Göra egna hästsaker i läder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gullregn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 853
G

Gullregn

Hejsan!
Jag försökte söka men det var ganska svårt att söka då de kom upp helt andra saker med samma ord xD

Jag har fått tag i relativt mycket läder. Vi tog de från vår gamla utslitna soffa och nu tänkte jag att jag kanske kunde göra ett träns eller liknande till min pålle :D
Dock har jag aldrig gjort ett träns eller arbetat med läder (funderar på att göra ett bettlöst) så jag tänkte om ni kanske hade tips på hur man kan göra?
Jag antar att man måste ha en lädernål, eller kommer det ens hålla om man gör för hand??
För jag skulle helst vilja att tränset skulle vara något som jag verkligen kan använda som inte bara är prydnadsgrej...
Några tips, synpunkter??

Sv: Göra egna hästsaker i läder?

Är ju mycket tveksam till att skinnsoffe-skinn är stakt nog att bli bra hästgrejer men det vet ju bara du.

Du behöver en syl att göra hål i skinnet med, 2 lädernålar (eller 2 större nålar typ stoppnålar) bomullstråd (jag använder mattvärp) och vax att vaxa tråden. Sen är det bara att sätta igång!

Handsytt blir mycket starkare än maskininsytt

Denna soffa var väldigt stark och höll i många år och vi har tagit läder från baksidan som inte är utslitet... Men frågar nog mamma för säkerhetsskull :)
Får jag fråga, varför behöver man två lädernålar??

Vet du i vilken typ av affär man kan hitta "rätt" verktyg för att sy i skinn med.

man använder 2 lädernålar för att läder sömms tekniken kräver det, man syr från båda sidorna av lädret(en nål i varje sida an tråden).
sen så är det bra med en syl att göra hål i lädret med, så
1, gör hål med syl,
2, trä igenom ena nålen genom syl hålet,
3, gör ett till hål med sylen,
4, trä först ena nålen igenom hålet och sedan den andra nålen från andra hållet.
fortsätt så och spänn tråden mellan varje söm
jag tycker att vaxad lintråd är mycket bra till läder sömnad då det inte ruttnar av saltet i hästens svett/och av regn
om ditt läder är tunnare än 2,5mm så kan du lägga dubbelt lager och limma/sy fast det.
men köp
läder nålar
vaxad lintråd
syl (rund, ej plat då det skär i lädret och hålen går lättare upp i mjukare läder)
remskärare, eller vass kniv och linjal
alt läder lim (fungerar jätte bra och är mycket starkt,ps få ej på händerna då det inte går av)
lycka till^^

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 393
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 487
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka