Göra sig bäst som korv.... *långt svammel*

Humelibumlan

Trådstartare
:mad: just nu avskyr jag kräket... verkligen avskyr henne och hon skulle ta mig fasen göra sig bäst som korv på en macka! :eek:
Får man säga så?
Antagligen inte, men det struntar jag i... Man får inte bete sig som hon gör heller... :mad:

Det var ok att hon drabbades av storhetsvansinne och hotade mig 1 gång... efter det var hon som vanligt..
men nu efter 1 månads vila i hagen pga av skada är hon komplett idiot! :mad:
Man kan ju tycka och tro att en häst som hon, som tycker de flesta former av mänsklig kontakt är totalt onödig, ska bli glad och tacksam över 1 månad i hagen med polarna? Men å nej då..
Om hon förut drabbades av STORHETSVANSINNE när hon helt plötsligt vart ranghögst på gården, så har hon nu blivit GUD och helt plötsligt glömt bort all form av uppfostran och tidigare rangordningar gentemot människan..
Mot mig är hon ganska ok... men inte mot andra, bla. stallägaren som ju tar in och släpper ut... :( :o
När man ska ta in henne, ska hon för det första inte komma... då tar man ju såklart en av de andra två... men så fort man fått fast dem och ska öppna grinden, så kommer hon! Backandes och kickandes och de båda stackarna som man redan infångat flyr i vild panik... helst då över den som håller i... Sen går det att ta henne, för hon ska ju gå först in så klart... :crazy:
Sen måste de andra hästarna hela tiden visa att hon är ledaren... så hela tiden springer hon runt och flyttar dem hit och det, precis som för att de inte ska få glömma bort vem som betsämmer... :confused:

När hon skulle veterinär undersökas är egentligen för pinsamt att ta upp, men jag är så glad att det var "min" veterinär ( :bow: :bow: )som känner mig och vet att jag faktiskt inte brukar bli så förbannad att jag blir högröd i ansiktet och sparkar min häst i röven... Min veterinär vet även att Humlan normalt är en väluppfostrad dam (trots humör) som i normala fall inte alls biter Matte i baken när hon börjer fram och inte heller kickar åt Matte när hon ska böja högt bak... :mad: :mad: :mad:
Som tur är är ju MIN veterinär begåvad med humor och förstånd och trots att hon höll på att skratta sig fördärvad upprätthöll hon en (misslyckad) min av medlidande och fallde en kommentar i minuten liknade "Vilken j***a satmara" om min häst... :smirk: :o
Jag har nog aldrig skämt så i mitt liv... :o :o :o

Sen har vi ju häromdagen då fröken skulle få på sig nya dojjorna... BLÅ PG... av någon anledning uppförde hon sig som vanligt under skoningen.. .men stod i låne boxen och sparkade, pep och högg i box gallret så fort någon tittade på henne... Vilket i stort sett var hela tiden... :o :o :o

Jag vet att hon blir lite "knasig" av att vila, men detta tar priset och just nu är jag så trött och less på henne att jag inte ens har lust att åka till stallet.... :(

Denna dam ska jag rida på för första gången på 1 månad i morgon tänkte jag! :idea:
Ingen Kamamazie pilot som känner sig manad? :angel:

Tack för att jag fick svammla av mig lite... :bow: :bow: :bow:

fröken skulle få på sig nya dojjorna... BLÅ PG...

Och vad är det för fel på blå PG här nu va? Jag har ägnat en månad åt att tuta i valacken att det är bara tuffa killar som har knallblå gympadojjor, så nu ger du f*n i att dissa blå PG här va ;) :devil: :angel:

I övrigt så - grattis till ett STO *flinar lite* Trösta dig med att de blir underbara individer när man får dem med sig.

:rofl: :rofl: :rofl:
Det var ju för fasen det ända positiva i hela texten!! :eek: :D BLÅ PG!( :bump:)
Lisa den stora klumpen hade ju så stora tassar att hon var tvungen att ha RÖDA pg... kan du fatta? Jämmer och elände! Jag försökte hela tiden få hennes tassar att minska så hon kom i de BLÅ... :angel:

*Avsky rött på hästar*

*Harkel* Hon är ju rätt billig denna veckan?? Köpa ny häst? Travar fort, hoppar bra och äter ohyffsade små barn??

Små söta flickor får man ju lov att klappa medhårs ibland! Så länge hon inte hoppar bra när hon ska trava fort så kan du ju inte sälja :D :bump:

Du som ändå är i gasen kan ju ta min med när hon är konvalescent, hon kan inte stå på box, den gör hon flisor av. Slagremmen spänns ett par extra hål också när det är tid för vagnen, för den lilla divan tror hon är gud i vanliga fall. Efter en månads vila är hon med i Star Wars som Darth Vader. :devil:

Denna lilla söta flicka gör man bäst i att inte klappa alls.. :devil:

spänns ett par extra hål
Men? Min går ju inte att spänna hårdade... :crazy:...

Aha, då vet du hur det känns när man helt plötsligt står brevid Cujo? :crazy: ;)

Ah, då är jag med =) Då är det lugnt.. Fast jag vill ha GRÅ PG jag (jag har hört ryktas att det finns i någon bautastorlek). Och jag är också INNERLIGT glad att vi slapp de röda. Fy fasiken alltså, och på en valack. Nä jag hade fått spraylackera dem åt honom... Ja, jag kan spraylacka de blå PG-plattorna i silverglitterfärg? :idea:

Jag ska nog sova nu, innan jag spårar ur ;)

Hm.. ? är det verkligen ett sto fenomen?

tycker mig se lite av det mönstret i min valack, som en ängel 30 dagar i månaden, men den 31a då vetde :devil: vad som flyger i honom :crazy:,

Silver glitter? :love: fasen.. har du tänkt på guld... Guld METALLIC?? Och blåa plattor?? :idea: :love: Hur läckert skulle inte det vara då till Humlans vita ben och hovar?? :banana: :banana:
Sen hade jag tänkt att ha ett orage selunderlägg och då även skaffa "hästägar färger" så min kusk skulle få en speciell och special dress bara när han kör Humlan... den skulle då vara ORANGE med GuldMetallic ärmar... sprayad med silverglitter... och ett blått hjälmöverdrag med silver och guld stjärnor på.. :bow: :banana: :bow:

*flin* Vad jag älskar ston!!!

Nä, ärligt så låter det som om hon skulle behöva lite sysselsätttning! Kan du inte ta ut en NH tränare och sysselsätta henne med det! Släpp båda i rundcorallen och låt hästen jaga tränaren! :idea: Nä allvarligt. NH är jättebra för konvalicenter, de får använda hjärnan men de behöver inte belasta sig själva!

:idea: Bra ide... :rofl: :rofl:

För visst är det ju människan som ska lära sig grunderna ur hästens perspektiv :bump: :bump: :bump:

heja Humlan..... :bow: :bow: Jag vet precis VEM du ska anlita som "tränare" :angel: :angel:

Jaja... :D
Det låter som att du ska köpa MIN ettårsmärr istället :love:
Friendly Kisses.....hon är så go så go..........Man blir vad man heter..hmmm :rofl: :rofl: :p

Mmmm, många gånger har jag morrat en inte allt för vacker ramsa över att märren ska vara glad att hon inte var hingst, för då hade det i alla fall gått att kastrera. Vad återstår på märrar, lobotomi :confused: :confused:

Men sen får man tänka på alla duktiga ston som är riktigt över :devil: , Peace Corps, Queen L, Ambran mfl mfl.... :banana:

Jaja...märk ord du! :p
Självklart är det människan som ska lära sig, men hästen lär ju sig att människan "helt plötsligt" kan dessa regler och detta gör att hästen får arbeta med hjärnan istället för med kroppen, och den blir betydligt lugnare än den varit innan. All den överennergi den har i kroppen kommer från att det är en häst som behöver arbeta men inte får det.
(I detta fall pga. konvalicent). Energin däms upp och sedan blir det för mkt. och hästen "exploderar". Tyvärr räcker inte det med en liten explosion, behovet kvarstår och hästens beteende likaså. Etologi!

Min hingst fick ruskigt bra självförtroende, från att ha varit "rörelseskygg" (vände upp rumpan för att skydda sig själv när man gjorde hastiga rörelser) och vid vissa tillfällen huggit mig i ryggen, till att glatt komma när jag kommer till hagen, älskar att vara med mig, och är lugn och harmonisk i sig själv.

Det gar ju att operera ut lite grejer fran ston oxa aven om det ar lite krangligare an att kastrera en hingst, vet att grannen gjorde det med sin ena ponnymarr och det blev en betydligt mer latthanterad liten sak efter det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 260
Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka... 2
Svar
36
· Visningar
4 150
Senast: Trasdocka
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka