göra hemsida

quintess

Trådstartare
Finns det nån som har några bra tips på hur man gör en egen hemsida?
Finns det något som är lättare än andra?
Tips och ideér mottages tacksamt.

kanske finns fler trådar om detta som jag inte kunde hitta, då får ni gärna hänvisa till dessa :)

Sv: göra hemsida

Jag hoppar in här och skulle vilja veta vart man bäst gör sin hemsida någonstans? Gratis helst.

Finns det några man ska undvika?

Bra tråd! -synd att det är så ont om svar bara.

vad skall du ha sedian till, vet du ungefär hur du vill att den skall se ut?

Menar du att göra en hemsida själv från grunden eller via en såndär bygg-din-egen-websida-på-15-minuter-sajt?

Från grunden skulle jag tro (iaf. så är jag inne på att göra en själv).

Vad finns det för kostnader när man gör en hemsida?

Det är egentligen bara två saker som kan kosta:
1. en egen domänadress (ca 150kr/år)
2. en plats att ha hemsidan på (från 0-flera tusen)

jag tycker man kan ta och lägga ut de 12kr/mån som t.ex. one tar för sina hemsidesutrymmen, man vinner en hel del på att ha sin egen plats.

jo, om man envisas med att inte lära sig koda hemsidor utan väljer att använda något program som kostar pengar, ja, då kostar det också....
personligen tycker jag bara det blir jobbigare att hålla på med extra program.

Lediga domäner kan man söka på exempelvis
http://www.iis.se/domaner/registrera-en-doman/registrarlista/?country=SE
Det är ju snyggast att ha ett eget domännamn, men det beror ju lite vad det är för typ av hemsida kanske..

Om du/ni inte kan html/css så finns det massvis med bra sidor med minikurser.
Exempelvis: http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_intro.asp

Kan ju vara bra att ha en HTML-editor också. Visst man kan skriva en sida i Word men det är enklare med en editor så slipper man många slarvfel..
Jag använder oftast Dreamweaver men det kostar ju pengar, finns bra gratisalternativ också.

Sen kan man validera koden man knåpat ihop på
http://validator.w3.org/
då får man (förhoppningsvis inte) upp en lista med vad som är fel/behöver ändras.

Nu vet jag inte vad det är för sida du/ni vill göra men ett tips (som iaf jag får gråa hår av) är att kolla att sidan ser okej ut i olika browsers/versioner.

Liknande trådar

Fritid Nästa helg ska jag och snart 8-åriga dottern till Malmö för att gå på konsert. Har ni några tips på andra aktiviteter som är passande...
Svar
0
· Visningar
164
Hemmet Har rensat foton i mobilen idag och inser att jag har flera foton jag vill ha utskrivna och också några teman jag vill göra fotoböcker...
Svar
17
· Visningar
414
Senast: cute_beast
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid... 2
Svar
23
· Visningar
547
Senast: Fetaost
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
712
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka