Gotland med eller utan bil och hund?

Okey nu är det bestämt. Det blir någon gång i maj och hunden + bil följer med. Jag är lite chockad över hur snordyr färjan verkar bli... Men det är ett av få resmål som sambon hyser någon specifik längtan efter. Frågan är hur man lägger upp resan på bästa sätt, ju mer jag goooglar, ju mer ställen trevliga ställen verkar det finnas. Och vi har allra mest 4-5 dagar på oss eftersom det går bort 2 dagar på transport till och från Gotland och Göteborg.

Vad är era bästa tips?
Som det ser ut nu tänker jag mig någon heldag i Visby där vi sover en natt på hotell/vandrahem/bb, en tur till russpark och en eller två dagar på fårö. Där planerar vi att gå en vandringsled på antingen 12 eller 22km. Vi skulle kunna tänka oss liknande upplägg på fler ställen på ön, där vi kan lämna bilen för en dag och gå i en cirkel. Vi har med oss tält och kan sova i den eller i bilen.
Det finns en sida där man kan köpa vandringskartor, men då måste jag ju veta vilka områden som är intressanta först... Häftig natur är det vi är mest sugna på.

Det är svårt att bara peka ut ett par ställen på Gotland. Hela Gotland är fantastiskt och naturen är varierande.

Mina favoriter:
- Östra Gotland/Östergarn med start från strandpromenad från Ljugarn till Sysneudd. Man passerar Folhammars raukområde (det finaste på Gotland enl min mening), Sjaustru och Grynge fiskeläger, Danbo naturreservat, von Rosens stuga, m.m. Här kan man som etapp 2 fortsätta mot Herrvik, Grogarnsberget (fantastisk natur) och Katthammarsvik. I Katthammarsvik finns det trevliga trädgårdskafeer, vackra hus och Albatrossmuseet.

- Fornborgen Torsburgen. Jag tröttnar aldrig på att gå där.

- Norra Gotland från Halls fiskeläger, Halls Hangvar mot Sigsarve strand.

Nöjer mig med det så länge. Har ni möjlighet att lämna bort hunden över dagen så tipsar jag om Russafari eller tur ut till någon av (fågelreservaten) Karlsöarna.

Annars är det väldigt smidigt att ha med sig hund. Mina har fått följa med in på de flesta museigårdarna (vilket kan beror på att min bofasta syster känner de flesta guiderna).

Värt att tänka på vid överfarten är att det kan bli hett på bildäck och är det en solig dag så kan det bli lika varmt i bilen som på en öppen parkering. Dessutom kan man ha otur och få ställa bilen rätt i solen. Jag tar alltid med mina upp de gånger vi har bil med.
 

Liknande trådar

Fritid Kära buke, jag behöver tips och råd! Jag och min partner planerar att åka iväg på en liten minisemester (fre-sön) efter att jag...
Svar
13
· Visningar
1 036
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp