Göra eget rundsytt Swarowskipannband?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 513
M

missan

Går det ens? Har sett att folk fäster pärlrader i valiga pannband, men nån som har någon idé om hur man fäster pärlor på ett rundsytt?

Sv: Göra eget rundsytt Swarowskipannband?

Om du redan har ett pannband vilket jag förutsätter nu så tar du en vass kniv, skalpell eller liknande. Skär ett rakt snitt från vänster till höger och sen ett till parallellt med det andra typ 3 mm ifrån, beror på hur stora pärlor du ska ha. Läderremsan mellan de båda snitten skär du ur så det bildas en kanal där du sen limmar pärlorna, borde funka iaf :)

Ja det borde ju funka, tack för tipset! Har också sett att det finns konformade S-pärlor, om man gör ett hål för varje borde man väl kunna limma? Fast det kanske blir svårt att få en jämn rad förstås...

Det kan du säkert men är nog ganska jobbigt att göra hålen, kanske funkar med en borrmaskin om du spänner fast pannbandet men det blir nog lite pyssel med det. Jag trock dock att det skulle bli bra om du gjorde det noggrant :laugh:

Finns tydligen speciellt lim till swarowskistenarna, såg det på en hemsida som sålde dito. Om man har ett platt pannband kanske man kan limma pärlor med platt baksida (de är gjorda för att limmas på mobiltelefoner etc), frågan är bara hur väl det håller när hästen börjar röra på huvudet. Säkrast är nog att fästa en hel pärlrad på pannbandet, men blir det lika snyggt...? Det är frågan. ;)

Nu ser jag att det finns nåt som heter "hot-fix"pärlor, som man tydligen värmer upp och sen fäster. Sen håller de för tvätt, antagligen är de gjorda för att fästa på kläder. Kanske kan funka?

SUPERLIM!!! :love: Köpte ett superbra för ett tag sedan på Cla*sO*lson med pensel, torkade på tre sekunder och höll jättebra :D

Det viktigaste när man limmar är att lädret är helt fettfritt, jag har använt attack superlim. Sitter bra!

Shettistjejen och Tigerfisken -har ni limmat såna pärlor med platt baksida? Visa bilder!! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 236
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag har ett i-landsproblem med att mitt fina pannband gärna flyttar sig upp och ner längs sidostycket/nackremmen (micklem-kopia) när...
Svar
5
· Visningar
1 225
Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Bulldoozer
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka