Erfarenhet av att ändra planlösning i villa?

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med toaletten och lite förråd och sen ett stort och långt, superhärligt vardagsrum som vetter mot baksidan med en altan längst hela sidan.

Men nu är det såhär att jag är ju ett stort fan av öppen planlösning, och det har vi ju inte som det är nu! Så min idé är att man byter plats på köket och toaletten och tar bort förråden som är på ena sidan av korridoren (och under trappen) och ersätter dem med garderobssystem. Då skulle kök, vardagsrum och matsalsbord vara i ett och samma stora utrymme.

Är det nån som har erfarenhet av att göra såna här stora förändringar i ett hus?

För vårt hus skulle detta innebära:
- Flytta varmvattenberedare (vi har ingen källare)
- Flytta avlopp kök/badrum
- Bygga om ventilation kök/badrum (vi har ett ventilationssystem som styrs av köksfläkten, alliansfläkt)
- Flytta elpanelen (en gammal med proppar, risken är att vi lär göra om elen i hela huset då allt är från när huset byggdes -68)

Allt detta för att jag ska kunna få ett kök med köks-ö :angel: :rofl: Jag gissar ju att detta kan komma att kosta typ 500 000 kr? Mamma trodde 400'. Är det för dyrt är det ju liksom inte ekonomiskt försvarbart känner man. Men vi behöver fixa köket och både badrummet uppe och nere (uppe ska vi göra tvättstuga istället för duschrum så det är lite billigare) ändå så dyrt blir det ju hursom liksom....
 
Utan att vara kunnig alls så är min första undran hur det ser ut med bärande väggar?

Vad vi kan uttyda är det bara väggen mellan nuvarande kök och vardagsrum som är bärande, så där lär man kolla om det räcker med att stötta med en pelare eller om man lär ha en ny balk. Det är nämligen balk iaf halva redan (det som nu är ute i hallen/korridoren) och det kan ju vara att den går hela vägen, det ser man inte nu tyvärr.
 
Har man ekonomi till det OK men det lär inte gå att få igen dom pengarna om man säljer huset.
Vilka väggar som är bärande är ju väldigt viktigt att ha klart för sig. Ser ju inte huset men det kan vara så att vardagsrummet kan vara som det är bara för att alla kvarvarande väggar är bärande.
Att flytta allt som ska flyttas och också byta ut det kan nog med arbete komma över 500 000. Tänk på att troligen har bägge toaletterna gemensamt avlopp och det kommer att innebära en del även för den på ovanvåningen om man flyttar den på bottenvåningen.

Så utan att ha sett huset skulle säga att det blir enklare och billigare att sälja huset och köpa ett med en köksö i. Om det är så att köksön och den öppna planlösningen är målet.
 
@Masse Ja men precis, det är ju sånt man är rädd för, både att det är ett för stort ingrepp på huset och att det inte är ekonomiskt hållbart liksom.

Det finns ju annat man skulle kunna göra för att åtminstone öppna upp nedervåningen mer. Flytta en vägg till badrummet, ta bort förrådet (som man nu går in i via badrummet) och nuvarande tvättstugan och göra ett större badrum. Ta bort förråden på ena sidan korridor/hall och öppna upp öppningarna till både köket och vardagsrummet. Det tror jag också skulle göra stor skillnad på hur nedervåningen upplevs!
Bygger man igen dörren till nuvarande tvättstugan (som är i köket idag) så kan man dessutom bygga ett helt annat kök, men fortfarande inte med köks-ö, men ändå!
 
Spontant säger jag som @Masse, det kan mycket väl visa sig att det minst dåliga alternativet är att sälja och köpa ett annat hus med en mer tilltalande planlösning.
Att bara riva eller bygga väggar kan vara tillräckligt trixigt om man behöver bära av med balkar eller pelare, men är egentligen inte kärnfysik eller väldigt kostsamt. De fyra punkter du listar hör dock till de mer omfattande/invasiva ingrepp man kan göra med ett hus och jag har väldigt svårt att tro att det går att göra för 500'. Sannolikt tillkommer ju bl a en helt ny köksinredning. Själv skulle jag nog budgetera åtminstone 1 mkr för det projektet, möjligen mer.
 
Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med toaletten och lite förråd och sen ett stort och långt, superhärligt vardagsrum som vetter mot baksidan med en altan längst hela sidan.

Men nu är det såhär att jag är ju ett stort fan av öppen planlösning, och det har vi ju inte som det är nu! Så min idé är att man byter plats på köket och toaletten och tar bort förråden som är på ena sidan av korridoren (och under trappen) och ersätter dem med garderobssystem. Då skulle kök, vardagsrum och matsalsbord vara i ett och samma stora utrymme.

Är det nån som har erfarenhet av att göra såna här stora förändringar i ett hus?

För vårt hus skulle detta innebära:
- Flytta varmvattenberedare (vi har ingen källare)
- Flytta avlopp kök/badrum
- Bygga om ventilation kök/badrum (vi har ett ventilationssystem som styrs av köksfläkten, alliansfläkt)
- Flytta elpanelen (en gammal med proppar, risken är att vi lär göra om elen i hela huset då allt är från när huset byggdes -68)

Allt detta för att jag ska kunna få ett kök med köks-ö :angel: :rofl: Jag gissar ju att detta kan komma att kosta typ 500 000 kr? Mamma trodde 400'. Är det för dyrt är det ju liksom inte ekonomiskt försvarbart känner man. Men vi behöver fixa köket och både badrummet uppe och nere (uppe ska vi göra tvättstuga istället för duschrum så det är lite billigare) ändå så dyrt blir det ju hursom liksom....
Vi förnyade ett ganska litet kök kanske 15-20 kvm, (bilade upp gammalt golv, lade golvvärme, nytt golv, ny yta på väggarna, nytt tak samt medelprisklass på köksinredning ikea) - kostade nånstans kring 250-300' bara där. Så jag skulle tro det blir dyrare än ni räknat på i alla fall om ni anlitar hanterkare. Badrum brukar också kosta en hel del beroende på hur mycket hjälp man anlitar.
 
@Lickety Vi har inte räknat någonting på det - jag har högst oproffesionellt gissat på att det blir minst 500' :rofl: Det är liksom för mycket man inte kan göra själv. Sen är jag tveksam till att våga mig på att ändra så mycket som påverkar konstruktionen, det känns som att man inte kan få det att funka. Men min nya, mindre invasiva idé tror jag kan funka - även om jag inte får nån köks-ö :angel::D
 
@Lickety Vi har inte räknat någonting på det - jag har högst oproffesionellt gissat på att det blir minst 500' :rofl: Det är liksom för mycket man inte kan göra själv. Sen är jag tveksam till att våga mig på att ändra så mycket som påverkar konstruktionen, det känns som att man inte kan få det att funka. Men min nya, mindre invasiva idé tror jag kan funka - även om jag inte får nån köks-ö :angel::D
Inget av delmomenten är egentligen särskilt riskabla eller osäkra arbeten med avseende på resultatet, däremot rejält arbets- och materialkrävande och därmed rejält kostsamma. Det kan helt säkert bli hur bra som helst, om man är beredd att betala för det.
 
Köpte hus för 1,5 år sedan med kök i fil. En förutsättning att vi ville ha huset var att köket skulle gå att flytta till andra ändan av huset, och integreras i vardagsrummet. Så vi kollade med besiktningsmannen redan innan vi budade att det skulle vara möjligt. Det gick supersmidigt för oss. Vi beställde ett kök från Electrolux Home, för drygt 200 000. Kostade 460 000 innan det var klart med köksinredning, vitvaror, byggare, rörmokar, målare, elektriker mm. Sedan tyckte vi att vardagsrummet såg så risigt ut när köket var så nytt och fint, så vi tog in byggarna en gång till och fixade vardagrummet. Gick på runt 150 000 till. Så om ni inte är händiga och fixar mycket själva gissar jag att "ditt" projekt hamnar på minst 800 000.
 
Jag ser inte Hur det överhuvudtaget skulle vara en bra idé rent ekonomiskt. Jag hade definitivt sålt och köpt nåt mer passande eller bara gjort mindre renovering för att piffa upp.
 
Jag hade kontaktat en mäklare först för att få en slags värdering på vad renoveringen skulle kunna ge för värdeökning.

Vi köpte vårt hus 2012 och har lagt ner cirka 500' på renovering. Nyligen värderat om huset och har fått en värdeökning på ungefär 1,5 miljon från köpesumman. Men marknaden är ju galen just nu också.
 
Jag har spanat in en radhuslänga som ser ut precis så, men tycker det är synd med planlösningen på nedervåningen. Det blir ett mindre kök och ett mindre vardagsrum, med ett större badrum i mitten. Har funderat på om man ska göra samma renovering men just där är problemet att köket vetter ut mot vägen utanför och då skulle alltså badrummet bli precis där. Antingen med full insyn eller insynsskydd, vilket jag inte är så stort fan av. Men hade det varit någorlunda bättre förutsättningar så hade jag nog kikat på det.

Världens tråkigaste svar, men ta dit en byggfirma som kan göra en bedömning och lämna offert. Om jag vore i din sits så hade jag åtminstone gjort det för att få koll. Min erfarenhet av renoveringar är att saker och ting ibland är fasligt mycket dyrare och svårare än vad man först trott, eller inte alls så komplicerat som man trodde. Proffsen vet! :up:
 
Tack för alla svar allihopa! Väldigt nyttigt att höra från folk som har gjort liknande!

Angående värdeökning så är det nog så där vi bor att vi inte kan räkna hem det på det, vi köpte för 800' och sen dess har en del grannhus sålts och det dyraste där såldes för ca 6 månader sen för 1,3 miljoner - så man kan ju inte räkna med att det skulle ge så mycket mer än så.

Men badrum och kök behöver göras ändå, så om man kanske kör på min andra idé så kan man nog iaf få det att kännas mer öppet! Sen i framtiden när barnet har gått klart skolan vill jag nog bygga ett eget hus faktiskt, men det är ju typ 15 år bort ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 150
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 244
Senast: Septicemia
·
Hemmet Snart går flytten till ett nytt hus - och vi börjar med en storrenovering i källaren. Pga av gammal fukt kommer hela golvet rivas upp...
Svar
14
· Visningar
3 495
Senast: Akerman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp