Göra egen sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pandora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 652
P

Pandora

Någon här som gjort en egen sadel?
Jag skulle gärna vilja se bilder på "hemmabyggda" sadlar och gärna få reda på hur de är uppbygga & gjorda. Vad bör man tänka på om man gör en egen sadel? Vilka material är bra? Jag hade kanske tänkt att göra en egen sadel, kanske inte för använding utan mest som ett av mina många "projekt" :)
Har sökt lite bland andra trådar men inte fått fram så mkt, och hittar knappt ngt på google heller.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra egen sadel?

Jag känner ingen som har gjort en egen sadel om de inte har varit utbildade sadelmakare själva. Det är ju inte "bara" att fixa en egen sadel, det krävs mycket jobb och mycket material. Det är ju därför det kostar 25-30 000 att få en sadel skräddarsydd. Och de sadelmakare jag har pratat med som syr upp sadlar säger att det är så mycket jobb (2 mån) att de knappt får betalt för alla timmar det tar.

Om du är seriöst intresserad av att göra en sadel utan att gå någon utbildning tycker jag du ska kontakta en av de få sadelmakare som skräddarsyr sadlar.

Kika in på Distans. En tråd som heter Den ultimata distanssadeln. Där finns en "hemmabyggd" sadel.
// Linda

Diabolical_Kitten skrev:
Jag känner ingen som har gjort en egen sadel om de inte har varit utbildade sadelmakare själva. Det är ju inte "bara" att fixa en egen sadel, det krävs mycket jobb och mycket material. Det är ju därför det kostar 25-30 000 att få en sadel skräddarsydd. Och de sadelmakare jag har pratat med som syr upp sadlar säger att det är så mycket jobb (2 mån) att de knappt får betalt för alla timmar det tar.

Om du är seriöst intresserad av att göra en sadel utan att gå någon utbildning tycker jag du ska kontakta en av de få sadelmakare som skräddarsyr sadlar.

Jag vill inte göra en "bomsadel", utan har hört om personer som gjort egan "bomfria", som tydligen inte alls är lika svåra/dyra. Det är en sådan jag är intresserad av.

Kul!
Som sagt var gå in på -den ultimata distanssadeln- tråden och delge dina ideer. Vi pratar bomlöst och även med bom. Alla synpunkter är välkomna! Hur vill du att din sadel ska se ut???

Jag har byggt sadlar, mestadels med bom men även ett par ponnyputor som bara har ett järn i sig för fäste av stigläderfästen.
PMa mig så kan jag skicka ett PM tillbaka när min hemsida är klar och bilderna ligger uppe där.
Har tagit steg för stegbilder på allt utom ihopsömnaden av bossorna eftersom jag skulle göra skriftlig redovisning på det praktiska arbetet under utbildningstiden.
Men som sagt så nära bomlöst jag varit så har det bara varit ponnyputor. Tycker det är roligt att de är på väg tillbaka till små lurviga ponnies.

Apo

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: MissFideli
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 255
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 978
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd