gör jag rätt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saraah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 379
S

saraah

Min hund hoppar väldigt mycket när man varit borta en stund och sen kommer tillbaka. Alltså, han hoppar upp och biter tag osv. Förr brukade vi försöka korrigera lite (säga nej) men nu har jag börjat med att sätta upp en hand och sägga "STOPP", vilket betyder att han ska stanna och sitta. Då kelar jag med honom. Detta funkar till viss del, men än så länge är det bara jag som gör detta. Han är väldigt förtjust i min pojkvän som är lite hundrädd, vågar inte säga till osv. Men hur gör jag så han ska stanna och sitta när alla kommer?

Sv: gör jag rätt?

Sätter han sig ner direkt nu istället för att hoppa innan du säger ditt stopp? Vad händer om du bara ignorerar?

Ja det gör han oftast. Men han brukar ställa sig upp ganska fort igen.
Vad menar du med ignorera?

Ignorera = strunta i honom helt när han uppför sig på ett sätt du inte tycker om. Dvs när han hoppar och försöker bita efter dig, säg inte ett ord och titta inte på honom. Vänd ryggen till. Gör det du ska göra i hallen och fortsätt bara rakt framåt utan att ta notis av hunden.

Hur gammal är hunden?

Jaha, ja han fortsätter hoppa och försöka få min uppmärksamhet.

Han är sju månader.

Har du testat att vänta ut honom genom att ignorera? Rör och titta inte på hunden förrän du ser att han sitter ner. I och med att han vill ha din uppmärksamhet så får han ju det även om du säger "stopp" och sen kelar med honom = det är okej att hoppa.

Hur mycket har du tränat "nej" med honom? Nu är han ju väldigt ung, har ni gått någon kurs än tillsammans? :)

Hunden vill förmodligen få kontakt,fysisk, med ditt ansikte,framförallt med din mun. Vissa hundar har väldig stark benägenhet att berätta att de är fredliga genom att slicka i människors mungipor. Mitt råd är att böja sig ner låts hunden få sin bekräftelse med en kort nosning i ansiktet. Därefter snabbt reser du dig snabbt upp. Och då kan du ignorera honom om hans beteende fortsätter.

Jag förstår vad du menar men tror inte att det är hållbart. Inte säger jag åt alla mina gäster att huka sig ner och bli nosade i ansiktet för att min hund annars hoppar? När hunden däremot sitter ner och är lugn, går jag fram och hälsar. Eftersom TS hund biter efter henne tror jag inte att det är "fredlighets"-attityden TS hund vill förmedla.

Du råkar inte ha en boxer?:D

Min hund är likadan, och med oss fungerar det med ignorering. Bekanta får ryta till och då slutar hon. Men testa att ignorera du, belöna (ge kontakt) endast då hunden är genomlugn. Det kan ta länge, men det får ta den tid det tar.

KL

Jag tror också på iden att ignorera tills han är lugn. Vinner han inget på sitt beteende (i detta fallet er uppmärksamhet) så kommer han med största sannolikhet att sluta med det. Men det gäller att ALLA som går över tröskeln gör likadant. Hälsar på er, tar av sig skorna, går in och sätter sig utan att ens lyfta en hand för att klappa hunden, än mindre titta på den.

varför hoppar hunden????
Om man förstår problemet som leder fram till oönskade beteenden så är det lättare att bemöta dem.

Man får den hund man får, med en viss personlighet och vissa förutsättningar. Många hundar vill/behöver bli bekräftade genom en snabb visitering av ansiktet. Jag hade låtit hunden få sitt behov tillfredställt. Det behöver inte vara något stor procedur utan en enkel snabb sniff. Till en början lite svårt, men allt eftersom hunden fått rutin och vet att matte kommer ner så kommer nog hoppen att avstanna och till slut att försvinna.

För övrigt är jag också en vän av att lugna en situation med att igonera, men i detta fall undrar jag hunden kommer må bättre. De hundar jag har mött som hoppar har ett jättestort behov av att få komma upp i ansiktet på människor. Sen kan vi människor tycka att det är otrevligt men dessa hundar behöver detta.

Angående att be sina vänner att buga sig ner; man kanske ska unvika att ta hem vänner under den tid då man försöker ändra hundens beteende. Och i de fall det inte går, kan man väl berätta vad som försigår och fråga om det går bra att hunden får hälsa. Alternativt bjuda hem hundvana människor, som man kan öva med.
Och jag tycker inte det är så kontigt att man kan berätta för vänner och bekanta som hälsar på; hur man kan/ska bekanta sig med vår hund. De människor som är hundrädda brukar jag fråga om det är ok att vi tillsammans hälsar på min hund. Jag berättar hur de ska agera och vi klappar vår hund tillsammans. De som är vana med hund, brukar sätta sig ner och klappa om vår hund, vilket min hund gillar. Min hund varken vaktar, hoppar eller larmar vid besök men han vill gärna bli klappad av dem som står i hallen. Det är väl liksom hans sätt att läsa av besökaren; att besökaren är vänligt sinnad. Min svärmor har alltid lärt/pratat med mina barn hur man hälsar och hur man "är" med hennes hundar (hon har haft många hundar genom åren) och jag tycker det är jättebra av henne att göra det.

Jag ställer mig också på "ignorerar-listan", men när du skriver biter tag, så undar jag varför hunden blir så frustrerad.
Är den korrekt ensamhetstränad?

Rikta den översta biten av ditt svar mot TS istället, det är inte jag som har problem med att hunden hoppar.

Men om man låter hunden få "behovet" tillfredställt, så försvinner naturligtivs inte hoppandet. Det är en sak att lugnt hälsa på hunden om det nu är genom en sniff i ansiktet, en annan sak att ha en hoppande och bitande hund varje gång man kommer genom dörren. Det är ju hoppandet och bitandet TS vill få slut på, hur hon sedan hälsar på hunden är väl ett mindre problem.

Att inte bjuda in folk, visst, så kan man ju tänka men det funkar inte alltid i praktiken om man har ett socialt liv. Träningen kan även ta lång tid, och att då förbjuda min sambo att ta hem kompisar eller förbjuda min familj att komma på besök ser jag inte riktigt som möjligt. Dessutom driver karln företag hemifrån vilket gör att bud kommer hit var och varannan dag. Jag gick istället hårt mot hårt och hindrade hunden från att komma fram till de besökande tills hon lugnat sig, vilket också gav resultat. Hon är inte klockren, men tillräckligt för att jag inte ser det som ett problem att träna på för tillfället.

Det jag gör, när andra kommer hit, är att ha ett kompostgaller för dörren där hundarna är eller i dörren till hallen. På så vis kommer inte hundarna åt att hoppa på främlingar eller hälsa när de är vilda. Först när de är lugna får de hälsa, och det lärde de sig ganska fort så nu behövs gallret inte egentligen.

Om jag hade haft problem med att de hoppar vilt på mig också så hade jag gjort likadant. Ställt fram kompostgallret så att jag inte kan bli "överfallen" när jag kommer hem. Har man inte kompostgallret framme kan det ju vara svårt att kunna komma in i lägenheten och få av sig kläderna osv utan att hunden hela tiden är "på".

Japp. :D Det andra blev lite för långt och dessutom ihopkopplat med mig på andra ställen, buke vill jag ha lite mer privat.

*KL*

Ja, jag har en miniaussie. Saken är den att han är inte aggressiv, utan han vill som flera redan gissat sig fram till, ha uppmärksamhet. Han vill leka och "visa hur glad han är" över att jag är med honom.
Jag har försökt att ignorera, men det har bara blivit värre, han bara hoppar mer då, tills han får den uppmärksamhet han kräver.

Fast du skriver "biter tag i", det är för mig varken glädje eller aggression, utan frustration. Du bör verkligen fråga dig själv varför din hund är frustrerad. Återigen, korrekt ensamhetstränad? Hur funkar han när andra än familjen kommer? Hur är han aktiverad?

När jag skaffade honom visste jag om att han skulle behöva mycket aktivering. Jag tänkte att "Aldrig ska jag bli en sån där dålig ägare med en understimulerad stressad hund". Nu har det blivit så. Jag ska visserligen börja på en förberedande agilitykurs imorgon, så hoppet är inte helt ute för mig. Jag har vetat om detta länge, men jag har inte velat acceptera att jag är en dålig matte. Jag vet om vad jag gör fel och jag ska åtgärda det snarast. Så jag har börjat nu lite smått med nos- och huvudarbete. Men jag vet att det inte är tillräckligt. Jag har inte riktigt tänkt i de banor att det skulle vara kopplat till att han hoppar, men nu faller allt på plats.
Tack snälla underbara Bukefolk! Ni har hjälpt mig att inse, och nu ska jag och min lilla prins jobba.

Nu till denna fråga, har ni tips på små enkla övningar man kan göra? Såna som tar lite längre tid och såna som man kan göra om man till exempel har mycket plugg. Hur ofta måste det göras? Åter, tusen tack för att ni är bäst!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 473
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 863
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
802
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 586
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V