Göra egen mat?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Vaccan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 959
V

Vaccan

Jag har idag severat mina katter varsin stor portion tonfisk blandad med äggula och uppblöt torrfoder (bilanx).
Dom sitter just nu och äter för glatta livet :)
Men jag tänkte på detta med Taurin, jag tycker det känns roligt och bra att göra egen mat, men det livsvktiga Taurinet.. vad är det i? Och alla mineraler och annat. Det var därför jag blötte upp torrfoder i alltihopa -för att vara säker på att det kom med.
Jag har hittat en receptsida, men det står ingenting där om tillskott och sådant, därför så får de vanligt torrfoder också.
Men kan man gå över till att göra helt egen mat och veta att katten får precis vad det behöver (och inte massa grönsaker).

Sv: Göra egen mat?

Det finns en hel del böcker om att göra egen kattmat. Det handlar mycket om att bestämma sig för hur man vill göra maten.Vill man mest bara ge kött? Tillaga maten eller ge den rå? Ge spannmål eller inte.

Jag BARFar mina katter och det passar perfekt för mig och mina katter. Olika böcker om att göra kattmat är:

The BARF Diet (veterinär/husdjursagronom Ian Billinghurst)
Kattägarens Kokbok (husdjursagronom Marie Sallander)
Dr. Pircairn's Guide to Natural Health For Dogs And Cats (veterinär Richard Pitcairn)
Natural Nutrition For Dogs And Cats: The Ultimate Diet (näringsfysiolog Kymythy Schultze)
BARF-boken: Functional Food För Hundar (Jill Mellström)

Sedan finns en del på internet också, väldigt lite på svenska dock. Ger man en kost baserad på rått kött är taurin inget problem. Tänker man dock koka köttet måste man tillsätta syntetiskt taurin och det kan man beställa på olika internetsidor, lättast att hitta taurin är det på sidor för "bodybuilders".

Kan man alltså ge kött utan att tillreda det.. finns det inte mycket parasiter och grejor i rått kött eller är det bara något jag fått för mej? Jag har läst mycket om BARF för hund, och visste inte förrens igår att man kunde BARFa katter också.
Det känns som att jag vill ge dem mat på kött, fisk och sådant och komplementera med blötfoder vissa dagar, inte alls vissa dagar och kanske enbart blötmat andra dagar.
Lilla katten jag har får rännskita och mår jättedåligt på Mjau -jag prövade med en ny sån här tetra men det var lika illa det. Trodde att det var ett visst livsmedel (fisk kanske..) som gjorde det men tonfisk och makrill och grejor äter han utan problem.
Mjau torrfoder går bra, även Bilanx (varvar dessa två beroende på vad som finns på affären, Bilanx går fort :crazy: ).
Nu får de (för det den lilla katten äter måste ju naturligtvist stora katten äta.. det går inte att ge en och inte den andra för då blir det SM i gnäll och gnöl...) Pussi blötmat som går lättast i dem, Bilanx som sagt -samt tonfisk och annan fiskmat rå -även kyckling har jag gett dem rå om jag tex gör kycklinggryta och det blir över, eller köttbitar om jag gör köttgryta.

Svenskt veterinärbesiktigat kött ska det inte finnas parasiter i, skulle du själv äta det om du trodde det?

Bakterier som campolybacter och sarmonella ger inte katter några större bekymmer normalt sett, de är ju gjorda för att äta råa fåglar :)

När man tillagar dödar man ganska mycket av den näring som finns i maten, tex fösvinner många vitaminer och proteiner.

Sassy skrev:
Svenskt veterinärbesiktigat kött ska det inte finnas parasiter i, skulle du själv äta det om du trodde det?

nej nej ;)
Men jag hade liksom för mej att mycket av snusket försvinner när man värmer upp det i pannan.. om man inte gör det, vad blir kvar?
Det var så jag tänkte :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 387
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
20 865
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 243
Senast: pimy
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
7 271
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Vi som letar häst II