Grader Stübben

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 039
S

Sweet

Min häst ligger runt 95 grader i vidd, vilken bomvidd på Stübben dressyrsadlar kan jag prova då? Är det någon skillnad i bomvidd mellan en ny Stübben och en äldre (säg 5-10 år gammal)? Vet ju att bommen har blivit rakare med åren.

Sv: Grader Stübben

Stubben har olika bommar på deras sadlar och vissa är för svankryggar och vissa för rakare (dock inte spikrak)
Prova 31/31,5. Om det är en unghäst hade jag nog provat 32 med en pad.
Om du ska köpa en begagnad så prova bara de som du ska köpa. Det är ingen ide att prova en 5 år gammal sadel och sedan köpa samma modell och bomvidd, för sadeln har ju ändrats i stoppning och bom beroende på ryttaren och hästen. Så prova en ny stubben istället så vet du mer vad du kan leta efter...

Efter vad jag vet så är den vidaste Stübben-sadeln 89 grader......

/Agnetha

Vilket jag inte tror på då jag vet de som har bra mycket vidare hästar än så och har Stübbensadlar.

Min gamla Stubben Tristan dressyrsadel ligger på ca 93 graders bomvinkel och det är en 31:a.

Då tror jag den är "utttöjd".
En ny Stubben 31'a är MAX 90, tror snarare på 85... Vilket gör att jag tvivlar på att en 32'a är tillräckligt vid för din häst.

Tycker inte du ska lita på att "andra har bredare hästar och dom har minsann stubben", eftersom alla mäter olika och det är lätt att göra fel. Man kan inte köpa sadel utifrån gradtal, man måste ju prova....

Det är inte alls omöjligt att min sadel är "uttöjd" och att en ny skulle vara smalare. Jag menade mest att en 31:a i alla fall borde vara för smal för hennes häst... (Sadeln jag har är för smal för min häst och han är också ca 95 grader över ryggen.)

Jag har dock svårt att tro att stubbens VIDASTE sadlar inte skulle vara vidare än 89 grader, stubben finns ju ända upp till storlek 33 i alla fall, och om 31:an skulle motsvara ca 90 grader borde ju 33:an åtminstonde vara närmare 100 grader...

Gör dom det? Trodde bara det fanns till 32. Alla begagnade verkar dock vara i 31 eller 30... vet en tjej här som hade en 28!!! på sin häst, hon hade bara köpt den för hon tyckte den var snygg... :crazy:

Jo, jag vet att alla begagnade är i de smalare storlekarna (har varit på jakt efter en vidare stubben LÄNGE och fortfarande inte hittat nån). Men om man köper en ny stubben brukar 32 alltid finnas på lager och 33 går i alla fall att beställa.

Har också en kompis som har en stubben 28 men å andra sidan så har hon en fbl valack som ser ut som en älg i kroppen och sadeln ligger utmärkt på honom. Det som är förvånansvärt är att om man jämför min sadel (som ju är en 31:a) med hennes 28 :a så tycker jag inte att det skiljer SÅ himla mycket på vinkeln och det ska ju ända vara tre storlekars skillnad...

Min häst har över 100grader och 32 är för stort. En välmusklad haflinger. (har 36 på Prestige, inte att resten av sadeln passar...., 36 på globus, W på Albion...)

Stubben har en såpass bra bom att de brukar inte ha töjt ut sig. (om man nu inte placerat en tung ryttare i en 28bom sadel på en grov nordsvensk........ men de töjer sig inte av vanlig användning på en passande häst.)

Jag har en stubben som är 32 i vidd. Innan hade jag en appaloosa som var 35. Den här sadeln är vidare än appaloosan. Bägge är så gott som nya.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka