golden retriver

Y

yodi

jag och min sambo har börjat prata om att skaffa vove och han är väldigt sugen på en golden retriver.

han blev inte mindre sugen när vi var på fest igår och värdfolket hade en golden, och efftersom han inte var helt nyckter hade jag problem med att få hem honom utan hunden :D

jag har fått väldigt sprid information om dom, att dom har problem med höfterna och på dom senaste åren börjat vissa agresivitet. sen har jag även hört från dom som tycker att dom är helmysiga.

är det ´någon här som har erfarenhet av goldens?

vi är ute effter en hund som är lättlärd, lätt att ha och göra med och som man inte behöver ha stenhård disiplin på,(sambons första hund)glad och positiv,social och som vid lämplig ålder kan vara med mig i stallet, men även vara ine utan att riva huset.

vi har tänkt att gå på brukshunds klubben med den och kanske tävla lite småt, men främst ska vi ha den som sälskaps hund och familje medlem. :)
 
Hej

Här kommer lite fakta om Golden Retrivers .

En Golden Retiver är ingen ren sällskapshund utan en jakthund och går under gruppen Apporterande Hund.

Det är sanningen som många har glömt.
Visst nu finns det en delning inom rasen, vissa är mer avlade för jakt och andra för sällskap/utställning men man skall inte glömma deras rötter.

En Golden kräver mer än bara sällskap och promenader .

Anledningen till att du hört ryktet om att dom börjat visa aggresivitet de senaste åren hör till att folk tror att de är små söta maskiner som inte behöver uppfostras. Dessutom måste man se till individen ALLA Goldens tycker inte om barn och det måste accepteras.
Många har fått fel uppfattning och tror att Rasen är barnvänlig och därför kan ALLA Golden hantera små barn = Fel.

En golden kräver hård diciplin för att inte bli "tossig" och riva huset när ni går.

Den kräver såväl fysisk som psykisk aktivering och någon form av apportering.

Att gå på brukshundklubben är utmäkrt idé .

Vill inte förstöra era drömmar, ville bara göra er uppmärksamma på att en Golden är en jakthund som kräver stimulans och ett aktivt liv för att inte bli "tokig" ( läs hopplös )

Två olika kort på en Golden Retriver
http://vovve.net/i2/MightyDucks/MightyDucks1.jpg

http://vovve.net/i2/Atriums/GoldenJoysJuliforAtrium.jpg
 
Golden Retriver = jakthund. Jag hade valt en annan ras om jag bara ville ha en sällskapshund, men det finns säkert dom som tycker annorlunda...

Finns det ingen annan ras ni sneglat på? :)
 
Välj noga hund. Friröntgade AD HD så långt det går. Höftproblem har nog ökat vad jag förstår. Ganska mycket kanske inte pälsvård, men förebyggande hudvård. Hudproblem har också ökat hos rasen, men det kan ju ha fler orsaker. (Man har tittat via vet vad man sökt för). Se´n tror jag att de gula hundarna är mer motståndskraftiga i sin hud = alltså JAG tror att det är bättre att vara naturligt gul än onaturligt vit. Jag har en treårig hane och han passar oss perfekt. Han är jätteduktig på att spåra. Se´n är vi ute mycket i skog och mark. Han är lättlärd och väldigt lugn nu inomhus. Vi har skippat allt vad grindar heter. Han var lätt att få rumsren och vi gick på brukshudsklubben i omgångar (flexikoppel hade förstört en del för oss i början). Jag kan bara rekommendera. De är så underbara :love:. Det är så personligt med val av ras, men jag är inte någon som kan ha en för mentalt krävande hund. Han är med mej i stallet, men det funkar inte så bra. Han är för lekig och busig där.
 
Kan bara hålla med. En Golden är en jakthund.
Vår Golden var en underbar hund på alla sätt, väldigt snäll och mysig, men han passade egentligen inte som familjehund. Han hade behövt arbeta mer än vi hann med.
På ridturerna gick han sin egen väg om han fick korn på något intressant, vilket resulterade i att han fick stanna hemma. Tyvärr.
Så trots att det är jättegoa hundar kommer jag inte att skaffa en Golden igen.
Men om man är intresserad av jakt tror jag att det är en mycket lämplig hund.
 
Du skriver att du inte kan ha en mentalt krävande ras, tyvärr blir många Golden väldigt krävande av att dom endast får vara sällskapshund.

Och dom mer "gula" hundarna har om inte ännu mer jakt i sig =Ingen bra sällskapshund.

Jag har haft grundkurser i lydnad och kliat mig många gånger i huvudet över folks trångsynthet när det gäller val raser, framförallt Retrivers.

Så nej jag skulle inte rekomendera den rasen till någon som vill träna lite på bruks ibland men mest ha den som sällskap.

Finns många raser som lämpar sig bättre till det
 
Vi har en Golden hemma nu som bara är 1 år .

Och vi har väl haft tur( eller otur beroende i vad för syfte ) i sällskapsväg så hon är väldigt lugn, bara för det tänker jag inte ta bort hennes naturlighet för ex Apportering.

Vi ska börja lägga lite spår nu också för att se hur hon lämpar sig där.

Tyvärr är hon inte rastypisk = inget jag någonsin skulle avla på då hon är lite vek av sig ( därav att spår varit uteslutet)
Men skulle hon enbart användas som sällskap då skulle hon vara en hopplös hund.
 
gå in med inställningen att ingen hund trivs med att vara "bara" sällskap så förstår du nog vad folket här menar. visst kan man ha en golden som sällskapshund, bara den får ha lite roligt (=jobba) också.
 
jag menade naturligt vis inte att hunden bara skulle vara hem och aldrig jobba, jag har hafft hund inan som jag tränade lydnad samt spårning och sök med, jag menade bara att jag inte vill tävla med den,och att jag inte vill ha en hund som måste aktiveras hela tiden, utan att den kan ta det lungt ochså :crazy:
 
Hej! Har haft golden sedan 1988, är inne på min andra nu som blir 10 i februari :). Viktigt att komma ihåg är att dom är avlade för att apportera och bära, och kommer förmodligen att bära på ALLT! Både lämpliga och mindre lämpliga saker! Min gamla tik kom en vacker vinterdag bärande på en frusen människo-bajskorv och lämnade så fint av den i min hand innan jag hann upptäcka vad det var :D
En annan sak: man kan ju träna jakt så att säga utan att jaga, med s k dummies. Spaniel och Retriever klubben brukar anordna sådana kurser!
Golden retriever är som alla andra raser individer, min tik var lugn men rätt självständig och gav sig gärna ut på strövtåg om hon fick chansen + älskade att "strimla" mjukdjur. Min hanne däremot skulle aldrig komma på tanken att ge sig av för långt eller bita sönder något!
 
höfterna har du rät i min syrras tik hade höftfel nu när dom var till vet å undersökte henne!
Men att dom skulle vara aggresiva vette tusingen !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp