Penny_Lane

Trådstartare
Någon som har betäckt med hingsten Goldwing??
Funderar på å betäcka mitt 4 års sto efter Manfield-Steinbeck-Cyrano med honom..

/Penny

Sv: Goldwing

Blir ju lite nyfiken...
Är det någon station som skall importera sperma, eller har du tänkt söka själv?
Antar att det är Goldwing e. Goldfever du menar?
Han lär ju bli godkänd, då han vann sitt prov -02. Men om d skall ta hem för eget bruk, kan det fort bli lite dyrt...
mvh

Det är en tysk hannoveranare e. Goldfever som är godkänd för spermaimport och tas in av Ängagården.

Till trådskaparen: Kan du inte berätta lite mer om ditt sto - exteriör osv :) ? Blev jättenyfiken då jag tycker Manfield är en intressant hingst men jag har inte haft turen att få se någon av hans hittills få avkommor live!

Där ser man, jag har visst inte hållt mig uppdaterad på Ängagården! :o
Gillar mycket av det de har, men när jag för många år sedan, skulle ha en hingst ur deras program, fann jag det rätt och slätt för omständigt!
Det var boknings-, språng,- och 90 dagarsavgift, och möjligens något mer? Ja förutom frakterna, men de kom nog med på någon av de andra fakturorna. Och stationsfakturan givetvis...
Jag kände som om jag skulle ha sprungit på banken och betalat fakturor hela sommaren (det var innan nätbankernas tid)!
Så då blev det Elmshorn istället! Två fakturor -> klart!
Så lat är jag! :o
Sedan dess kollar jag av vad de har, men minns hur det var då, och blir bara trött!

mvh
den lata uppfödaren hoppsann!

haha, förstår vad du menar - slogs av samma sak när jag funderade starkt på en av deras hingstar i våras.

Dock är det mycket möjligt att jag provar ändå den här våren - får väl rapportera hur många fakturor det blir i slutänden ;) På årets betäckning blev det bara en enda på en dessutom väldigt överkomlig summa (veterinäravgiften enbart) då hästen hoppade till sig betäckningsrätten på kvalitets så då får jag väl stå ut med lite extra krångel nästa år ;)

Blev nyfiken på din Elmshorn avkomma - har du den kvar? Står i rätt nära kontakt med 4 st 'Elmisar' och har ett sett gäng till och de är väldigt kapabla och fina hästar allihop! En RIKTIGT fin hingst!

:D
Oki, då är det typ samma upplägg...
Nej, tyvärr är den inte kvar. Den blev för liten, men mamman var inte stor själv. Det var ett x sto jag lånade och hon betäcktes som 3åring.

Ja, Elmshorn är en superkille. Har sett mycket trevligt efter honom.
Men det blir ju importsperma på honom, och eftersom han är så poppis i Holland, tror jag inte han kommer vara sverigestationerad mer.
Så det gäller väl egentligen att passa på innan simmarna inte simmar bra nog för TAI.

Lycka till med ditt sto, och jag ser fram emot fakturarapporteringen! ;)
mvh

Hej Svarar på så mkt jag kan här..

Goldwing är Ängagårdens hingst efter Goldfeever. Gillar Goldfeever starkt men har tidigare inte sett några avkommer. Jag vill inte ta en "svensk hingst" som Stanford eller Robin z (som väl iofs e utländsk :smirk: ). Jag vill avla fram en sporthäst som jag själv skall kunna ha glädje av med stam och apacitet för höga klasser.

Mitt sto är 4 år gammal hon Har Manfield som pappa Steinbeck som morfar och Cyrano som mormorsfar. Mamman Amelie tävlade jag upp till 130 hoppningar på o tränade betydligt högre. Hon gick 145 på stutts i kombination en gång o hade en väldig kapacitet. Tyvärr var hon inte det ärligaste som fanns o jag lite rädd så vi satte henne i avelsboxen. Hon var nästanintill omöjlig att få dräcktig o gick tom flera gånger. Samma öde gick hennes mamma till mötes (Amelies mamma) Hon hette Cyrra men tävlades under namnet Nattmara i 150 hoppningar internationellt. Så det finns mkt att brås på. Tyvärr avled Cyrra innan hennes andra föl föddes.

Penny har sedan 2 års ålder haft en skada då hon gick över i en pressad situation o krossade tornutskott i länden. Dock säger veterinärer att hon kommer att klara sig som en vanlig häst men att betäcka naturligt och att rida henne är något som jag inte vill göra.

Hon fick Manfield färgen men tyvärr mammans kropp (korta framben stor bog stooooooor mage (ser ut som en hömage) och lååååånga bakben.. Så egentligen borde hingsten vara tvärt om.. Dock är inte Penny så extrem som mamman va.. *S* :p
Hoppas att du fick något svar iaf..

Hälsningar Penny

Så här iall hast hittade jag bara en, som jag kom ihåg mödernet på dessutom. Han heter Goldtender, är ue Convoi(e Contender) och finns i Halland idag. Han var högt placerad i fölchampionatet, med höga poäng rättigenom.
63.jpg

63_3.jpg

Någon som har betäckt med hingsten Goldwing??
Funderar på å betäcka mitt 4 års sto efter Manfield-Steinbeck-Cyrano med honom..

/Penny

Jag säger som nån annan skrev: va kul med en Manfieldavkomma! han fick ju 10 på hoppningen men sen har han ju pga tävlingsverksamheten inte varit i avel. tkr att ditt sto har en väldigt bra stam både på mödernet och fädernet! :) kul att du vill sätta henne i avel - det kommer säkerligen att bli bra!

någon som vet varför han finns med i årets hingstkatalog när han inte längre finns med i ängagårdens program? märklig marknadsföring

jag är själv intresserad av Goldwing till nästa år! tycker han ser jättefin ut, och så har han bra betyg på ALLT! samt bra psyke vilket är väldigt viktigt! hur ser ditt sto ut? mitt är ca 165cm fin modell ngt lågställd hoppar super och har bra gångarter;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
801
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025