Golv i ligghall?

L

LuddeLump

Vi ska bygga ligghall i sommar och jag undrar om man måste gjuta en platta eller om man kan lägga spån+halm direkt på backen?
Eller är grus ett bra underlag under spånet och halmen?
 
Det går alldeles utmärkt att lägga stö direkt på marken, se bara till att marken är torr.
 
Jag har strö direkt på marken men det blir väldigt surt och vått och det går åt mycket strö... :crazy:

Går nog om det är dränerat ordentligt. Till sommaren ska jag i alla fall dränera eller gjuta golv.
 
Vi har en med gjuten platta och en med strö direkt på marken. Båda fungerar bra, men det blir klart mycket torrare där det är gjutet...såklart :rofl: :)
 
Kolla med din kommun hur de anser att du skall ha det. Enligt Länsstyrelsen har de inga krav på gjutet golv (vilket ej heller framkommer i lagtext).
Lycka Till!
 
Dränerat grusgolv är annars en höjdare.
Man gräver bort matjorden och lägger dränerings-slang i rännor i botten. Och så drar man iväg med dessa slangar en bra bit bort från ligghallen. De skall vara nedgrävda då. Och så på med massor av grus. Det blir aldrig vått alls.
 
Hur många cm grus behöver man lägga på ett ungefär?? Kan man lägga halm direkt på gruset sen eller?

Ska som sagt dränera min ligghall som inte är så bra nu... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: CaisaCax
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
829
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 098
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp