Gradantal på bom???

Hera

Trådstartare
Hur många grader är det på Wintecs röda och vita koppjärn???

Vilka märken har lika breda bommar???

Sv: Gradantal på bom???

Rött koppjärn 94-100°
Vitt koppjärn 100-105°

/Agnetha

gul 70-75°
grön 75-81°
svart 81-88°
blå 88-94°
röd 94-100°
vit 100-105

De lila till Wintec Wide kan jag tyvärr inte!

/Agnetha

Jag vet att ett av dem är 115°, men minns inte säkert vilket.....
Men jag tror man får med alla 3 lila järn när man köper en Wintec Wide. De är lätta att mäta när man har dem lösa, bara att rita av på papper och mäta med gradskiva.

/Agnetha

jag är ingen hejare på det här med wintec, men funderar på att testa en med cair..

vilket av järnen kallas normal, vid?

hurpass mycket anpassar sig luften och stoppningen i dessa sadlar, alltså om man skulle använda den på två hästar som är lite olika byggda..
skulle det kunna funka både på en med aningens svängd rygg och på en med lite rakare rygg?

sen undrar man ju förstås hur länge den där luften stannar där inne och om man nånsin behöver stoppa om den??
vad händer om man får ett läckage, kan sadelmakare fixa det?

Jag har mätt graderna på mit röda och vita koppjärna o dom är inte alls dom grader dom sägs o vara:confused: Eller så är det bara jag som mätt fel:crazy:

Jag har precis mätt mitt röda, som av en händelse låg just bredvid datorn, och det är ca 100 grader...

Jag använde den gradskiva jag en gång fick i skolan på 70-talet...

ingen som kan svara på mina frågor här uppe ang. hur mycket den anpassar sig osv.?

gul 70-75°
grön 75-81°
svart 81-88°
blå 88-94°
röd 94-100°
vit 100-105

De lila till Wintec Wide kan jag tyvärr inte!

Wintec har/hade en egen vinkelmätare som man kunde mäta på hästen för att ta reda på vilket järn som passar, där var det ju intervall och jag misstänker att järnen håller det större måttet när man mäter på dem.

Jag antar att det svarta kan kallas för bomvidd "normal"... eller kanske det blå...

/Agnetha

misan skrev:
jag är ingen hejare på det här med wintec, men funderar på att testa en med cair..

vilket av järnen kallas normal, vid?

hurpass mycket anpassar sig luften och stoppningen i dessa sadlar, alltså om man skulle använda den på två hästar som är lite olika byggda..
skulle det kunna funka både på en med aningens svängd rygg och på en med lite rakare rygg?

sen undrar man ju förstås hur länge den där luften stannar där inne och om man nånsin behöver stoppa om den??

Luften anpassar sig efter hur hästen rör sig, om den kan passa två oligas typer av ryggar får du bäst prova för att få så bra svar på som möjligt. Tror det är 5 års garanti på luftputorna men om det skulle hända något på den 6 året så var det inte omöjlingt att få byta.

ja enda sättet att vara säker är som alltid att prova..:)

kanske en dum fråga, men..
om man köpt en sadel begagnad och inte fått med kvitto/garantisedel, hur blir det då med garantin? eller kan de på nåt vis kolla sadeln via serienummer eller nåt, som de väl brukar ha stämplade?

Precis..kvittot/garantibeviset stämplat av behörig affär/återförsäljare är det ENDA som gäller...

Det finns dom som säljer Wintec som inte är behöriga av Wintec/Bates Australien, och sadel köpt hos dessa omfattas INTE av garantin...

Hej! Har sedan ett par månader en Bates Caprilli Cair. När jag skaffade den försökte jag ta reda på så mycket som möjligt om dessa sadlar, dels var min häst svår att finna sadel till, dels var de inte särskilt billiga... :smirk:

vilket av järnen kallas normal, vid? ?

Det svarta kalls för normal , det blåa kalls för medium wide, dvs normal mot vid, alltså mellan normal och vid. hm.. lät snurrigt men jag hoppas du förstår....

hurpass mycket anpassar sig luften och stoppningen i dessa sadlar, alltså om man skulle använda den på två hästar som är lite olika byggda..skulle det kunna funka både på en med aningens svängd rygg och på en med lite rakare rygg?

Själv upplever jag att luften/stoppningen anpassar sig mycket väl i dessa sadlar. Luftputorna ska vara kostruerade för att ständigt anpassa sig efter hästen och avlasta tryckpunkter. Har inte märkt något annat i alla fall.

Jag använder sadeln på två olika hästar. Dels min vallack som är bred över ryggen och som är rak ryggad. Sedan har jag den också på ett äldre halvblodssto, som är något mer svängd i ryggen, har någt högre manke och dessutom smalare över ryggen!!! :p Jag byter bara koppjärnet i sadeln, och det fungerar ypperligt! Ingen av hästarna har fått några trycksår, och verkar trivas med den.

´
Jag vet bara att luftpanelerna (som det heter) har 5 års garanti. Skulle en skada inträffa kan inte en vanlig sadelmakare fixa det, utan tydligen måste hela panelen bytas, dvs den är inte ompumpningsbar!
Jag trodde först att putorna bara var luftfyllda, men så är inte fallet :D utan det ligger alltså särskilda paneler i .... hur det nu fungerar :crazy:
Jag har i alla fall inte märkt några tendenser till att det skulle komma ett läckage... :smirk: Sadlarna är av hög kvalitet, och min håller sig kanonbra!!!

Jag är verkligen jättenöjd med min, och rekomenderar cair varmt!

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka