Göra hagen större

ankic

Trådstartare
Dör träd om man spikar i dem? Funderar på att göra hagen större +att det ska finnas lite skog i den .Det hade funkat bra att fortsätta på den gamla om man kunde spika brädor mellan träden . Om man tar band/tråd vilken sort passar bäst? Vill ha det ordentligt gjort dels för att våran kille är en liten rymmare + att det går ston i hagen bredvid( den som jag tänkte ta en del av, dessa ston är lätta på baken så jag vill inte att han tar sig in dit )

Sv: Göra hagen större

nej det gör de väl inte.. annars kan du ju ta isolatorer och skruva in dem i trädet och dra eltråd :) har jag gjort på betena när jag hade häst, funkade finfint, och man behövde inte dunka stolpar :)

Undvik att sätta isolatorer direkt i träden. Speciellt lövträd som björk är direkt förkastligt. På våren när träden savar så kortsluter det eltråden. Efter att ha tagit ner gamla stängsel som suttit i träd har jag lovat mig själv att jag ALDRIG ska sätta fast stängel i träd som jag kommer att såga ner i en framtid. Stängsel växer fast i träden mycket snabbare än man tror. Sedan kan man begå självmord på enklare sätt än att använda motorsåg i träd med stängselrester.

Köp riktiga stolpar istället!

Undvik att sätta isolatorer direkt i träden. Speciellt lövträd som björk är direkt förkastligt. På våren när träden savar så kortsluter det eltråden. Efter att ha tagit ner gamla stängsel som suttit i träd har jag lovat mig själv att jag ALDRIG ska sätta fast stängel i träd som jag kommer att såga ner i en framtid. Stängsel växer fast i träden mycket snabbare än man tror. Sedan kan man begå självmord på enklare sätt än att använda motorsåg i träd med stängselrester.

Köp riktiga stolpar istället!
Ja det har man svurit över några gånger. Det är lätt att missa gammal spik och tråd som vuxit in i träd. Det är verkligen inte roligt att såga i. Det är både farligt och förstör kedjan.

Så snälla spika inte i träd. jag får rysningar av sånt.:crazy:

När jag skulle göra större hage förra vintern så använde jag mig av ett helt gäng björkar. Skruvade fast isolatorer på en plankbit som jag band fast med balsnöre på trädet tills det blev så att jag kunde få ner stolpar i marken. Satte dem på insidan (samma som hästarna går på alltså). Tunn tråd.

Eftersom träden inte växte under vintern så höll det bra. Sen var det bara att klippa ner det när stolparna fanns på plats. Kunde använda mig av ett helt gäng björkar... Inte så stadigt kanske, men funkade jättebra som tillfällig lösning.

Tyvärr så går det inte att sätta ner några "riktiga"stolpar så här års

Tyvärr så går det inte att sätta ner några "riktiga"stolpar så här års

Snälla spika inte i träden, jag får oxå rysningar av att nån ens kan komma på tanken.

Om du inte kan få ner "riktiga" stolpar så prova tramp stolpar eller vänta till våren.

Kram

När jag skulle göra större hage förra vintern så använde jag mig av ett helt gäng björkar. Skruvade fast isolatorer på en plankbit som jag band fast med balsnöre på trädet tills det blev så att jag kunde få ner stolpar i marken. Satte dem på insidan (samma som hästarna går på alltså). Tunn tråd.

Eftersom träden inte växte under vintern så höll det bra. Sen var det bara att klippa ner det när stolparna fanns på plats. Kunde använda mig av ett helt gäng björkar... Inte så stadigt kanske, men funkade jättebra som tillfällig lösning.

Exakt sådär gjorde jag när jag förlängde en hage in i skog som det var 'spikförbud' på. (Vi har annars alltid i den hagen haft 'trädspikat', det är vår egen skog. MEN, det gäller att skruva ur och sätta om isolatorerna innan de hinner växa inn, och använda isolatorer som 'går ut' en bit för att slippa sav på tråden).

Ett annat sätt, som dock är bökigare, är att använda vattenslang över tråden och dra tråden runt träden. Vattenslangen isolerar.

/Alexandra - vars plankor nogs tår kvar i den hagen än, utan att tråden växt in, satte den dock med växtmån. Går inte få ner stolp alls i den hagen.

Om marken är frusen och man vill sätta upp "halv-bra" så är det bästa att ta de riktiga stolparna. Dessa ska man ju ändå bära ut där staketet ska stå. Bind fast stolpen vid lämpliga träd med snöre och sätt isolatorer i stolpen. När tjälen släppt ur jorden så kan man göra hagen på riktigt.

Annars kan du köpa en isolerad slang som du trär runt trädet. Typ så här:

2200abild.jpg

Denna sk isolator (slangen alltså) tillhör egentligen till blanktråden. MEN, det finns inget som säger man inte kan använda den till andra trådar.

Om marken är frusen och man vill sätta upp "halv-bra" så är det bästa att ta de riktiga stolparna. Dessa ska man ju ändå bära ut där staketet ska stå. Bind fast stolpen vid lämpliga träd med snöre och sätt isolatorer i stolpen. När tjälen släppt ur jorden så kan man göra hagen på riktigt.
Ja visst är det en bra idé!
Så tänkte vi också först, men så var det slut på stolpar hos vår "stolpaffär" och då tog vi vad vi hade, dvs plankspill.

Jag skulle aldrig spika i träd..... Kanske lite sent att tänka på att göra hagen större nu. Det finns stolpar som man kan slå ner nu. Köp dom ist.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 968
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 726
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 322
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 627
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka