Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.
Jag satt ju i den sitsen för två år sen. Vår pappa blev svårt sjuk och
i stallet hade han en dräktig märr och en frisk fyraårig travare.
Jag letade i tre ¨månader efter en lösning. Jga tog hem fölstoet trots kass ekonomi och inget körkort mm. fyraåringen leasade jag
ut.
Frisk!!!! fyraåring kom hem tre månader senare på tre ben och slaktades av djurskyddsskäl två veckor senare.
det gick inte ens att avla på henne.
Leasingtagaren påstod att hästen linkade o vi bröt avtalet då hon inte ville ta ut vet.
Men att det var så illa.....
Nu står jag där igen. Jag har två år kvar på utbildningen inkl ett år examensarbete.
Jag har inget körkort, sambon är sjukskriven pga psykisk sjukdom, vi ahr en dotter på fem år, hästen måste ridas eftersom hon har totalt förändrat beteende och utan körkort kan jag inte byta stallplats jag måste kunna cykla dit. Nu orkar jag inte mer...
Jag måste prioritera, utan en sambo som ställer upp med barnvakt o annat så går det inte.
Stallägaren undrar ju med. Så jag tänkte slakta henne. 14 år, travare, ej riden annat än i skritt o trav, totalt hopplös just nu att ha ensam i stallet, vill inte vara själv i hage osv. Men stallägaren fick tag på en som var intresserad dock är jag tveksam. Hon vill ha henne för att hoppa enmeters banor med? O jag har inte ens löshoppat hästen. SKa ha henne ute på foder i tre månader ev så får vi se, men det känns så där.
pga intressentens yrke tycker alla att det måste vara kanon men om hon vill ha en hopphäst borde hon inte låna en "riktig" häst då?
Oddsen för att min skulle hoppa en meter från att knappt ta sig över ett dike känns långsökt men samtidigt. Hon lättar min börda ett tag. Känner jag efter tre månader att wow vad bra det blev så säljer jag men oj vad jag är nervös o orolig.....