göra eget flugmedel ?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare baxton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 753
Sv: Re: göra eget flugmedel ?

Recept 1

1/2 liter vatten

1 burk rosmarin

1 citron

1 vitlök

1 dl vanlig ättika

Koka upp vattnet, lägg i rosmarin och pressa i vitlök och citron. Låt koka ca 10-15 minuter. Tillsätt ättika. Låt svalna. Sila och häll i sprutflaska.

En hel vitlök eller bara en klyfta?

Sv: göra eget flugmedel ?

Man bandar lite som man vill eg. Man kan använda:

Äppelcidervinäger
Vitlök
Citron
Rosmarin
Ättika
Lavendelolja

mm..

Jag brukar se till att det luktar starkt om blandningen - mao mycket vitlök, citron, lavendelolja etc som dock ska vara utspätt i vatten/olja. Jag har använt sprayflaska och då är det viktigt att man inte använder för mkt olja - behöver vara tunn - och att man skakar ordentligt innan användning. Det ska man dock alltid göra.

Ett tips är att använda en bra salva med lite läkande effekt som även ogillas av insekter på hästens känsligare delar där bromsar ofta sätter sig. Under magen, på skapet, insidan av låren etc. Jag använder Fyra Ess Hästsalva - jättebra och prisvärt!

Sv: Re: göra eget flugmedel ?

Gud, blev du inte trött av att skriva allt? :D

Nej då, jag kan inte ens ta åt mig att ha skrivit ner allt. Har fått alla av en användare på ryttartorget.se för ett par år sedan, och klipper och klistrar in textfilen när någon frågar.

Tror att de kommer från denna sida: http://web.telia.com/~u19503963/index.html/index2_swe.html :smirk:

De har många bra tips och kallas Hästhagen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Kilauea
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: Mint
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka