Golden star till mitt soffbord?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 444
T

Tjalfe

Som ni vet är min ponny rak, bred och ganska manklös. Och vi är inte nöjda med våran wintec wide... Så letar nu efter en annan sadel men har inte hittat något som är tillräckligt brett och bra förövrigt.
Så idag tittade zackes uppfödare förbi och hade för skojjs skull tagit med sig Zackes brors sadel. För att se hur den låg. En prestige golden star, 36:a, 17" och aldrig omvärmd.
Först när jag såg sadeln tänkte jag, det här går aldrig. Men när vi lagt på den och spännt åt sadelgjorden såg vi att den faktiskt låg helt okej. Visst, kanske pågränsen till smal men inte FÖR smal. Lagom "böjd" var den också. Och när jag sedan ridit en sväng i den såg jag ut ungefär såhär: :love:.
Vilken underbar sadel! Satt ju som gjutet också. Zacke verkade inte direkt missnöjd heller.
Så har kollat lite begagnat nu vad det finns att välja på(har absolut inte råd att köpa en ny).
Men är det verkligen möjligt att Prestige passar på min plutt? Efter att ha läst här på buke om det så har det låtit inprincip helt omöjligt så jag har valt bort den sadeln helt och hållet.
Var det bara det här exemplaret som passa? Hur många grader är en prestige 36:a? Hur mycket kan man värma ut dom?

Bilder på hans rygg kan ordnas om det är någon som missat dom förut.:laugh:

Sv: Golden star till mitt soffbord?

Om han är bred, så skulle jag aldrig aldrig ha en prestige golden star på honom. Prestige sadlar är smala,
min kunde ha prestige när hon var mindre musklad än vad hon är nu och hon är bara ganska bred. Sen så har
jag för mig att prestige sadlar svängda i bommen?

Inte ens min kan ha bredast modellen och hon är runt 105-110 grader. Tror bredaste modellen är 90 grader?
Hon fick även ryggont av sin prestige när den blev yttepytte lite för trång :(
Men i övrigt så är dessa sadlar underbara!

Senast ändrad:

nejdå bredaste är över 100 grader....

men dom passar inte rak rygg tyvärr.

Jaha! Där ser man :idea:
Ja min dam fungerade dem inte på i slutet när jag hade den bredaste...

nejdå bredaste är över 100 grader....

men dom passar inte rak rygg tyvärr.

Hur kommer det sig då att jag tycker att den här såg helt perfekt ut "sväng" mässigt på honom? Är jag SÅ blind?:o

Tyvärr har nog ditt öga lurats av Prestigens tyngdpunkt. Deras tyngpunkt ska ligga långt fram och detta gör att de ser ut att ligga i balans även är de är åt helvete för smala.

En Prestige 37 ligger runt 97 grader i de flesta fall, finns undantag. En 36a ligger runt 90-92 grader och med tanke på att du använder de lila järnen i WW så går detta inte ihop. Men lägg gärna ut en bild på sadeln.

han kanske inte är så rak ändå... :p jag har en top dressage 37 på min arab och den är nästan lite vid. vita järnet i bates/wintec var för smalt för honom. om det säger dig ngt om vidden.

sen varierar svängdheten lite mellan olika modeller också. nya golden star är rakare än gammla tex. och det finns modeller som tex sidney och paris w som inte är så svängda.

Här kommer bilderna på hans rygg:
SNV33320.jpg

SNV33318.jpg

Tyvärr blev det ju inga bilder med sadeln.:(

Finns det någon sadel som liknar Prestigen men som är bredare och rakare? Den var ju helt underbar att sitta i....:love:

equipe och amerigo är snarlika men finns lite bredare och rakare. equipe är rakast. och även billigare.

Hästen jag rider har bred rygg och ingen manke, tyckte din hade ganska normal manke, men de kanske var bilden som lurades.
Han har iaf en bomlös sadel som ligger hur bra som helst, har även provat den på en annan bred häst som har ganska djup rygg, eller hög rumpa eller vad man ska säg, och det passade faktiskt bra på honom med.
Den sadeln han har är inte så dyr, en ny sadel kostar 7000-9000 beroende på vilken modell. Tror den dyraste ligger på 8.800:-

Tror den skulle kunna passa din häst, dessutom är den det skönaste jag suttit i.:love:

Jag hatar bomlöst!! Hade en för ett tag sen men sålde den med stor glädje för nån vecka sen.:eek:
Kan hända att andra bomlösa är bättre än den jag hade för det var en billigare modell. Men jag tvivlar då den här verkligen kändes hemsk!!
Iofs finns det ju bomlösa som är utformade mer som vanliga sadlar nu.
Dock vill jag ju kunna ta något småhopp då och då(typ 50cm:o) och det kan man väl inte i dom bomlösa?

Då ska jag kolla upp equipe!!

Hur breda finns dom?

Lite OT, men:
En utprovare har sålt just en Prestige Golden star till en överviktig islandshäst som jag träffade på i somras. Hästen är dessutom utan manke och minst 120 grader bred. Vi lade på en Griffin xxv och den var lagom vid. Att en utprovare ställt till något sådant är helt bedrövligt tycker jag.

Ja, man blir ju bara less. Har varit på kurs idag och bland annat kom denna fråga upp, vågar man verkligen lita på sadelutprovare. Det yttersta ansvaret är ju ägarens men ska man verkligen behöva bli, hobbyvet, hovslagare, sadelutprovare mm för att kunna ha häst. Det är visst på G med en kvacksalverilag där man faktiskt kan åtala folk för felaktig behandling, utprovning mm. Visst det är fortfarande ägaren som har ansvaret för vem man tar ut men utför denne person felaktiga "diagnoser" kan man klämma till dem. Detta borde göra det iaf något lättare för oss hästägare. Helt OT

Nä alltså, en bomsadel är ju mer tryckfördelande än en bomlös, så om du vill hoppa flera hinder på raden, typ träna eller hoppa en bana så blir det mer belastning för ryggen. Men har du en bra bomlös som passar och som fördelar trycket på ett bra sätt (finns ju padar som är speciellt för detta) så är det ingen fara att hoppa något litet hinder då och då. Blir väl ungefär samma pungttryck som barbacka kan jag tänka mig (OBS: tror jag, detta är inget jag vet eller har fakta på)

Finns ju massa olika bomlösa sadlar, en del är jätteklumpiga och formlösa, andra är som en vanlig sadel. Den som jag rider i var en sån som har en utgångsform men formas en del efter ryttaren (mer än andra sadlar som också formas efter ryttaren) och därför är den väldigt bekväm.

Synd att du haft så dåliga erfarenheter, men alla gillar ju olika sadlar.
Hoppas du hittar en som passar till hästen (och dig:laugh:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 573
Senast: finaste
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 581
Senast: Emiro
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är... 2
Svar
25
· Visningar
3 678
Utrustning Jag hade ut sadelprovare till min treåring igår och fick bekräftat att min nuvarande sadel (wintec cair, hopp) är för svängd. Tyvärr...
Svar
5
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka