Billig, bekväm minisemester?

Fazeem

Trådstartare
Kära buke, jag behöver tips och råd! Jag och min partner planerar att åka iväg på en liten minisemester (fre-sön) efter att jag försvarat min uppsats i slutet av Augusti. Jag är van vid att tälta, dock så är inte min partner det. Vi tänker oss att vi kanske vill unna oss riktiga sängar för en gångs skull :D Dock har vi ingen stor budget, och vill helst inte lägga majoriteten av den på själva boendet. Vi vistas gärna i en mindre stad, gärna nära naturen och med möjlighet till bad. Bara unna oss lite tid hemifrån helt enkelt, med god mat, fin natur och fina vyer :) Vi kommer ta oss runt med buss/tåg/båt och utgår från södra Sverige. Problemet är att jag är helt lost när det kommer till semester, det enda jag vet hur man gör är att planera och utföra fältarbeten i fjällen, typ :o Vi har funderat på Gotland, men känns som att det lätt blir väldigt dyrt? Ska man satsa på vandrarhem eller hotell? Stugby? Är det verkligen billigast att söka via hotell-sidor som det görs reklam för överallt? Vad kan man spara in på, och vad ska man lägga lite extra pengar på?

Finns det några guldkorn i vårt avlånga land som uppfyller våra önskemål? Snälla kom med tips! :D
 
Kolla in STF (Svenska turistföreningen) de har massor av vandrarhem och liknande. Många har bra aktiviteter och ligger lättillgängligt med tex tåg och buss.
 
+1 på STF, slänger även in Airbnb som prisvärt boendealternativ.
Platser... exempelvis Österlen, med utgångspunkt från Simrishamn.
Eller Helsingborg, dels trevlig stad i sig, dels trevliga omgivningar, dels närhet till Helsingör.
Kanske Bornholm (från Ystad) , eller i mindre skala Ven (från Landskrona).
 
Kära buke, jag behöver tips och råd! Jag och min partner planerar att åka iväg på en liten minisemester (fre-sön) efter att jag försvarat min uppsats i slutet av Augusti. Jag är van vid att tälta, dock så är inte min partner det. Vi tänker oss att vi kanske vill unna oss riktiga sängar för en gångs skull :D Dock har vi ingen stor budget, och vill helst inte lägga majoriteten av den på själva boendet. Vi vistas gärna i en mindre stad, gärna nära naturen och med möjlighet till bad. Bara unna oss lite tid hemifrån helt enkelt, med god mat, fin natur och fina vyer :) Vi kommer ta oss runt med buss/tåg/båt och utgår från södra Sverige. Problemet är att jag är helt lost när det kommer till semester, det enda jag vet hur man gör är att planera och utföra fältarbeten i fjällen, typ :o Vi har funderat på Gotland, men känns som att det lätt blir väldigt dyrt? Ska man satsa på vandrarhem eller hotell? Stugby? Är det verkligen billigast att söka via hotell-sidor som det görs reklam för överallt? Vad kan man spara in på, och vad ska man lägga lite extra pengar på?

Finns det några guldkorn i vårt avlånga land som uppfyller våra önskemål? Snälla kom med tips! :D
AirBnB-a en lägenhet eller litet hus. Då kan ni laga maten själva om ni vill också. När det gäller planeringen så brukar jag boka resa och boende, det räcker.
 
Jag har varit på Bornholm i sommar - jag rekommenderar att åka dit.

Vi tog färjan över och hyrde bil på plats, det går dock att ta sig runt både med buss men ocksåatt cykla (många uthyrningar finnes). Vi bodde på vandrarhem
 
Jag rekommenderar Ven om ni inte varit där @Fazeem Jättetrevlig ö där en cyklar överallt. Vi bodde på turistgården, passade oss jättebra men det finns ju både enklare och mer fancy ställen att bo på. Väldigt enkelt att ta sig till också med kommunala färdmedel.
 
Kolla in STF (Svenska turistföreningen) de har massor av vandrarhem och liknande. Många har bra aktiviteter och ligger lättillgängligt med tex tåg och buss.
+1 på STF, slänger även in Airbnb som prisvärt boendealternativ.
Platser... exempelvis Österlen, med utgångspunkt från Simrishamn.
Eller Helsingborg, dels trevlig stad i sig, dels trevliga omgivningar, dels närhet till Helsingör.
Kanske Bornholm (från Ystad) , eller i mindre skala Ven (från Landskrona).
Fast det brukar vara bra mycket dyrare än ett vanligt vandrarhem!

TS: Bli medlem i STF och botanisera bland alla boenden, finns fantastiskt vackra ställen 😍

Att jag inte tänkt på STF! Har svårt att tänka utanför boxen märker jag, trots att jag varit i kontakt med STF i min utbildning ... :angel: Ska definitivt kolla upp vad som finns! Kollade lite snabbt på airbnb också som @Mabuse och @Snubbelfot tipsade om, verkar som att man kan hitta riktigt bra boenden för inga pengar alls ju!

Sen @Snubbelfot och @Killaloe: Hur är priserna på Bornholm? Enda erfarenheten jag har av Danmark är Köpenhamn och där är det snordyrt :nailbiting: Men har annars hört gott om Bornholm!

Glamping är ju definitivt drömmen @mandalaki & @Killaloe :love: blir nog det sen när plånboken tillåter :D

Jag rekommenderar Ven om ni inte varit där @Fazeem Jättetrevlig ö där en cyklar överallt. Vi bodde på turistgården, passade oss jättebra men det finns ju både enklare och mer fancy ställen att bo på. Väldigt enkelt att ta sig till också med kommunala färdmedel.
Har faktiskt aldrig varit på Ven, även fast jag bott i Skåne i 6 år! Finns det tillräckligt mycket att göra där för två dagar? Har fått för mig att det är väldigt ... litet :angel:

Och alla - tack för alla tips! Ni är guld :love:
 
Har faktiskt aldrig varit på Ven, även fast jag bott i Skåne i 6 år! Finns det tillräckligt mycket att göra där för två dagar? Har fått för mig att det är väldigt ... litet :angel:
Alltså om en bara cyklar så cyklar en ju runt på en dag - men vi spenderade en långhelg där och badade, drack whisky, fotograferade, kollade på utställningen/planetariet/trädgården vid Tycho Brahe-museet/Stjärneborg. Så allt handlar ju om hur mycket en vill knö in på en dag men jag tyckte långhelgen var ganska lagom. Hade kanske inte stannat längre än så men kände definitivt inte att det blev tråkigt :)

Kolla på upplev ven, där finns både restauranger och aktiviteter listade :) Jag var där för några år sedan och det verkar som om turismnäringen utvecklats en del sedan dess med alpackor, turridning och fler konstnärer tex :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon har inga planer för nästa vecka och veckan därpå, men fick tillgång till bil, så bu funderar vi på att bila över till...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Senast: Jeffery
·
Relationer Planerar att besöka Gotland för första gången. Det blir någon gång i vår. Vi tycker om museum, ruiner, historia och häftig natur. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp