Göra om verkstad till stall

Inte maskinell utgödsling (skrapor), men foderbord och ätfronter, det kör man lika gärna på med stor skottkärra, och så minimerar man foderspillet eftersom inget trampas ner.

Att ha helt öppningsbara boxväggar (skjutväggar eller svängbart) gör att man med planering dels kan öppna alla väggarna en gång eller två per år, hyra en minilastare och förenkla stallrengöringen, men också att man vid behov, om de öppningsbara väggarna är bra inplanerade, kan slå ihop två boxar till eller tre, till en stor gruppbox/sjukbox genom att flexibelt ta undan mellanväggar.
Öppningsbara mellanväggar kostar egentligen inte många kronor (några extra beslag bara) mer än fasta mellanväggar, det är mer av en planeringsfråga.

Man behöver också komma ihåg att se till att det finns lagom fall på golvet, till ett avlopp, för att förenkla högtryckstvätt av stallet en gång per år.

Jag skulle också reservera 10-12 kvm i en såpass stor byggnad, med tillgång till en traktorport, för att kunna ställa upp en balupprullare för stora rundbalar (om det är vanligaste baltypen i området), eller för att kunna ställa in några stycken fyrkantsbalar.

Det blir ju ingen skillnad egentligen om ska ha fyra-fem boxar, eller ett dussin. Att planera för att stallskötseln ska bli så enkel och arbetsbesparande som möjligt, ger ju mer tid till att "hålla på" med hästarna.

Med få boxar, så är man ofta mer eller mindre ensam om "stalltjänsten", och ju mer hjälp av praktiska lösningar och maskiner man kan få till, desto bättre.
Har man fyra-fem hästar och kanske lite avel, så blir en liten traktor eller liten lastmaskin nästan ett måste, både för balhantering, men också för att putsa beten, harva ridbana, köra ut vatten eller foder i hagarna (om man inte drar fram vattenledning) med mera.
Kan man då använda liten traktor/lastmaskin i samband med mockning eller utgödsling också, så blir det en fördel.

Nu har jag haft förmånen att få bygga (bygga om befintliga utrymmen) två gånger till stall.
Första bygget var väldigt traditionellt, andra bygget något "modernare", och skulle jag få en tredje chans, så skulle jag göra det ännu mer fiffigare, med ännu fler arbetsbesparande lösningar.

Vill du rita upp snabbt och visa hur du hade gjort i utrymmet?

Nästa gång det är dags för stallbygge för mig hade jag velat planera in ätfronter/foderbord, så det är definitivt nyttigt att få se hur andra tänker.

Men jag behöver få se det visuellt för att förstå - i skissen jag ritade, hade man väl kunnat ha ätfronter och öppningsbart så man kan skotta med en liten minitraktor? Eller har den för dålig svängradie för 4m stallgång? Hur bred stallgång vill man ha om man har ätfront?
 
Att fundera på vid ätfronter är om de verkligen ska vara ut mot stallgången.
Ätfronter ska gärna vara något upphöjda (för att hästen ska nå allt) och jag tänker att man inte heller vill gå över fodret när hästar ska ut och in.. dels behöver hästen gå uppåt och man måste ta bädden i beaktning och sen riskerar foder att bli smutsigt.
Jag hade därför placerat ätfronterna i bakkant istället
 
Att fundera på vid ätfronter är om de verkligen ska vara ut mot stallgången.
Ätfronter ska gärna vara något upphöjda (för att hästen ska nå allt) och jag tänker att man inte heller vill gå över fodret när hästar ska ut och in.. dels behöver hästen gå uppåt och man måste ta bädden i beaktning och sen riskerar foder att bli smutsigt.
Jag hade därför placerat ätfronterna i bakkant istället
Jag ska rota en skiss när jag sitter vid datorn.
Men amnnars ja, en gång i mitten gör foder...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 235
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 259
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp