måla (värmepannan står där inne också), en matkällare med en stor frys där de förvarar all svamp och bär de plockar varje år, samt hyllor för alla syltburkar/tomma syltburkar och även viner.
Vid groventrén har de backar för återvinning, dvs papper, plast, batterier och allt det där, så det är smidigt att ta ut till bilen när de ändå åker och handlar.
Tvättstuga med bastu, men den används sällan så de funderar på att bygga jacuzzi istället. Och ett stort rum med förvaring av friluftsprylar, skidor, garderober för vinterkläder osv.

Hoppas det kunde ge lite inspiration till vad ni vill använda er källare till!
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Det var en idé :)
Dock ser jag direkt en konflikt med pannan och toaletten ;)


Här är den jag är mest förtjust i än så länge. Ser ni något konstigt med denna?
k%25C3%25A4llare2.jpeg


Ser att texten nog blev lite liten.. och allt blev lite ojämnt haha.
Snabbt uppritat bara i datorn, ser bättre ut här hemma. Alla skåp är 60 cm (även om de är lika stora på ritningen här ;))

Förråd: panna och hyllor - detta skulle kunna göras mindre.
Toalett: 2 personers bubbelbadkar, vask, toa och ett stort skåp
Tvättstuga: Tvättmaskin och torktumlare ovanpå varandra. Sidan om en bänkskiva med överskåp. Undertill tvättkorgar/skåp.
Mitt över en rad med över/underskåp. Bänkskiva samt vask. (ev vasken på andra sidan??). På kortsidan är där en utfällbar torkställning.
Ev ett smalt bord i mitten för att ha att vika tvätt på.

Groventré: Torkskåp (till overall, crosskläder ect), fler skåp, samt garderober till skinnställ.
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Fast den entrén används ju inte till vardags, så tror inte det blir några problem. (samt att där inte är någon tvätt på den väggen).

Att ha en matkällare/hobbykällare hade varit trevligt, men vi behöver platsen till annat. Förråd för att vi knappt har någon förvaring alls på ovanvåningen. Sovrum är där bara två mini där uppe (inget där det får plats en dubbelsäng på ett bra sätt).
Allrummet kommer vara mitt sy/hobbyrum nu, men inom en 5 års perioder blir det ev även ett sovrum också (om vi skaffar ytterligare ett barn).
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Det var en idé :)
Dock ser jag direkt en konflikt med pannan och toaletten ;)


Här är den jag är mest förtjust i än så länge. Ser ni något konstigt med denna?
k%25C3%25A4llare2.jpeg


Ser att texten nog blev lite liten.. och allt blev lite ojämnt haha.
Snabbt uppritat bara i datorn, ser bättre ut här hemma. Alla skåp är 60 cm (även om de är lika stora på ritningen här ;))

Förråd: panna och hyllor - detta skulle kunna göras mindre.
Toalett: 2 personers bubbelbadkar, vask, toa och ett stort skåp
Tvättstuga: Tvättmaskin och torktumlare ovanpå varandra. Sidan om en bänkskiva med överskåp. Undertill tvättkorgar/skåp.
Mitt över en rad med över/underskåp. Bänkskiva samt vask. (ev vasken på andra sidan??). På kortsidan är där en utfällbar torkställning.
Ev ett smalt bord i mitten för att ha att vika tvätt på.

Groventré: Torkskåp (till overall, crosskläder ect), fler skåp, samt garderober till skinnställ.

Jag tycker den ser bra ut! Det jag saknar är en bastu!
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Eldar ni med ved, tänk på att de kan va gött och ha ett litet vedförråd i källaren så man slipper springa ut och hämta ved varje gång man ska lägga i pannan.
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Urk för bastu :p
Badrummet på ovanvåningen kommer dock troligen få en duschkabin kombinerat med ångbastu om några år :)
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Vi kommer flytta med de backar/vedhållare vi har nu, så det har vi tänkt på :)
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Urk för bastu :p
Badrummet på ovanvåningen kommer dock troligen få en duschkabin kombinerat med ångbastu om några år :)

Va, finns det människor som inte gillar bastu?!O_o:p

Skämt åsido, om jag nu inte själv gillade bastu så hade jag antagligen byggt en ändå men haft användningsområdet förråd. Just för att det högst troligt är värdehöjande i framtida säljavseende. Ungefär som att jag hade byggt stall med storhästmått på boxarna trots att jag bara hade ponnies.
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Det är så få hus här nere som har bastu så jag tror det är ganska vanligt att inte gilla bastu faktiskt ;)
Kan inte se att de kommer höja värdet särskilt mycket heller, så nej, vi struntar nog i bastu :p

Senaste ritningen, bästa enligt gubben här hemma:
k%25C3%25A4llare3.jpg


Tvättstugan ritad hos ikea (vi har redan en del av dessa möblerna..)
OBS! Högskåpet = tvättmaskin och torktumlare ovanpå varandra. Kunde inte hitta hur man ritade in dem.

Torkställning kan antingen hängas ovanför bänkskivan, alt på den motsatta väggen.

tv%25C3%25A4ttstuga1.jpg

(och ja, jag är medveten om att jag fått in en glipa mellan två skåp ;) )
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Någon som vet var man kan rita upp badrum? Blir så mycket lättare att se hur det blir om man kan rita upp det innan...
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Förrådet:
f%25C3%25B6rr%25C3%25A5d.jpg


Högskåp = panna

Hyllorna kommer gå upp till taket för att utnyttja utrymmet till max.

Hyllorna på väggen mittemot pannan kommer troligen inte sättas dit, tycker det ser ut som om där blir lite väl trångt.
 
Sv: Göra ny planlösning på källare

Såhär ser tanken ut just nu:
(Några småförändringar sen sist)
forsta-skiss.jpg


Sy/hobby/allrum:
Finns murad spis idag som ska bilas ut, ev sätter vi in en ny kamin.
Förvaring under trappan för kläder skall byggas.

Förråd: Hyllor längs väggarna för förvaring från golv till tak. Mått efter flyttlådor för att kunna organisera upp allt bra. Skåpet längst in är pannan.

Badrum: Badkar för 2 personer, vask, toa, samt stoooor dusch med två blandare.

Tvättstuga: Skåpet med snöflinga är tvättmaskin/torktumlare ovanpå varandra. Längs den och motsatta sidan är där sedan under- och överskåp.
Sidan med vask har bara underskåp för att kunna hänga tvätt ovanför. Allt "binds ihop" med en bänkskiva.

Groventré. Skåpet med snöflinga är ett torkskåp. De andra två är garderober för skinnställ/vinterkläder. Kläd/jackeshängare mittemot.

Sovrum: Dubbelsäng, samt spjälsäng.

Tankar? Idéer? Förslag? :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Jag tillhör kategorin som tycker det är trevligt att "renovera" huset efter dess tidsepok, tycker det lätt känns lite konstgjort när man...
Svar
14
· Visningar
1 805
Senast: MalinJ
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp