Gouge erfarenhet...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 8 019
M

Montéryttare

Någon med fakta? Positiva resp negativa reaktioner?

Tacksam för all info :)

Sv: Gouge erfarenhet...

Nåååååågon?

Senast ändrad av en moderator:

Positivt, longerat med graman, inspänningstyglar, snodd dylikt, inte alla funkat... men gouge hittar hon sin egna form och kan gå framåt och jobba :D

Rhapsodie skrev:
Positivt, longerat med graman, inspänningstyglar, snodd dylikt, inte alla funkat... men gouge hittar hon sin egna form och kan gå framåt och jobba :D

Ahh ... Låter ju bra!:)

Verkligen bara en bukefalist som testat på???

Har testat både e Gouge och chambon på olika hästar.
Fick positivt resultat på alla utom min egna pålla så hon får ha inspänningstyglar alt graman beroende på om jag rider eller longerar.

Apo

apocalypsen skrev:
Har testat både e Gouge och chambon på olika hästar.
Fick positivt resultat på alla utom min egna pålla så hon får ha inspänningstyglar alt graman beroende på om jag rider eller longerar.

Apo

Än så länge bara positivt, är ju bra :)

Hej!

De flesta häsntar jag longerat med gouge har gått trevligt och avslappnat. Min är ett undantag, men att longera henne med någon typ av inspänning är helt meningslöst, antingen lägger hon hela huvudet i(graman/gummisnodd/vanliga inspänningstyglar) eller så stoppar hon huvudet där hon vill ha det och där stannar det oavsett hur mycket man spänner in och gör övergångar(gouge, m.fl.)..

/ Lavinia, som gärna longar med gouge

Låter bra... Ska testa o rida med det då jag ogillar graman o vill få hästen neråt mer, så vi kan fokusera på formen...=)

Just gouge har jag inte använt, men jag har både longerat och ridit på chambon med gott resultat.

En som lovordar chambonen är Anthony Paalman i sin bok 'Träna hästen för hoppning' - en bok som inte bara vänder sig till hoppryttare. Han använder 12 sidor att beskriva longering på chambon och dess effekter!

Däremot är han inte lika förtjust i gougetygeln, men han föredrar den i alla fall framför gramanen.

Är du intressera kan jag göra en sammanställning av det han skriver om gougen.

Kan kanske skriva *vilka* positiva effekter jag upplevt av chambonen också: Den har hjälpt min häst att hitta en lång och låg, balanserad och avslappnad form och den därmed stärkt hennes överlinje och ffa stärkt henne i den bakre delen av ryggen.

Det finns två olika varianter av goguetygeln skriver Paalman - den oberoende och den kommenderande. Som sagt, är du intresserad av vad han skriver om gogue (ca 1,5 sidor) kan jag sammanfatta det.

Tyvärr är nog boken svår att få tag i nuförtiden.

Jag har ridit några hästar på gouge och tycker det är en trevlig hjälptygel, spec om ryttaren är lite orolig i sin ridning så att säga och har svårt att hitta rätt.
Min häst hatar den dock, han tycker inte alls om att vara fast, det enda som fungerar på honom när man rider med hjälptygel är gramanen (för den går att ge efter med lättare) och vanliga inspänningar vid longering.
Tycker gouge är väldigt bra, har bara sett positiva reaktioner när hästar ridits på dom.

Jag har ridit lite på gouge för att få hjälp med att hästen ska jobba upp ryggmusklerna, funkar väl sådär tycker jag. Min häst gillade dock inte när den "slår" mot bogen o att det rycker lite i munnen på henne, har försökt sätta fast den så den inte kommer i gungning eller vad man ska säga men har inte lyckats, däremot är det en i stallet som ofta rider på gouge och hon tycker den är toppen.

Ahh oki... såg bara att du svarat på mig... var därför!

Breccia_ skrev:
Jag har ridit några hästar på gouge och tycker det är en trevlig hjälptygel, spec om ryttaren är lite orolig i sin ridning så att säga och har svårt att hitta rätt.
Min häst hatar den dock, han tycker inte alls om att vara fast, det enda som fungerar på honom när man rider med hjälptygel är gramanen (för den går att ge efter med lättare) och vanliga inspänningar vid longering.
Tycker gouge är väldigt bra, har bara sett positiva reaktioner när hästar ridits på dom.

Vad bra... Jag tänkte testa det idag :idea:

Problemet på "min" häst är att hon har tendens att märka när jag "tappar något" i min ridning och utnyttja det... Har fått råd att testa gouge då hon är riden på det innan med goda resultat, trots att jag är mer än anti till hjälp tyglar...

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 271
Senast: Marita73
·
Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: FruS
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka